جمعه 10 فروردین 1403

وزیر ارشاد: بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی را ذیل اندیشه‌های رهبر انقلاب آغاز کرده‌ایم / رئیس‌جمهور شخصا موضوع تأمین کاغذ را پیگیری می‌کند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
وزیر ارشاد: بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی را ذیل اندیشه‌های رهبر انقلاب آغاز کرده‌ایم / رئیس‌جمهور شخصا موضوع تأمین کاغذ را پیگیری می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم مهم‌ترین اقدامات تحول‌آفرین دولت سیزدهم را در 100 روزه اول فعالیت خود تشریح و تأکید کرد: بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی را ذیل اندیشه‌های رهبر انقلاب آغاز کرده‌ایم.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در آستانه انتشار گزارش عملکرد 100 روزه دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی قرار داریم. در بازدید روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خبرگزاری تسنیم فرصتی دست داد تا در خلال گفت‌وگویی صمیمی و کوتاه، درباره بخش فرهنگی این گزارش و مهم‌ترین اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این 100 روز بپرسیم.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این گفت‌وگو، تحول در ساختار فرهنگی، پیگیری معیشت اهالی فرهنگ و هنر، تلاش برای احیای فرهنگ دینی، پیگیری موضوع مد و لباس، عفاف و حجاب و محوریت دادن به مسجد در امور فرهنگی و جوانگرایی در انتصابات را از اهم اقدامات این دوران عنوان کرد.

مشروح این گفت‌وگو به صورت فیلم و مکتوب در ادامه از نظر مخاطبان محترم می‌گذرد.

تشریح برنامه‌های فرهنگی 100 روز اخیر دولت سیزدهم / فرهنگ پیشانی و پیشران برنامه‌ها

* تسنیم: چند روزی از 100 روز آغازین دولت آقای رئیسی می‌گذرد، پیش از این اعلام شده بود، در 100 روز نخست، گزارشی اعلام خواهد شد، رئوس مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی در این 100 روز چیست؟

برنامه دولت سیزدهم که یک دولت مردمی است، برنامه کاملی در همه بخش‌هاست، شخص رئیس جمهور نگاه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ دارند، بر خلاف توقعی که وجود داشت مبنی بر اینکه همه همت دولت مردمی به سمت حل مسائل اقتصادی برود، شخص آقای رئیس جمهور نگاهش این بود که حوزه فرهنگ پیشانی و پیشران حکمرانی در دولت اسلامی است. این نگاه پیشران شعار اصلی دولت قرار گرفت و ماموریت بنده به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این است که با هماهنگی اهالی فرهنگ، مردم و رسانه این پیشرانی را برای بقیه اعضای دولت ایجاد کنم.

مهم‌ترین تکلیف و ماموریتی که از طرف رئیس جمهور به من واگذار شده این است که همه اقتضائات این پیشرانی را فراهم کنم، بر این اساس در برنامه تحول دولت هم که به زودی رونمایی می‌شود، بخش عمده این سند که 37 سرفصل دارد، به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا کرده است. ما در برنامه تحولی خود وزارتخانه متناسب با این ماموریت‌ها هم در آن رئوس برنامه‌هایی که به مجلس ارائه کردیم و هم در فعالیت‌هایی که تا به امروز انجام شده و هم در برنامه تحولی که متعاقب ابلاغ آقای رئیس جمهور رسانه‌ای خواهیم کرد. برنامه زمان‌بندی شده را ارائه خواهیم کرد.

این کار مهم انجام شده است که دولت مردمی برنامه کاری زمان‌بندی شده خود را در اختیار اهالی فرهنگ و هنر و رسانه قرار می‌دهد، پس به جای اینکه حرف‌های کلی و غیرقابل اندازه‌گیری بزنیم، اولین و مهمترین کارمان ارائه برنامه تحولی حوزه فرهنگ، هنر و رسانه متناسب با شعارهای رئیس جمهور و رئوس برنامه‌های ارائه شده خواهد بود.

ارائه برنامه تحولی حوزه فرهنگ و رسانه گام اول دولت خواهد بود

یک برنامه مدون و مشورتی متناسب با اقتضائات، امکانات، شعارها و برنامه کلی دولت که مردم به آن اعتماد کردند، پیاده کرده‌ایم، هیچ‌نکته‌ای نیست که رئیس جمهور وعده کرده باشد و ما برایش برنامه‌ریزی نکرده باشیم، هیج نکته‌ای نیست که ما در مجلس اشاره کرده باشیم و اینجا برایش پیش‌بینی نشده باشد. گام اول ما که گام اول دولت هم هست، ارائه برنامه تحولی حوزه فرهنگ و رسانه است.

