یک‌شنبه 10 تیر 1403

واکنش ها در ترکیه به قرارداد خیانت بار امارات و رژیم صهیونیستی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
واکنش ها در ترکیه به قرارداد خیانت بار امارات و رژیم صهیونیستی

ایرنا - آنکارا - قرارداد خیانت بار امارات و رژیم اشغالگر قدس در زمینه به اصطلاح عادی سازی روابط به موازات بسیاری کشورها در ترکیه نیز با واکنش بسیار جدی مواجه شد.

پس از اعلام قرارداد یاد شده وزارت خارجه ترکیه به سرعت در بیانیه ای ضمن محکوم کردن و ریاکارانه خواندن این قرارداد گفت: تاریخ و وجدان مردم منطقه "رفتار ریاکارانه" امارات متحده عربی در برقراری رابطه با اسرائیل را فراموش نکرده و نخواهند بخشید.

رجب طیب اردوغان جمهور ترکیه نیز بعد از اقامه نماز جمعه در استانبول در گفت وگو با خبرنگاران، هرگونه اقدام علیه فلسطین را «غیرقابل قبول» خوانده و از احتمال تعلیق روابط دیپلماتیک با امارات و فراخواندن سفیر این کشور در ابوظبی خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه همبستگی میان اسرائیل با مصر و یونان و اقدامات علیه فلسطین غیرقابل قبول است، گفت: ما نیز ممکن است روابط دیپلماتیک خود با دولت ابوظبی را به حالت تعلیق درآورده یا سفیر خود را فراخوانیم.

اردوغان همچنین تاکید کرد: در کنار مردم فلسطین هستیم. اجازه نداده و نخواهیم داد حقوق فلسطین تضییع شود.

مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه نیز که سرگرم دیدار رسمی از سوئد است در واکنش به قرارداد امارات و اسراییل با اشاره به موضعگیری فلسطین علیه این قرارداد گفت: امکان حمایت از این قرارداد وجود ندارد، هدف این قرارداد یافتن حامی برای قرارداد قرن به پیشگامی امارات است، از سوی دیگر این قرارداد راه حل مبتنی بر دو دولت را از میان برمی دارد.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه امارات سالهاست برای تضعیف مساله فلسطین هر آنچه از دستش برمی آید را انجام داده است، گفت: امارات در راستای ناامنی منطقه تلاش می کند و در راستای منافع خود به آرمان فلسطین خیانت کرده است و این مساله را به صراحت می توان دید.

عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه هم در واکنش به قرارداد امارات و رژیم صهیونیستی گفت: این قرارداد به منزله گذاشتن باروت در مسیر هرگونه صلحی است، هر کسی که خواستار صلح است می باید این اقدام را تقبیح کند و جامعه جهانی می یابد در پشت راه حل مبتنی بر دو دولت با قدرت بیشتری بیایستد.

وی قرارداد یاد شده را سوء قصدی به آرمان فلسطین خواند و گفت: این قرارداد به هیچ عنوان به نفع فلسطین نیست و این قرارداد تلاش برای از میان برداشتن راه حل مبتنی بر دو دولت که جامعه جهانی از آن دفاع می کند، است.

بیرول آیدین سخنگوی حزب سعادت نیز با صدور بیانیه ای با تقبیح قرارداد یاد شده گفت: این قرارداد مسایل در خاورمانه را تعمییق می کند.

وی با اشاره به اینکه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا این قرارداد را به اطلاع جهانیان رساند و این مساله قابل تعمق است، افزود: آمریکا که با امضای قرارداد نفتی با گروههای تروریستی، تمامیت ارضی آن کشور را مورد تهدید قرار داده و و بطور غیرمستقیم از گروههای مخالف دولت مشروع لیبی، سعی در تجزیه آن کشور دارد، با فراهم آوردن زیرساخت قرارداد امارات و اسراییل، قصد زمینه سازی برای اجرای قرارداد قرن را دارد.

آیدین با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی صلح و آرامش در منطقه و جهان را تهدید می کند، افزود: این قرارداد لکه ای بر تاریخ امارات است و هیچگاه پاک نخواهد شد.

فخرالدین آلتون رییس دایره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در پیامی از شبکه های اجتماعی گفت: ترکیه این قرارداد را نمی شناسد.

وی با تاکید بر اینکه به اصطلاح قرارداد بین اسراییل و امارات حقوق فلسطینیان را زیر پا می گذارد نوشت: در نزد وجدان مردم منطقه این قرارداد محکوم است و این قرارداد آنانی را که در پشت ناآرامیهای منطقه بودند و آنانی که مردم فلسطین و آرمانشان را فدای منافع خود کرده را افشاء کرده است.

آلتون افزود: این اقدام گستاخانه امارات منافی آرزوی جامعه بین المللی در زمینه صلح و آرامش در منطقه است، گامهایی که ناعادلانه و برخلاف رضایت طرفین در منطقه برداشته شود به منطقه آرامش نخواهد بخشید و برای آرامش منطقه هرکس به این اقدام خطرناک باید واکنش نشان دهد.

اتحادیه علمای مسلمان نیز با صدور یک اطلاعیه قرارداد امارات و اسراییل را یک خیانت بزرگ خواند و اعلام کرد: این قرارداد یک جایزه بزرگ برای اشغالگران صهیونیست که علیه مسجد الاقصی و مرم فلسطین جرم مرتکب شده اند، است.

بنا به این اطلاعیه منطبق با این قرارداد امارات بطور ضمنی اشغال بخشهایی از کرانه غربی را به رسمیت شناخته است.

اتحادیه علمای مسلمان با تاکید بر اینکه جهان اسلام در مقابل اینگونه رفتارها که به مثابه خس و خاشاک ناشی از سیل است نباید ناامید شود، افزود: سیاسیون، دانشگاهیان و اندیشمندان جهان اسلام می باید در مقابل آرمان فلسطین مسوولیتهای خود را بجای آوردند.

مساله قرارداد امارات و رژیم صهیونیستی از سوی کاربران شبکه های اجتماعی در ترکیه نیز بطور گسترده مورد توجه قرار گرفته است.

عثمان آی فراح روزنامه نگار ترکیه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توویتر نوشت: فلسطینیان در رد قرارداد امارات و اسراییل هم عقیده هستند.

فراح با اشاره به اینکه منطبق با این قرارداد اسراییل الحاق کرانه غربی را به تعویق انداخته، افزود: بین امارات و اسراییل جنگی نیست که صلحی انجام شود، طرفین در زمینه این قرارداد نمی توانند کسی را قانع بکنند.

یک کاربر به نام وحید در حساب خود این سوال که وضعیت فلسطین و مسجد الاقصی در بعد از این قرارداد چه خواهد شد را طرح کرده است.

کاربری به نام بی پی تی نوشت: قرارداد به معنای دست کشیدن دینی، ملی و انسانی امارات از مسوولیتهای خود در قبال فلسطین است.

کابری به نام اوکور نیز در واکنش به این قرارداد نوشت: همه دین؛ ایمان و هستی امارات، پول و تجملات است.

*س_برچسب‌ها_س*