شنبه 8 اردیبهشت 1403

پشت‌پرده 2 ترفند سوخته سوداگران برای التهاب‌آفرینی در بازار ارز

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
پشت‌پرده 2 ترفند سوخته سوداگران برای التهاب‌آفرینی در بازار ارز

سوداگران ارز تلاش کردند با سوءاستفاده از التهابات روسیه، بازار آرام ارز کشور را به چالش کشیده و از نوسانات، سود ذخیره کنند اما با رو شدن دست دلالان، این سوادگران اجازه سودجویی از جیب مردم پیدا نکردند.

به گزارش مشرق، چند وقتی است که بازار ارز در کشور آرام گرفته و روند کاهشی این بازار، یک سیگنال مهم برای فعالان اقتصادی دارد و آن اینکه دولت در حال مدیریت بازارهای مالی جهت تحقق شعار سال است.

به نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، آرام گرفتن بازار ارز و کاهش نرخ‌ها در این بازار و به تبع آن در دیگر بازارها که طی یک ماه گذشته رخ داده است، به واسطه عملکرد مناسب بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز و مرکز مبادله ارز و طلا، دیپلماسی منطقه‌ای، توافقات بین‌المللی و چشم انداز مثبت اقتصادی در کشور بوده است.

قیمت دلار غیررسمی امسال از میانه‌های خرداد کانال 50 هزار تومانی را ندیده بود، اما روز گذشته دلار هرات در همان ابتدای معاملات بدون هیچ دلیلی به یکباره با رشد قیمت، در محدوده 50 هزار تومان باز شد.

این مسئله در بازار تهران نیز تاثیرگذار بود تا دلار فردایی که معاملات آن ممنوع اعلام شده است، بالای 50 هزار تومان رد و بدل شود. البته که در این بازار فقط «لفظ‌ها» کار می کند و معامله ای انجام نمی‌شود. اما همین موضوع سبب شده نرخ دلار لحظه ای در سبزه میدان تهران به 49 هزار و 200 تومان نیز برسد.

* ایجاد ثبات در بازار ارز با اقدامات بانک مرکزی

بانک مرکزی در ماه‌های گذشته اقدامات مهمی انجام داده است که همه این اقدامات توانست بازار ارز را در ابتدا به ساحل آرامش رسانده و سپس آن را بر مدار نزول قرار دهد.

یکی از اقدامات بانک مرکزی اتصال به پیام‌رسان بانکی با کشور روسیه بوده است، توافق با بانک‌های مرکزی سایر کشورها جهت تسهیل روابط مالی و البته آزادشدن مبالغ بلوکه شده کشور در سایر کشورها از جمله مهمترین اقدامات بازارساز طی ماه های گذشته بوده است.

تاسیس مرکز مبادله ارز و طلا و کشف قیمت هر روز ارز و طلا در این بازار، توانست به فعالان بازار ارز این سیگنال را بدهد که کشور در تامین ارز مورد نیاز اقتصاد ایران مشکلی ندارد و می‌تواند هر تقاضایی را پاسخ دهد؛ تشکیل صندوق ثبات ارزی، تاسیس معاملات سلف و سوآپ ارزی از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی در راستای مدیریت بازار ارز خواهد بود.

* 2 ابزار سوخته سوداگران برای تأثیر در بازار ارز

اما در این بین دلالان و ضدانقلاب که از ثبات اقتصادی در ایران به شدت آشفته شده‌اند، با نوسان‌سازی و بازی با قیمت‌ها در بازار ارز به دنبال کسب سود از سوداگری اقتصادی و سود سیاسی خود هستند؛ در همین راستا بود که در ساعت های میانی روز گذشته، یک خبر بدون منبع موثق و البته به شدت تکراری در میان اهالی بازار دست به دست شد: «ایران در فهرست سیاه FATF قرار گرفت».

انتشار گسترده این خبر در کانال‌ها و صفحات مجازیِ همین سوداگران که به دنبال نرخ سازی کاذب در بازار ارز هستند، با پشتیبانی محتوایی از سوی شبکه‌های ضدانقلاب، نشان داد بازار ارز در هفته‌های اخیر روندی برخلاف خواسته و میل آنها داشته و به دنبال بازگرداندن نوسان به این بازار هستند.

البته در این میان نباید از کنار آشفتگی‌های دو روز گذشته روسیه نیز گذشت، اما شیوه پیگیری اخبار این اتفاقات روسیه در کانال‌ها و صفحات مجازی که به دنبال نرخ‌سازی در بازارهای مالی ایران هستند، جالب توجه بوده است. پوشش لحظه به لحظه اخبار و آشفته نشان دادن وضعیت روسیه برای کاهش تاثیر اقدامات بازارساز در بازار ارز در ادامه بازی سوخته دیروزِ دلالان و سوداگران ارز بود.