برنامه‌های دیگری که رخ داده و در ذیل این برنامه‌ای که ارائه داده‌ایم‌، قرار می‌گیرد، شعار مهم ما یعنی عدالت فرهنگی است، در حوزه فرهنگ و هنر ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد، طی 14 سفر استانی اخیرم بخش‌های معتنابهی از این ظرفیت کشور که قبلا برایمان کشف شده بود را از نزدیک دیدم.

تشکیل ستاد رسیدگی به مناطق محروم در راستای گسترش عدالت فرهنگی

ما در وزارتخانه ستادی را راه‌اندازی کردیم به‌نام ستاد رسیدگی به مناطق محروم در حوزه فرهنگی. در این راستا 24 هزار نفر در 11 منطقه محروم کشور برای دوره‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ثبت نام کرده‌اند‌، مجموعه بسیار کاملی که معاونت هنری ما روزهای آتی جزئیات آن را اعلام خواهند کرد.

اختصاص 500 میلیارد تومان یارانه برای اهالی فرهنگ از سوی رئیس جمهور

ارتقای وضعیت معیشتی حوزه فرهنگ و هنر که در همان روزهای ابتدایی حضورم در وزارتخانه نیز اعلام کردم که بسته ویژه‌ای برای اهالی فرهنگ و هنر اختصاص پیدا می‌کند، به مرحله اجرا رسیده است، رئیس جمهور مبلغ 500 میلیارد تومان را برای تسهیلات اهالی فرهنگ و هنر تصویب کردند‌، که در اختیار ما قرار گرفته و از این هفته توزیع می‌شود.

البته روند اختصاص آن مقداری طولانی شد که به دلیل طی شدن فرایند اداری صدور مجوز در سازمان برنامه و بودجه و خزانه دولت بود. رئیس صندوق اعتباری هنر این هفته در یک جلسه‌ای جزئیات را اعلام خواهد کرد.

با معضل مدیریت پروژه‌های ناتمام روبرو هستیم / اختصاص 2 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی

توجه به مناطق و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، دیگر برنامه ما در این 100 روز بود، من به بازدید از تئاتر اهر‌، مرند، سنندج و... رفتم، در ذیل عدالت فرهنگی باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم، متاسفانه مدیریت اجرایی ما با معضلی بنام پروژه‌های نیمه تمام روبروست. ما در حوزه فرهنگی برنامه ای که داریم این است که در ذیل عدالت فرهنگی تکمیل پروژه های ناتمام در استان‌های مختلف را انجام دهیم. میزان اعتبار قابل توجهی تاکنون نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، در استان‌های شیراز، سمنان، زنجان، اردبیل و سایر شهرها‌، کف 100 میلیارد و سقف 300 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های ناتمام اختصاص داده شده است.

احیای فرهنگ دینی در جامعه وظیفه جدی وزارت ارشاد

نکته سوم این است که ما در یک جامعه دینی قرار دادیم، حتما وزرات ارشاد باید ماموریت‌های جدی خود را در احیای فرهنگ دینی در جامعه بر عهده بگیرد، من به عنوان کارشناس حوزه فرهنگی به جد معتقدم در حاکمیت دینی و دولت دینی وزارت فرهنگ پیشانی انجام تکالیف دینی است و باید در این حوزه کار کنیم. ما برای این منظور مرجعیت شورای فرهنگ عمومی را احیا کردیم و امروز در تهران و در همه استان‌ها بدون استثنا در یک تقویم روشن در حال اجرای برنامه‌هایش است. ما هر سه شنبه دو هفته یکبار صبح در تهران جلسه شورا را با حضور وبیناری همه دبیران استانی برگزار می‌کنیم. یک برنامه بسیار کامل برای حوزه فرهنگ عمومی در نظر گرفتیم. عفاف و حجاب و مد و لباس را برای اولین بار ذیل دبیرخانه این شورای فرهنگ عمومی قرار دادیم تا مانع پراکندگی موجود شویم. به عبارت دیگر شورای فرهنگ عمومی را محل قانون محوری تصمیمات فرهنگی قرار دادیم.

