دوشنبه 9 مهر 1403

هشدار جدی درباره طوفان خیلی شدید و تندباد از ساعتی دیگر

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
هشدار جدی درباره طوفان خیلی شدید و تندباد از ساعتی دیگر

سازمان هواشناسی با صدور چند اطلاعیه از وقوع طوفان شدید، کاهش دما و تندباد خبر داد و از شهروندان درخواست کرد که هشدارها را جدی بگیرند.

طوفان و تندباد شدید به تهران رسید. اداره کل هواشناسی استان تهران از وزش باد شدید، طوفان، تندباد لحظه‌ای و خیزش گرد و خاک خبر داد. هواشناسی استان تهران با صدور چند اطلاعیه، نسبت به وقوع طوفان، تندباد و سایر مخاطرات جوی به شهروندان هشدار داد. بر اساس هشدارهای هواشناسی، تهران امروز درگیر طوفان و تندباد شدید می‌شود. سازمان هواشناسی کشور نیز از وقوع طوفان شدید، تشدید فعالیت سامانه بارشی، تداوم ناپایداری‌های جوی، وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق در تهران و چند استان کشور خبر داد. در 5 روز آینده، در تهران، مناطق شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید، طوفان و خیزش گردوخاک، پدیده غالب است.

بیشتر بخوانید: هشدار جدی درباره طوفان خیلی شدید و بارش باران‌های سیل‌آسا از ساعتی دیگر

احتمال وقوع طوفان و تندباد لحظه‌ای و کاهش نسبی دما بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، برای تهران پیش‌بینی می‌شود. هواشناسی استان تهران نسبت به طوفان و تندباد، کاهش دما، وزش باد شدید، رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ به شهروندان هشدار داد. با توجه به اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی، نیروها به حالت آماده‌باش درآمدند.

طوفان و تندباد شدید در راه تهران است. با بررسی نقشه‌های هواشناسی و خروجی الگوهای پیش‌یابی عددی، برای وضعیت جوی استان تهران، آسمان صاف تا کمی ابری در ساعات عصر تا اوایل شب با رشد ابرهای همرفتی در ارتفاعات با احتمال رگبارهای پراکنده، طوفان و تندباد، وزش باد شدید، گاهی وزش باد شدید به‌ویژه در مناطق غربی و جنوبی استان در بعضی ساعات همراه با تندباد لحظه‌ای و خیزش موقت گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

هشدار طوفان، تندباد و خیزش گرد و خاک در تهران

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی این استان کمی ابری همراه با وزش باد شدید، طوفان و تندباد لحظه‌ای و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

با بررسی نقشه‌های هواشناسی و خروجی الگوهای پیش‌یابی عددی وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمان صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد و در بعضی ساعات وزش باد شدید در نقاط مستعد خیزش موقت گردوخاک گاهی نفوذ گردوغبار از استان‌های مجاور و به دنبال آن کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

در ارتفاعات استان با توجه به گذر ریزموج‌های تراز میانی در ساعات بعد از ظهر و شب، رشد ابر و برای امروز (30 خرداد ماه 1402) افزایش ابر و گاهی بارش پراکنده دور از انتظار نیست. تا پایان هفته عدم تغییرات محسوس دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

بیشینه سرعت باد در بازه سه‌شنبه شب تا چهارشنبه (30 تا 31 خرداد ماه 1402) در سطح استان و برای نواحی غربی و جنوبی تا روز شنبه (3 تیر ماه 1402) است.

براساس این گزارش، آسمان تهران فردا (31 خرداد ماه 1402) صاف همراه با وزش باد، گاهی وزش باد شدید با احتمال گرد و خاک با حداقل دمای 22 و حداکثر دمای 36 درجه سانتیگراد و در روز پنجشنبه (اول تیر ماه 1402) صاف، گاهی وزش باد در شب افزایش باد با حداقل دمای 23 و حداکثر دمای 37 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای 38 درجه سانتیگراد، گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در 24 ساعت گذشته گزارش شده است.

