شنبه 7 مهر 1403

واکنش مقامات خارجی به شهادت ابراهیم رئیسی

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
واکنش مقامات خارجی به شهادت ابراهیم رئیسی

شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران با واکنش گسترده مقامات رسمی کشورهای دنیا همراه شد.

به گزارش اقتصادنیوز، «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان عصر یکشنبه در حادثه سقوط بالگرد به درجه رفیع شهادت نائل آمد. رئیسی برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، و بالگرد حامل وی و همراهانش در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

شهادت رئیس جمهور کشورمان واکنش گسترده مقامات کشورهای خارجی را به همراه داشته است.

پیام تسلیت بشار اسد در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در پیامی اعلام کرد قلبا به نام خود و مردم کشور عربی سوریه، درگذشت (شهادت) ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهانشان را به آیت الله العظمی امام خامنه ای و دولت و مردم دوست، ایران تسلیت می گوییم.

تسلیت امیر قطر در پی شهادت رئیس‌جمهور

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با دولت و ملت ایران به سبب شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه در حادثه دردناک سقوط بالگرد تسلیت گفت و رحمت و مغفرت الهی را برای آنها و صبر و شکیبایی را برای خانواده هایشان مسئلت خواست.

الهام علی اف تسلیت گفت

الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان شهادت رئیس جمهور کشورمان و همراهان وی را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت. متن پیام الهام علی اف به شرح زیر است:

«حضرت آیت الله خامنه ای،

از خبر مرگ دلخراش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان وی در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران به شدت متاثر شدیم.

مردم ایران شخص رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی، دولتمردی برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره گرامی او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود.

در این روز غم انگیز، از درگاه خداوند متعال برای ملت دوست و برادر ایران صبر و بردباری مسئلت می نمایم، در غم و اندوه آنان شریک هستیم، تسلیت خود را شخصا و از طرف مردم آذربایجان به شما، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می نمایم. خداوند رحمت کند!»

تسلیت رئیس امارات به رهبری و ملت ایران

«محمد بن زاید» رئیس امارات در پیامی در صفحه اختصاصی خود در ایکس نوشت: درگذشت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران و همراهانشان در این سانحه دردناک را به ملت و رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

وی اضافه کرد: از خداوند منان برای ایشان رحمت و خانواده محترمشان صبر و آرامش طلب می‌کنیم.

رئیس امارات در ادامه بر همبستگی کشورش با ایران در این شرایط سخت تاکید کرد.

لاوروف: نقش با ارزش رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران در تقویت همکاری مسکو - تهران 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پی به شهادت رسیدن سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد، گفت: عمیقا، از شنیدن خبر درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران اندوهگین شده‌ام.

به گزارش اسپوتنیک، لاوروف گفت: نقش رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه ایران در تقویت همکاری‌ها میان مسکو و تهران فوق‌العاده باارزش بود.

 نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان تسلیت گفت

پیام تسلیت پاشینیان به رهبر انقلاب: اینجانب از طرف دولت و مردم جمهوری ارمنستان درگذشت غم‌انگیز دوست و همکار عزیزم رئیس‌جمهور سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیات همراه را صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.

جمهوری ارمنستان و مردم آن از کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران در این دوره سخت حمایت می‌کنند.

تهران - ایرنا - دولت پیشبرد امور یمن و مقامات این کشور در پیام های جداگانه شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه آنها را به مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

تسلیت دولت و مقامات یمن برای شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه

در پیام دولت پیشبرد یمن، آمده است: ما عمیق ترین مراتب تسلیت و همدردی خود را با رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و همه مستضعفان جهان به خاطر این مصیبت ابراز می داریم.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز در پیامی جداگانه شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی را تسلیت گفت.

وی در این پیام آورده است: ما بر ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران و اطمینان کامل به توان آن برای صبر و بردباری و گذر از دشواریها تاکید می کنیم. شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی نمونه ای از یک رهبر شجاعِ مسلمان و وفادار به مسائل امت اسلامی و مشتاق رسیدن به آرمان های آنها بود.

همچنین «محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در پیامی با تسلیت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه وی به مقام معظم رهبری و مردم ایران افزود: مردم ایران در راه این شهدا و رهبرانِ مخلصی که فادار به ملت هستند و آنها را پرورش داده اند، باقی خواهند ماند.

افغانستان: کابل در این غم در کنار تهران قرار دارد

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی حکومت سرپرست افغانستان در بیانیه‌ای شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان را در سانحه بالگرد تسلیت گفت. در این بیانیه آمده است: امارت اسلامی در این غم در کنار کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

پیام تسلیت عبدالله عبدالله در پی شهادت ابراهیم رئیسی

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت سابق افغانستان در صفحه ایکس خود نوشت: با تأسف اطلاع یافتیم که جلالتمأب آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، جناب امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و شماری از همراهان شان در سانحه سقوط هلی‌کوپتر در استان آذربایجان شرقی ایران جان باختند که موجب اندوه و تأثر خاطر گردید.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم شان، مردم دوست و برادر و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و مراتب غمشریکی عمیق خویش را تقدیم می‌دارم.