وزیر ارشاد: حمایت 500 میلیارد تومانی از اهالی فرهنگ / 2 درصد بودجه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی صرف فرهنگ می‌شود

همچنین برای احیای فرهنگ دینی مساجد را تقویت کردیم، 26 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد. هر فعالیتی در دولت دینی باید با محور مساجد باشد. در ستاد محرومیت‌زدایی نیز معاونت هنری ما تفاهم‌نامه‌ای با ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دارد تا مساجد محور فعالیت‌های فرهنگی در کشور شوند.

جوان‌گرایی در وزارت ارشاد‌، موضوع دیگری بود که ما خود را ملزم به آن ساختیم، بنده متولد 1355 و جزو پیرترین نفرات شورای معاونین وزارتخانه هستم، ما جوان‌های مومن انقلابی را به فعالیت گرفتیم. توجه به بحث جوان‌گرایی و تشکل‌های مردمی به عنوان محور چهارم از برنامه‌های تحولی ما بوده است.

 * تسنیم: نخستین لازمه این تحول بودجه است‌، در دولت‌های مختلف اظهار می‌کردند که با بودجه ناچیز کل فرهنگ کشور را از وزرات ارشاد مطالبه می‌کنند، این نگاه اکنون چقدر تغییر کرده است؟ وزارت ارشاد دولت سیزدهم چقدر خود را در حوزه فرهنگ کشور پاسخگو می‌داند؟

ما در لایحه سال گذشته برای بودجه امسال حدود 1200 میلیارد تومان بودجه در اختیار وزارتخانه داشتیم، 700 هزار هم متعلق به هدفمندی یارانه‌ها بود.

اختصاص 2 درصد بودجه دستگاه‌های دولتی به هزینه‌کرد فرهنگی

با همین نگاه دولت، دیشب در هیئت دولت در بررسی لایحه بودجه مقرر شد دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی این امکان را داشته باشند که 2 درصد از بودجه‌های هزینه‌ای خود را مطابق آیین‌نامه وزارت ارشاد که به تصویب دولت می‌رساند در سال 1401 هزینه کنند. این تحول بسیار مهم برای حوزه اقتصاد فرهنگ است، یکی از سرفصل‌های من که اعلام نکردم توجه ویژه به اقتصاد فرهنگ است.

در گذشته نیز برخی دستگاه‌ها درصدی از بودجه خود را هزینه می‌کردند، ولی بدون مدیریت و نظارت مثلا یک وزراتخانه صنعتی سالی 10 برابر وزرات فرهنگ هزینه‌کرد فرهنگی داشت اما بدون اینکه مدیریتی وجود داشته باشد‌، ما با این آیین‌نامه اهداف و اولویت‌های را مشخص می‌کنیم و طبق تشخیص ما این هزینه‌کرد انجام می‌شود.

اگر مجلس دستگاه‌ها را مکلف به پرداخت 2 درصد بودجه کند عالی است

* تسنیم: این کلمه مجاز چندان ضمانت اجرایی ندارد در پیش از این درباره اجرای سند توسعه فعالیت‌های قرآنی و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن‌کریم نیز قرار بود دستگاه‌ها نیم درصد بودجه را هزینه کنند، اما هر چه جامعه قرآنی پیگیری کرد، نشد. چه تدبیری برای جذب واقعی این بودجه‌ها دارید؟

ما در لایجه مجاز کرده‌ایم‌، اما در عین حال مجلس می‌تواند ورود کند و آن را تبدیل به «مکلف‌اند»، کند در کمیسیون فرهنگی و کمیسیون برنامه و بودجه جلساتی با اعضا داشتیم که متفق‌القول بودند این هزینه‌کرد انجام می‌شود. ما در دولت این را تصویب کردیم، گام بعدی در مجلس است، اگر به مکلف‌اند تبدیل شود‌، خیلی خوب است، اگر هم نشود، با همتی که دوستان ما در دولت دارند، من دغدغه‌ای از بابت تامین شدنش ندارم. با توجه به لطف اعضای هیئت دولت و شخص رئیس جمهور به مسئله فرهنگ می‌توان مطمئن بود که این هزینه‌کرد تحقق پیدا می‌کند.