هشدار مدیریت بحران درباره طوفان، رگبار، رعد و برق در تهران

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار پراکنده و رعد و برق در برخی استان‌ها و خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز و فردا (30 و 31 خرداد ماه 1402) در استان‌های اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز بارش باران، گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: امروز به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر در ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان افزایش ابر، رگبار پراکنده همراه با رعد و برق و وزش باد انتظار می‌رود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، پنجشنبه تا شنبه (اول تا 3 تیر ماه 1402) در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ابرناکی، رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد. این شرایط جمعه برای سواحل غربی دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

او افزود: طی پنج روز آینده در نواحی شمال شرق و شرق به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پدیده غالب خواهد بود.

ضیاییان در ادامه گفت: در این مدت در نواحی غرب و جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز کشور و دامنه‌های جنوبی البرز افزایش سرعت باد در نواحی مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: از چهارشنبه تا شنبه در نوار شمالی کشور و استان‌های واقع بر دامنه‌های جنوبی البرز کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان گفت: امروز و فردا نیمه‌غربی خلیج فارس و دریای خزر و از پنجشنبه تا شنبه نیمه‌شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز مواج خواهند بود همچنین طی پنج روز آینده شرق دریای عمان مواج پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (31 خرداد ماه 1402) صاف و وزش باد و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای 24 و حداکثر دمای 36 درجه سانتیگراد و روز پنجشنبه (اول تیر ماه 1402) صاف و گاهی وزش باد با حداقل دمای 24 و حداکثر دمای 36 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

هشدار هواشناسی درباره طوفان و ناپایداری‌های جوی در چند استان کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار ناپایداری‌های جوی و فعالیت سامانه بارشی جدید در چند استان، از احتمال طغیان رودخانه‌ها، وزش باد شدید و طوفان، آب‌گرفتگی معابر، شکستن درختان کهنسال و برخورد صاعقه خبر داد.

سازمان هواشناسی با صدور چند هشدار در خصوص ناپایداری‌های جوی، از نفوذ گردوخاک و افزایش سرعت باد برای برخی مناطق و کاهش نسبی دما در نوار شمالی کشور خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز و فردا در استان‌های اردبیل، تهران، شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز بارش باران، گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

طی 5 روز آینده در مناطق شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پدیده غالب است. همین در این مدت در مناطق غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش بینی شده است.

از فردا تا شنبه هفته آینده، در نوار شمالی کشور و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. امروز و فردا نیمه غربی خلیج‌فارس و دریای خزر و از پنجشنبه تا شنبه نیمه شرقی خلیج‌فارس و تنگه هرمز مواج است. طی 5 روز آینده شرق دریای عمان مواج پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: نفوذ توده گرد وخاک و وزش باد شدید

زمان پایان: پیش از ظهر سه‌شنبه 1402/03/30.

نوع مخاطره: گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و وزش باد شدید.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/03/30: البرز، تهران، شمال مرکزی، قم.

اثر مخاطره: کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی حساس به گردو خاک، احتمال خسارت به زیرساخت‌های حساس به گرد و خاک، اختلال در تردد جاده ای و نشست و برخاست پروازها.

توصیه: کاهش حضور افراد در فضای باز به ویژه افراد آسیب پذیر مانند سالخوردگان و بیماران تنفسی و قلبی، اجتناب از تردد بین‌شهری به ویژه در ساعات اوج کاهش دید اتخاذ تدابیر لازم توسط وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های اجرایی امدادی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: چهارشنبه 1402/03/31

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خیزش و نفوذ گردوخاک.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/03/30: بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب تهران، شمال قم، شرق سمنان، جنوب خراسان رضوی.

چهارشنبه 1402/03/31: خوزستان، بوشهر، ایلام، شرق سمنان، شرق و جنوب خراسان رضوی، شمال و شرق خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

هشدار جدی درباره طوفان خیلی شدید و تندباد از ساعتی دیگر 2
هشدار جدی درباره طوفان خیلی شدید و تندباد از ساعتی دیگر 3
هشدار جدی درباره طوفان خیلی شدید و تندباد از ساعتی دیگر 4
هشدار جدی درباره طوفان خیلی شدید و تندباد از ساعتی دیگر 5
هشدار جدی درباره طوفان خیلی شدید و تندباد از ساعتی دیگر 6