پنج‌شنبه 12 مهر 1403

وقت شناسی و رهبری امام، رمز پیروزی انقلاب اسلامی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وقت شناسی و رهبری امام، رمز پیروزی انقلاب اسلامی است

شاهرود - ایرنا - امام جمعه شاهرود گفت: وقت شناسی و اقدام به هنگام بنیانگذار انقلاب اسلامی در واقعه 15 خرداد و پس از آن، رمز پیروزی انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام عباس امینی عصر چهارشنبه در آیین سالروز رحلت امام خمینی (ره) و شهدای 15 خرداد در مسجدالنبی (ص) دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به تحلیل و مقایسه قیام های مذهبی پرداخت و افزود: زمان سنجی مقوله مهمی در رهبری حرکت ها و تأثیرگذاری آنها هست، اگر به موقع اقدام شود نتیجه مطلوب حاصل شده و در غیر این صورت نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

وی وقت شناسی را تفاوت میان 2 واقعه عاشورا و توابین کوفه ذکر کرد و اظهار داشت: شهدای حادثه عاشورا به موقع اقدام کردند، اما در قیام توابین عده ای شهید شدند ولی به موقع اقدام نکرده و اثر گذاری زیادی نداشتند.

امینی ادامه داد: درسی که از این 2 حادثه می توان گرفت این است که اگرچه سلیمان بن صرد خزاعی و حبیب بن مظاهر هر 2 در راه خدا کشته شدند اما سلیمان هیچ گاه جایگاه حبیب بن مظاهر را نخواهد داشت چون به موقع و هنگامی که امام حسین (ع) و نماینده امام در کوفه کمک خواستند، اقدام نکرد.

امام جمعه شاهرود با نتیجه گیری از این واقعه و بسط آن به زمان کنونی، ابراز داشت: شهدای 15 خرداد هم که در آن زمان پشت امام (ره) را خالی نکرده و به موقع اقدام کردند، نامشان در تاریخ ماندگار شد.

وی با بیان اینکه عمل آنها 15 سال بعد به نتیجه رسید و انقلاب پیروز شد، تصریح کرد: شهدای 15 خرداد به گردن انقلاب و مردم حق دارند و امام (ره) هم همواره تاکید داشتند که نباید وقایع 15 خرداد فراموش شود ، انقلاب ما از این تاریخ شروع شده است.

وی با تاکید بر اینکه هنرمندان باید در خصوص واقعه 15 خرداد آثار گوناگونی خلق کنند تا این قیام به نسل آینده معرفی شود، افزود: امام (ره) هم در اقدامی به موقع و بجا با ترسیم سه هدف سرنگونی حکومت پهلوی، تشکیل حکومت اسلامی و زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) مبارزه را آغاز و هیچ گاه از اهداف خود کوتاه نیامد.

امام جمعه شاهرود در خصوص هزینه هایی که برای این قیام پرداخت شد، گفت: دینداری در طول تاریخ هزینه بسیاری داشته و اگر کسی فکر کند دینداری بدون هزینه بوده در اشتباه است.

وی با بیان اینکه امام (ره) هم در این راه هزینه های زیادی داده است، تصریح کرد: تبعید به کشورهای مختلف، خوردن سیلی، تهدید به قتل، جلوگیری از ورود به کشور از جمله هزینه های پرداختی ایشان بود.

امینی با اشاره به وقایع گوناگون ابتدای انقلاب از جمله شهادت شهید بهشتی و یارانش و فتح خرمشهر، اظهار داشت: امام راحل درهنگام مواجهه با این حوادث کاملا آرام بود چون به وعده خدا ایمان داشت.

وی افزود: استقبال با شکوه در 12 بهمن 57 و همچنین تشییع جنازه با آن عظمت و غیر قابل تصور وعده ای بود که خداوند به کسانی که با او معامله می کنند، داده است.

امام جمعه شاهرود به تشییع جنازه شهید سلیمانی هم اشاره کرد و گفت: اینکه خیلی از مردم حتی یکبار هم از نزدیک با شهید سلیمانی مواجه نشده بودند اما در 2 کشور ایران و عراق تشییع جنازه باشکوهی برایشان رقم زدند که در تاریخ بی سابقه بود.

این آیین با رعایت کامل نکات بهداشتی، همچون تب سنجی، توزیع ماسک و دستکش و رعایت فاصله مناسب برگزار شد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*