از درگاه خداوند سبحان برای روانشاد سید ابراهیم رئیسی و همراهان شان رحمت و مغفرت الهی و برای خانواده های قربانیان و ملت بزرگ ایران صبر و استقامت مسألت دارم.

 رئیس جمهور مالدیو: همراه ملت ایران در این اندوه عمیق هستیم

با اندوه عمیق از درگذشت رئیس‌جمهور ایران در سانحه غم انگیز هلیکوپتر. از خداوند متعال برای روح رئیس‌جمهور، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر جان باختگان این حادثه تاسف بار رحمت و جنت فردوس را مسئلت دارم.

دعای ما با خانواده های داغدار و ملت ایران در این ایام اندوه عمیق است.

رییس جمهور سریلانکا: عمیقا" اندوهگین هستیم 

سریلانکا از درگذشت غم انگیز رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران، عمیقاً اندوهگین است.

عمیق‌ترین همدردی و تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار، دولت و ملت ایران ابراز می‌کنم. فکر و دعای ما با خانواده رئیس‌جمهور و هیئت همراه است.

 دولت مصر شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت 

فهمی، سخنگوی دولت مصر: با غم و اندوه، درگذشت رئیس جمهور رئیسی و امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و همراهانشان را در این حادثه دردناک تسلیت میگوییم.

السیسی، رئیس جمهور مصر، نیز «تسلیت صادقانه و همدردی خود با ملت برادر ایران را اعلام میدارد... جمهوری عربی مصر با سران و ملت ایران در این مصیبت بزرگ ابراز همدردی می‌کند».

نقش پررنگ سیدابراهیم رئیسی را گرامی می داریم

سید عمار حکیم در پیامی نوشت: با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی و شماری از همراهان ایشان به خصوص آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

در ادامه این پیام آمده است: نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم، با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت برین جای دهد.

نخست وزیر هند: در کنار مردم ایران هستیم

نارندا مودی امروز دوشنبه ساعتی پس از اعلام خبر شهادت رئیس جمهور و هیات همراهش در حساب ایکس خود نوشت: از درگذشت غم انگیز دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به شدت غمگین و شوکه شده‌ام.

وی در ادامه تاکید کرد: سهم او در تقویت روابط دو جانبه هند و ایران همیشه در یادها خواهد ماند. از صمیم قلب به خانواده ایشان و مردم ایران تسلیت می‌گویم. هند در این دوران غم و اندوه در کنار ایران ایستاده است.

بیانیه حزب‌الله لبنان در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه آنها 

در پیام حزب‌الله لبنان آمده است: این ضایعه را به سرورمان رحمت الله علیه صاحب عصر و زمان علیه السلام و حضرت آیت الله العظمی امام سید علی خامنه‌ای، مراجع عظام، مسؤولین جمهوری اسلامی و همچنین ملت صبور و عزیز ایران بویژه خانواده‌های شریف و مبارز آنان و تمامی مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم.

در این پیام آمده است: ما رئیس‌جمهور شهید را از نزدیک می‌شناختیم و او برادر و پشتیبان قوی ما، مدافع سرسخت مسائل ما و فلسطین و حافظ جنبش‌های مقاومت بود. برادر عزیز، شهید امیر عبداللهیان وزیر فعال و دوستدار نهضت‌های مقاومت و پرچمدار همه مجامع بین‌المللی بود.

حماس: مجموعه‌ای از بهترین رهبران ایران بودند

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: خالصانه ترین مراتب تسلیت و تعزیت و همدردی خود را با رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای (مدظله العالی) و دولت و ملت دوست ایران ابراز می داریم.

این بیانیه افزود: این شهدا، مجموعه ای از بهترین رهبران ایران بودند که در حمایت از مسئله فلسطین و یاری و کمک به مبارزه ملت ما پشتیبانی از مقاومت فلسطین مواضع شرافتمندانه و افتخار آمیزی داشتند.

پاکستان: دوست واقعی و مخلض خود را از دادیم

رئیس مجلس ملی پاکستان همگام با اقشار مختلف مردم کشورش با ابراز اندوه و تاسف از شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در سانحه بالگرد، گفت: دولت و ملت پاکستان شریک غم ملت ایران هستند و ما یک دوست واقعی و مخلص را از دست دادیم.

نخست وزیر پاکستان اعلام کرد برای همبستگی با ایران در پی سانحه بالگرد رئیس‌جمهور کشورمان و به شهادت رسیدن وی و همراهانش، یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

دولت بلاروس: دوستان واقعی‌مان را از دست دادیم

وزارت خارجه بلاروس اعلام کرد: آخرین اخبار ایران را با درد فراوان دریافت کردیم. این یک ضایعه جبران‌ناپذیر است. دوستان واقعیِ بلاروس درگذشتند.

بلاروس به خانواده قربانیان تسلیت صمیمانه می‌گوید و برای تمام مردم ایران خواستار صبوری و شجاعت است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.