دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد / زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد / زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

یادداشت «بازی با کلمات» و همچنین «طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران» با نظرات متعدد کاربران همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*شما باید آرامش را برای مردمتون فراهم کنید، این همه گرانی وفساد مملکت رو جمع کنید، بی شک بقیه اتفاقات خوب هم میفته

*حجاب حکم شریعت است، اگه همه مرم بخواهند دزدی، بی حجابی .... انجام دهند، بازهم قابل قبول درحکومت صالحان نیست ونبوده وخداقوم گنه کار را نابودکرده و مردم مؤمن رانجات بخشیده مردم سالاری مطابق با احکام اسلام واجرای احکام ان مورد نظرشر یعت است.

*شخصیت افراد در اجتماع به خود افراد وابسته است به من و شما و هیچ حکومتی مربوط نمیشه. دینداری و بهشت و... اجباری که نمیشه.

*بهتره این مقوله حجاب رو به خود مردم واگذار کنید.

*بی حجابی از دزدی بدتر است چون دزدی به مال است بی حجابی مانند اروپا و آمریکا از هم پاشیدگی خانواده است دوم اینکه خداوند وقتی انسان را خلق کرد به خود بخاطر چنین خلقتی آفرین گفت حیوانات بی حجابند و در کنارهم

*هیچ نیرویی قویتر ازعرف جامعه وجود ندارد با دخالت پلیسی فقط زمینه افراط و تفریط در طرفین حاصل می شود.

*بی حجابی اگه از منظر دین بهش نگاه نکنیم. واز منظر قانون هم دورش رو خط بزنیم. بسیار برای ملتها و دولتها و بشریت خطرناکه.

*امر به معروف و نهی از منکر ابتدا باید در مورد بعضی مسئولان اعمال بشه.

*اصرار بر ادامه یک راه اشتباه زیانبار هیچگاه موجب حل این مسئله نمی شود.

*اگر پلیس برای این کار بی اهمیت اینقدر نیرو دارد، چرا به کارهای اصلی خود نمی‌رسد و جامعه اینقدر ناامن است.

*متاسفانه با این طرح پلیس به جای سازمان هایی که متولی امور فرهنگی هستند مورد قضاوت قرار می گیرد

*کشور بدون نیروی انتظامی وارد هرج و مرج می شود و نباید توان این نیروی ارزشمند و مفید را مصروف اموری مانند حجاب کرد.

*اول تکلیف حجاب را مشخص کنیم، اسلام خطاب به مومنین دستور داده که به جز دست و پا تا مچ و گردی صورت پوشیده باشد والسلام. اینکه چادر بپوشند یا مانتو یا کت و شلوار یا هر لباس دیگری، حتی به شارع هم ربطی ندارد چه برسد به مسئولان. اشتباه اصلی از جایی شروع شد که برخلاف سنت و تاریخ کشورمان که همه زنها در تمام مناطق کشور، لباس رنگی، شاد و راحت و در عین حال پوشیده ای داشتند، دستور دادند که همه چادر و مانتو، مانتو هم فقط مشکی، سرمه ای، قهوه ای. روزگاری بود که به جوراب سفید هم گیر می دادند، همین سخت گیری هایی غیر عقلانی کار را به اینجا رسانده است. اول تعریف خود را از حجاب، مشخص کنید و بعد برای مردم تعیین تکلیف کنید.

*اصرار بر تکرار روش های قبلی و توسل به خشونت در این امر فرهنگی اعتقادی جز خسارت مطلق هیچ ثمری ندارد.

*خودتان هم به درستی اشاره کردید که خواستار مبارزه با بی حجابی در معنای عرفی و نه در معنای شرعی هستید (چه بسا که اگر خواهان مبارزه با بی حجابی در معنای شرعی بودید باید تمام زنانی که حتی یک تار مویشان نمایان است را دستگیر می‌کردید) اما انگار معنای عرف را به درستی متوجه نشده‌اید عرف یعنی هنجاری که خود مردم برای ارزش هایشان تعیین میکنند، عرف ها در زمینه حجاب تغییر کرده وقتی دختری بدون ترس از حرف های پشت سرش بی حجاب به خیابان می‌آید یا دیگر مردم به یک زن بی‌حجاب خیره نمی‌شوند و زیر لب باهم درباره پوشش او صحبت نمی‌کنند یعنی هنجار ها درباره حجاب تغییر کرده و این ذهنیت مردم را نمیتوانید تغییر دهید.

