یک‌شنبه 8 مهر 1403

ورزش پهلوانی در خراسان رضوی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ورزش پهلوانی در خراسان رضوی

مشهد - ایرنا - واژه پهلوان پرمفهوم است و سال‌هاست این صفت با نام مردان بزرگی از جمله پوریای ولی و غلامرضا تختی گره خورده واژه‌ای که ریشه در با خدا بودن و جوانمردی دارد.

روز هفدهم ماه شوال سال پنجم هجرت در جنگ خندق، حضرت امام علی (ع) نماد و اسوه جوانمردی و شجاعت سپاه اسلام، عمربن عبدود نماد شرک و بت پرستی را به خاک مذلت نشاند. کشتن نفس اماره و تلاش برای رضای خدا در راه دین، باعث شد حضرت امیرالمومنین علی (ع) نماد بزرگی و جوانمردی شود و 17 شوال هر سال به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نامگذاری گردد و گود زورخانه و ورزش باستانی نماد فروتنی و تواضع ورزشکاران شناخته شود چرا که پهلوان در کنار پرورش جسم و تن، روحش را نیز از ناملایمت‌ها و صفات رذیله جدا می‌کند.

واژه پهلوان، نمادی است که هرکسی می‌تواند صفات پاک و نیک انسانی را در وجودش پیدا کرده و در راه خدا به کار گیرد.

ورزش باستانی با اجرای زنده موزیکال  رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی در باره این رشته ورزشی به خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع به این رشته نامهربانی شده و آنطور که باید و شاید برای آن هزینه نمی‌شود و اغلب به وسیله خیران اداره می‌گردد در حالی که این ورزش قدیمی‌ترین ورزش دنیا و خاستگاه آن هم ایران و بخصوص خراسان است. حسین فیروزیان افزود: ورزش پهلوانی که با دین و مذهب ما آمیخته شده و بسیار فراگیر و ارزشمند است آمیزه‌ای از ورزش‌های متنوع، فرهنگ و هنر، اخلاق و معنویت، تاریخ و تمدن و عرفان و حماسه است لذا باید عمومی‌تر شود. وی ادامه داد: امروز اگر ورزش‌های موزیکال ایجاد شده است ما هزاران سال است که ورزش موزیکال و اجرای زنده در ورزش پهلوانی داریم. با توجه به اینکه این ورزش آسیایی شده و در جهان هم مطرح است باید بیشتر تلاش کنیم تا رتبه نخست ایران در این ورزش همچنان محفوظ بماند.

رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی گفت: برای گسترش این رشته ورزشی باید از مهدهای کودک شروع کنیم تا بتوانیم به تدریج جوانانی را در تیم ملی داشته باشیم.

وی افزود: هم اینک پنج نفر از اعضای تیم ملی این رشته از جمله محسن گلستانی زاده کاپیتان تیم ملی ورزش زورخانه‌ای از استان خراسان رضوی است. فیروزیان با بیان اینکه 96 زورخانه فعال در خراسان رضوی وجود دارد ادامه داد: از این تعداد 20 گود در شهر مشهد است که بیشتر آنها بیش از 50 سال قدمت دارند.

وی گفت: 19 هیات فعال هم در 19 شهرستان داریم و در دو سه سال اخیر، در شهرهایی مانند تایباد و بجستان گود زورخانه افتتاح شده است.

رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی افزود: این ورزش بودجه بیشتری نیاز دارد و امسال هم بزرگترین گود زورخانه در بیلند گناباد به بهره‌برداری خواهد رسید که مکانی برای مسابقات کشوری و جهانی خواهد بود. گودهای جدید از سیستم نور، صوت و رختکن مجهزتری برخوردار هستند. وی توجه به ورزشکاران این رشته را از جمله عوامل ترویج ورزش پهلوانی دانست و ادامه داد: برای توسعه و ترویج این رشته ورزشی باید از سنین پایه آغاز کنیم و مدرسه باستانی داشته باشیم. فیروزیان گفت: این ورزش تنها ورزشی است که سن پیری ندارد. در هر ورزشی بعد از چند سال باید از آن خداحافظی کرد اما در ورزش باستانی افرادی با بیش از 90 سال سن نیز حضور دارند. وی افزود: شهریه گود زورخانه نیز کمتر از 500 هزار ریال در ماه و همچنین هزینه لباس‌های آن کمتر از 700 هزار ریال است.

رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی ادامه داد: این هیات در سال 97 رتبه برتر هیات‌های ورزش زورخانه‌ای کشور را به دست آورد. وی با اشاره به حضور بانوان در این رشته گفت: نباید در حق آنان اجحاف کنیم آنها هم حق دارند اگر مایل باشند در این رشته فعالیت کنند می‌توانند با حجاب کامل این ورزش را دنبال نمایند. نباید حق حضور بانوان در این رشته از آنها گرفته شود. این ورزش در اماکن سربسته انجام می‌شود و منعی برای حضور بانوان در این رشته نیست.

ادب و احترام در ورزش باستانی

یک پیشکسوت ورزش پهلوانی هم گفت: در این ورزش ادب، احترام، تعارف و عزت وجود دارد، این ورزش متعلق به ایران و ایرانی است و از جای دیگر نیامده است. همه ما وظیفه داریم خانواده و اطرافیان خود را به فعالیت در این ورزش تشویق کنیم. سید حسین جعفرزاده موسوی با بیان اینکه 89 سال دارد افزود: از 17 سالگی وارد این ورزش شده‌ام و در حال حاضر هر روز به طور مرتب این ورزش را در گود زورخانه آستان قدس رضوی دنبال می‌کنم. وی که عناوین متعدد قهرمانی در رده های سنی مختلف در کارنامه خود دارد ادامه داد: در گذشته باشگاه‌ها به طور منظم و مرتب نبودند اما اکنون فعالیت باشگاه‌ها بیشتر و آبرومندانه‌تر شده است لذا این ورزش توجه بیشتری نیاز دارد تا بیش از پیش جای خود را بین مردم باز کند. این ورزشکار پیشکسوت گفت: ورزش زورخانه‌ای قدمت و پیشینه طولانی دارد و در بستر جهان بینی دینی، اسطوره‌های حماسی و سنت‌های اجتماعی ایران باستان شکل گرفته است. این ورزش پس از ورود اسلام با آداب اسلامی عجین شد و با تاثیرپذیری از سرشت جوانمردی حضرت امام علی (ع) و با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی به مسیر خود ادامه داد و اکنون به عنوان میراث اصیل ایرانی در جهان مطرح است.

وی افزود: مهم‌ترین ویژگی این ورزش این است که محصول ایران و ایرانی است و به دیگر کشورها صادر شده است.

همراهی پیر و نوجوان در گود زورخانه مدیر زورخانه ابوفاضل باشگاه چمران منطقه چهارراه لشکر مشهد هم گفت: چندین نسل است که به صورت پی در پی در رشته ورزش باستانی فعالیت می‌کنند. سیدرضا هاشمی عربی با بیان اینکه استقبال از این ورزش خوب است و مردم این ورزش را دوست دارند افزود: تبلیغات در این رشته اندک است و شبکه استانی صدا و سیما و سایر رسانه‌ها باید بیشتر به این رشته ورزشی توجه کنند. وی ادامه داد: این رشته رده سنی ندارد و فرد 80 ساله نیز با نوه خود می‌تواند در یک گود ورزش کند.

این مدیر زورخانه گفت: این ورزش متعلق به همه مردم است و هر قشر مردم در کنار هم در یک گود ورزش می‌کنند. وی، جوانمردی، گذشت، کمک به نیازمندان و ایتام را از جمله ویژگی‌های این ورزش برشمرد و افزود: در زمان قدیم که مسافرتها طولانی بود هر کسی به مسافرت می‌رفت خانواده خود را به پهلوان محله می‌سپرد، امانت داری و همچنین اجرای برنامه گلریزان برای افراد گرفتار از دیگر ویژگی‌های این ورزش است. هاشمی عربی ادامه داد: ورزش باستانی ورزش جسم و روح است و با اشعاری که در آن خوانده می‌شود خستگی از تن انسان خارج می‌گردد و تنها ورزشی است که با موزیک زنده و ضرب زنده انجام می‌شود.

وی گفت: مهم‌ترین ویژگی این ورزش این است که محصول ایران و ایرانی است و به دیگر کشورها صادر شده است و یک ورزش وارداتی نیست.

*س_برچسب‌ها_س*