شنبه 8 اردیبهشت 1403

هشدار هواشناسی به کوهنوردان؛ خطر «نقاب برف» و ریزش بهمن در ارتفاعات

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
هشدار هواشناسی به کوهنوردان؛ خطر «نقاب برف» و ریزش بهمن در ارتفاعات

از فردا، دوم فرودین اغلب مناطق کشور بدون بارش است. بر روی رشته‌کوه البرز، حدفاصل استان‌های سمنان و مازندران و استان گلستان شاهد بارش‌های خفیفی خواهیم بود. درارتفاعات شمالی استان خراسان رضوی نیز بارش‌هایی پیش‌بینی می‌شود، اما به‌طور کلی برای اغلب نقاط کشور بارندگی پیش‌بینی نمی‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به بارندگی‌های 24 ساعت گذشته که در مناطق کوهستانی به‌صورت برف نیز بوده است اظهار کرد: طی روز‌های آینده احتمال سقوط بهمن در ارتفاعات وجود دارد بنابراین مردم باید برای کوهنوردی نکات ایمنی را رعایت کرده و تجهیزات کافی به همراه داشته باشند.

به گزارش ایسنا؛ با اشاره به بارندگی‌های 24 ساعت گذشته در کشور، درباره وضعیت ارتفاعات کشور اظهارکرد: طی امروز و فردا بارش‌های خفیفی را در برخی استان‌ها همچون آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، فارس، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان شاهد خواهیم بود.

همچنین در ارتفاعات استان‌های تهران و البرز بارش‌هایی پیش‌بینی می‌شود، اما ارتفاعات شمال استان آذربایجان شرقی، ارتفاعات استان اردبیل همچون سبلان، ارتفاعات واقع درغرب کردستان و جنوب غرب آذربایجان غربی و همچنین ارتفاعات واقع در نیمه‌جنوبی استان فارس و ارتفاعات استان کرمان از جمله مناطق پرخطر هستند. ارتفاعات گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی مناطقی هستند که طی امروز علاوه بر باران می‌تواند شاهد بارش برف نیز باشد.

وی افزود: از فردا، دوم فرودین اغلب مناطق کشور بدون بارش است. بر روی رشته‌کوه البرز، حدفاصل استان‌های سمنان و مازندران و استان گلستان شاهد بارش‌های خفیفی خواهیم بود. درارتفاعات شمالی استان خراسان رضوی نیز بارش‌هایی پیش‌بینی می‌شود، اما به‌طور کلی برای اغلب نقاط کشور بارندگی پیش‌بینی نمی‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تاکید بر اینکه طی فردا هیچ بارندگی خاصی برای کشور پیش‌بینی نمی‌شود درباره وضعیت جوی کوهستان‌های کشور در روز جمعه، سوم فروردین نیز اظهارکرد: طی روز جمعه در ارتفاعات استان فارس، بوشهر و ایلام بارش‌هایی پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند کوهنوردی را با مخاطراتی همراه کند و بهتر است که در این مناطق کوهنوردی انجام نشود.

همچنین در ارتفاعات البرز، مازندران و حدفاصل ارتفاعات استان تهران و مازندران در بخش غربی همچون جاده چالوس و ارتفاعاتی که در آن منطقه وجود دارند شاهد بارندگی خواهیم بود.

وی تاکید کرد: در این مناطق به دلیل بارش‌های طی دو روز گذشته به‌ویژه در مناطق زاگرس مرکزی و رشته‌کوه البرز مرکزی اتفاق افتاد، خطراتی همچون احتمال سقوط بهمن وجود دارد. ارتفاع برف بالا است و با توجه به افزایش دما، سقوط بهمن پیش‌بینی می‌شود همچنین برف‌هایی که در خط‌الراس هستند می‌توانند مخاطراتی را به همراه داشته باشند به همین دلیل مردم برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات ناشی ازاین بارندگی‌ها درارتفاعات بهتر است که بدانند که برخی از این‌ها نقاب برف هستند و زیر برف خالی می‌شود می‌تواند مخاطره آمیز باشد. از این رو به هیچ عنوان نباید از چنین مناطقی عبور کنند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا همچنین از مردم خواست به مناطقی که خطر ریزش بهمن دارد نروند و در صورت کوهنوردی حتما تجهیزات کافی به همراه داشته باشند.

ضیاییان ضمن بیان اینکه امکان وقوع سیل به دلیل کاهش بارندگی‌ها طی امروز نسبت به روز گذشته وجود ندارد گفت: طی فردا بارندگی در کشور چندان رخ نمی‌دهد، اما در روز جمعه احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب در استان‌های فارس وبوشهر وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود مردم دراین روز در حاشیه رودخانه‌ها مستقر نشوند.

وی درباره میزان بارش‌ها طی دو روز اخیر نیز اظهارکرد: بیشترین میزان بارندگی در پنج استانی که هشدار قرمز دریافت کردند اتفاق افتاده است. بیشترین میزان بارش‌ها در استان ایلام، در منطقه انجیره به میزان 147 میلیمتر، دشت چمران 146 میلیمتر، ایوان 138 و آبدانان 134.2 میلیمتر ثبت شده است. در استان خوزستان نیز بیشترین بارش در بیدروبه اندیمشک 116 میلیمتر، ایذه 98.6 میلیمتر، مسجدسلیمان 84 میلیمتر، باغملک 74.3 میلیمتر، دزپارت 71.2 میلیمتر، بهبهان 63.3 میلیمتر و گتوند 62.5 میلیمتر بوده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: همچنین در استان چهارمحال و بختیاری بیشترین بارش در کوهرنگ به میزان 128.2 میلیمترو 10 سانتیمتر برف و در مال‌خلیفه 66.6 میلیمترثبت شده است. در استان لرستان نیز بیشترین میزان بارندگی‌ها در رومشکان 92.7 میلیمتر، شول آباد 82 میلیمتر، دورود 78 میلیمتر و در سراب دوره نیز به میزان 78.8 میلیمتر بارندگی رخ داده است.

از میان اخبار

معنا و مفهوم افزایش نرخ ترک تحصیل

اولین پیام بهاری تلویزیون: صداوسیما شکست خود را پذیرفت