برخی معامله گران با تعجب از وضعیت بازارهای مالی ایران، این بازار را به بازار انس جهانی تشبیه می‌کنند که هر اتفاقی در هر گوشه جهان بر روی آن تاثیرگذار است.

* تلاش سوداگران و ضدانقلاب برای ملتهب کردن بازار ارز / از فوریه 2020 ایران به فهرست سیاه FATF رفت

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران، درباره تاثیر خبر منتشر شده در خصوص قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF، گفت: ما دو دوره متفاوت را در FATF داشته‌ایم، یک دوره تعلیق و یک دوره قرار گرفتن در فهرست سیاه؛ از فوریه 2020 (اسفند 1398) دوران تعلیق ایران در اف. ای. تی. اف پایان یافت و کشورمان به فهرست سیاه این نهاد رفت؛ این نهاد غربی در اجلاس اخیر خود نیز اعلام کرد که تغییری در وضعیت ایران ایجاد نشده است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اینکه چرا در زمانی که بازار هرات بدون هیچ دلیل منطقیِ اقتصادی به یکباره در ابتدای معاملات قیمت خود را بالای 50 هزار تومان قرار می‌دهد و بعد از چند ساعت یک خبر تکراری در بازار پخش می شود و شبکه‌های ضدانقلاب نیز به سرعت این خبر را در راس اخبار خود منتشر می کند، نشان می‌دهد هم سوداگران ارزی و هم ضدانقلاب در تلاش برای بی ثبات‌سازی در اقتصاد ایران هستند.

رحیمی تصریح کرد: بارها گفته شده است که ایران جایگزین‌های مناسبی برای حل مشکل تحریم‌ها برای خود ایجاد کرده است و هیچ یک از این تحریم‌ها نمی تواند مانع از انجام تجارت خارجی و تسهیل در دریافت درآمدهای ارزی کشور شود.

* بررسی تکنیکال بازار ارز

معامله‌گران در روزهای گذشته با توجه به چارت قیمت دلار می‌گفتند قیمت بین دو خط روند مهم قرار گرفته و همین موقعیت نشان می‌دهد که در ناحیه حساسی است، از پایین به 48 هزار و 300 تومان خورده بود که کف خط روند صعودی 5 ساله است و از آنجا حمایت شد. از بالا مرز مقاومت 48 هزار و 900 تومان تا 49 هزار و 200 تومان را پیش‌رو داشت که سقف کانال نزولی بود که از میانه‌های اردیبهشت وارد این روند شده است.

فعالان بازار ارز می‌گویند از آنجا که از تلاقی این دو خط روند یک مثلث تشکیل شده بود، هر روز بازه نوسان داشت کمتر می‌شد، قیمت دلار که با اخبار مثبت بین المللی به کف کانال صعودی رسیده بود، منتظر اتفاقات بعدی بازارساز بود.

تحلیلگران تکنیکال معتقدند با تثبیت قیمت‌ها بالای سقف کانال نزولی، ادامه روند می‌تواند صعودی باشد. البته آن‌ها می‌گویند برای صعود میان‌مدت مقاومت‌های سختی پیش‌روی بازار است.

مقاومت مهم دلار 49 هزار و 800 تومان است که در روند کاهشی بارها به این عدد واکنش داشته و حمایت شده بود. الان این مرز به مقاومت مهمی تبدیل شده و قیمت می‌تواند به آن واکنش بدهد، در صورت عبور از این سطح تصور می‌شود که فشار خرید در بازار بیشتر شود. در این بین البته قیمت دلار هرات در پشت خط همچنان بر مدار افزایش بود و حتی یک سرک به کانال 51 هزار هم کشید.

به نظر می‌رسد با کاهش اخبار منفیِ روز گذشته و مشخص شدن سوخته بودن خبرِ «در فهرست سیاه FATF قرارگرفتنِ ایران در روز گذشته» و توان بازارساز در بازگرداندن ثبات به بازار دلار، ق5یمت ارز امروز روند دیروز را دنبال نکند.

البته نباید از این نکته نیز غافل شد که داده‌های اقتصاد ایران نشان می دهد تورم در کشور با کاهش مواجه شده و همین مسئله می‌تواند سیگنالی برای بازگشت نرخ ارز به 48 هزار تومان و کمتر در روزهای آینده باشد.

منبع: فارس