* تسنیم: دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب دغدغه‌های آشکاری است، ایشان در حوزه فرهنگ واژه‌هایی را بنیان‌گذاری کردند، یک زمانی واژه تهاجم فرهنگی را از ایشان شنیدیم، یک زمانی شبیخون فرهنگی. از زمانی که وارد وزارت فرهنگ شدید با ایشان دیداری هم داشته‌اید؟ دغدغه‌ای از سمت ایشان به شما منتقل شده است که مامور به اجرای آن شوید؟

من افتخارم این است که در دانشگاه و سابقه کارم در چند سال اخیر تدریس درس اندیشه‌های رهبر انقلاب گنجانده شده است، تالیفاتی هم در این زمینه داشتم، این توفیق را داشتم که مفاهیم ابداعی رهبر انقلاب را در مجموعه‌ای با کمک دوستان تبین کرده و به شکل فرهنگنامه منتشر کنم.

بازآرایی حوزه رسانه و بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی دو مطالبه رهبر انقلاب از دولت

از آغاز مسئولیتم توفیق دیدار خصوصی با رهبر انقلاب را نداشتم، اما در آغازین روز تنفیذ بحث بازآرایی در حوزه رسانه را مطرح کردند و بعد از آن نیز در جلسه‌ای که دولت ششم شهریور ماه خدمت ایشان رسید، بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی را مطرح کردند، ما دبیرخانه‌ای را برای این منظور تاسیس کردیم. فراخوانی منتشر شد، بنده و آقای قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی این کار را شروع کردیم. در دبیرخانه با تمامی اندیشمندان و صاحب‌نظران با گرایش‌های فکری گفت‌وگوهایی انجام شده تا دغدغه‌ها برای بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی بیان شود. با شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این زمینه ارتباط برقرار کرده‌ایم.

طرح تحول فرهنگی ذیل اندیشه‌های فرهنگی رهبر انقلاب تدوین می‌شود

* تسنیم: طرح تحول فرهنگی چه نسبتی با بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی دارد؟

در یک راستا هستند، طرح تحول فرهنگی ذیل اندیشه‌های فرهنگی رهبر انقلاب تدوین می‌شود، اندیشه فرهنگی رهبر انقلاب بالاترین سند ما در کار فرهنگی است. با این حکمی که رهبر انقلاب برای شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر کردند‌، به ویژه پیوست حکم که کارگروهی هم برایش تشکیل شده است‌، ما همه فعالیت های خود را در کنار دستور اخیر ایشان قرار دادیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

دغدغه‌های رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ روشن است، منتهی ما در بدنه اجرایی و حوزه‌های فرهنگی به هر دلیلی توان اجرا را نداشتیم، ما تلاش می‌کنیم نظام حکمرانی فرهنگی جدید را در نظام اسلامی مبتنی بر اندیشه‌های معظم له بازآرایی کنیم. با این وفاق و همدلی در همه دستگاه‌های دولت به شدت امیدوار به تحقق آن هستیم.

* تسنیم: رهبر انقلاب در حکم جدید به اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته‌اند، فرهنگ و فرهنگ سازی بی‌نیازکننده از ابزارهای تحکمی و الزام‌آور است. در سند تحول فرهنگی وزن حضور مردمی در اجرای سیاست‌های فرهنگی چقدر دیده شده است؟ این پوسته سخت مدیریتی شکسته خواهد شد؟

یکی از همان شعارهای محوری دولت، مردمی‌سازی فرهنگ است. بر خلاف نگاهی که وجود دارد، اینگونه نیست که عده‌ای پشت اتاق‌های بسته بنشینند فکر کنند، فعالیت‌ها در یک بستر تعاملی رخ می‌دهد، حوزه فرهنک حوزه گرد هم نشستن است، پیامبراکرم (ص) در جلسات به گونه‌ای می‌نشستند که وقتی کسی وارد جلسه می‌شد، نمی‌توانست تشخیص دهد کدام شخصیت ایشان است. این نمونه ایده‌آل فعالیت فرهنگی است. وزیر و شورای عالی نباید بالادست بنشینند و صحبت کنند. ماموریتی که آقا در ابتدای دولت به ما دادند، فضا دادن به تشکل‌های مردمی است.

امروز به برکت کاری که در یک دهه اخیر رخ داده جریان انقلابی به مردم در حوزه فرهنگ مراجعه کرده است. امروز شاهد شکل‌گیری رشد و بالندگی بسیار خوب هستیم، ما برای اینکه این حرکت های خودجوش انقلابی و رویش‌های جدید بهتر کار کنند، باید بسترهای لازم را فراهم کنیم. من به عنوان وزیر فرهنگ وظیفه اصلی‌ام را برداشتن موانع پیش روی نقش‌آفرینی بیشتر تشکل‌های مردمی می‌دانم.

با سندیکای تولیدکنندگان کاغذ جلسه‌ای در هفته‌های آینده خواهم داشت / پیگیری تلفنی رئیس جمهور از وزیر ارشاد برای حل مشکل کاغذ

* تسنیم: شما در مدت فعالیت کوتاهتان نشان داده‌اید که تعامل را در دستور کار خود قرار داده‌اید‌، در حوزه کاغذ دولت گام‌هایی برداشته است، اما برخی از فعالان از جمله سندیکای تولیدکنندگان مطرح کرده‌اند که تاکنون با وزیر جلسه‌ای نداشته و مورد مشورت در سیاست‌گذاری تولید قرار نگرفته‌اند.

بله، من در چند جلسه با صاحبان نشر حضور پیدا کردم. من حق می‌دهم که این دوستان گله داشته باشند، حتما توقعاتی داشتند که ما به آن عمل نکردیم، اما برای مسئله‌ای مثل کاغذ بیش از 8 جلسه با خود رئیس جمهور و معاون اول داشتیم، دو روز قبل از دفتر رئیس جمهور با من تماس گرفتند، که آقای رئیس جمهور می‌پرسند، مشکل کاغذ حل شد؟ یا نه؟ ما مشکل کوتاه‌مدت را حل کردیم، من از قوه قضائیه و سازمان تعزیرات تشکر می‌کنم، از عزیزان صنف و اتحادیه از عزیزان نشر و روزنامه هم عذرخواهی می‌کنم، موانع برطرف شده است.

در یکی از جلسات آینده به صورت اختصاصی از این دوستان دعوت خواهم کرد و نکاتشان را خواهم شنید. ولی کارگروه 3 جانبه ما تشکیل شده است، رئیس جمهور در راس و در دو ضلع دیگر وزارت فرهنگ و وزارت صمت قرار دارند‌، ما ظرفیت‌های تولید داخلی را احصا کردیم، تا در یکسال و نیم آینده تا 80 درصد از مصرف کاغذ به استثنا روزنامه‌ها که به شکل فنی نیاز به تغییراتی در ساختار فعلی تولیدات کاغذ دارند‌، را خودکفا شویم‌.

ماجرای ممنوعیت نام‌گذاری اماکن صنفی بنام‌های محلی چه بود؟

* تسنیم: در چند روز اخیر اخباری مبنی بر ممنوعیت نام‌گذاری اماکن صنفی به نام‌های محلی منتشر شد، که از سوی رئیس پلیس اماکن تهران نیز تکذیب شد، ماجرا چه بود؟ آیا وزارت ارشاد مصوبه‌ای در این خصوص داشت؟

این یک خط انحرافی در این حوزه است، ما یک شورایی به‌نام شورای صیانت از خط و زبان فارسی در وزارت ارشاد داریم که وظیفه آن صیانت از زبان‌های ایرانی در قبال زبان‌های بیگانه است. ما هیج مصوبه‌ای نداریم مبنی بر اینکه واحدهای صنفی در تهرام به‌نام محلی نام‌گذاری نشوند. تمام ما یک خانواده هستیم. البته من به شدت در قبال نفوذ لغات بیگانه و انگلیسی به زبان فارسی مقاومت می‌کنم.

رعایت زبان فارسی در هیئت دولت

ما در هیئت دولت یک چیزی را جا انداختیم تا هر وزیری بخواهد یک کلمه غیر فارسی و غیر ایرانی استفاده کند بلافاصله دوستان می‌گویند اصل پانزدهم. بحث زبان فارسی و زبان‌های اقوام و گویش‌های محلی همه با هم یکی است، شورای صیانت یعنی شورای صیانت از زبان‌های ایرانی. همه زبان‌های ایرانی همه گویش‌هایی که مردمان ایران عزیز ما به آن‌ها تکلم می‌کنند، عزیزند ما مصوب به پاسداشت همه این‌ها هستیم. مصوبات ما همه در برابر نفوذ زبان‌های بیگانه است. منظور ما صیانت از زبان‌های ایرانی در برابر لغات بیگانه خارج از فرهنگ و هویت تاریخی و ملی ایران است.

وزیر ارشاد: بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی را ذیل اندیشه‌های رهبر انقلاب آغاز کرده‌ایم / رئیس‌جمهور شخصا موضوع تأمین کاغذ را پیگیری می‌کند 2