*فکر میکنید که کسی از ترس مامور به زور حجاب سرش کرده پیش خودش اعتقادش به حجاب بیشتر شده یا کمتر شده؟ چرا بین این همه کشور مسلمان فقط ایران هست که انقدر حجاب براش تبدیل به مسئله بزرگی شده است؟؟؟ آیا کشور مسائل مهمتری در خصوص رفاه و اقتصاد و سیاست و امنیت نداره که حجاب براش تبدیل به مسئله اول شده؟

*مردم نظام جمهوری اسلامی رو انتخاب کردند که بر اساس احکام خدا کشور اداره بشه. حجاب هم حکم خداست پس در جمهوری اسلامی باید تمام قوانین در راستای حفظ حیا و عفت و حجاب باشه. کسی نگه مگه همه چی درست شده فقط حجاب مونده... تو همه زمینه ها باید تلاش بشه از جمله حجاب. از قضا حجاب چون نمود بیرونی داره بسیار مهمه

*آیا برخوردهای فعلی بر اساس نظر مردم است؟

*واقعیت اینه که مردم میبنند شعارهایی که مسئولان برای گسترش عدالت و برابری و ریشه کنی فقر و پیشرفت داده بود بر زمین مانده و توجهی به وظایف و شعارهای خود ندارد اما در مورد حجاب چون این مردم هستند که باید رعایت کنند حاکمیت با شدت بدنبال اجرای آن است.

*مگه جبران تورم در میزان حقوقها قانون نیست، آموزش و پرورش رایگان تا متوسطه قانون نیست! چرا بر اجرای کامل و سریع این قوانین تاکید و تظاهرات نمیکنین و فقط چسبیدین به قانون حجاب!!

***

مخاطبین الف درباره مطلب «کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*جنگ خانمان‌سوز است ویرانگر است. واگرجنگی صورت بگیرد حتما ماهم می‌زنیم اما خیلی ویرانی وکشتار و نابودی دارد وکشور به عقب برمیگردد حتما آنهایی که درساز جنگ مینوازند جنگ رالمس نکرده ودررخط مقدم جبهه درگرمای 50درجه بدون امکانات درحد زیر صفر نبوده آند خدا کند کشور دچار جنگ نشودواگرکسی عاشق وطن وملت است نباید دنبال جنگ و ویرانی باشد آینده فرزندانمان را ویران نکنیم ا

*از لحاظ بازدارندگی نظامی ما تا زمانیکه بمب اتم نداشته باشیم یک پله از اسرائیل عقب تریم اگر پاکستان اتمی نبود هند تا حالا صد بار نابودش کرده بود انشالله که تجدید نظر بشه.

*آقای زیبا کلام بارها گفتند ما در برابر سوال دانشجویان که چرا مدافع انقلاب بودید شرمنده هستیم. شما میگویید کی بشما ماموریت نابودی اسرائیل را داده. بشما میگویم که نخست وزیر کودک کش اسرائیل و وزیر جنگش و نیز خاخام بزرگ و اول اسرائیل این ماموریت را به ایران داده است. هنگامی که نخست وزیر سرزمینهای غصب شده فلسطین در سازمان ملل نقشه ای را نشان میدهد و میگوید امروز ایران از لحاظ هسته ای در اینجا قرار دارد و اگر به این نقطه برسد ما به این حمله میکنیم یعنی چه. وقتی وزیر جنگش میگوید هرکسی که موافق فلسطینی ها باشد دشمن ماست و باید آنها را ازبین ببریم یعنی چی. خام اول اسرائیل میگوید آلمانها خود را نژاد آریائی میدانند و آن بلا را سر ما آوردند بنا براین پارسها که همان نژاد آریائی هستند باید از بین بروند. این را شما چه تعبیر میکنید. چه استدلالی برای این مسایل دارید بفرمایید تا دیگر مورد ایراد و سرزنش دانشجویانتان قرار نگیرید.

*اینگونه افراد فقط میخواهند به هر صورت شده در کانون توجه باشند.

*حرف از جنگ بود که زیبا کلام گفت اگر امریکا..... فعلا که ما در جنگ نیسیم و انشاالله هم نخواهیم بود. اسرائیل یکی زد و جوابش ماهم یکی زدیم جنگی نبود

*آقا دیدگاهش گفته. مگه اظهار نظر جرمه

*واقعااین همه خودتحقیری دراین جماعت غربزده ی به اصطلاح روشنفکر از چیست؟

*کمی تفکر کنید؛ آیا روسیه ابر قدرت هسته ای توانست اوکراین را بگیرد؟ آیا عربستان توانست یمن را بگیرد؟ جنگ های امروز برنده ای ندارند فقط چیزی که باقی میماند شهر های خراب و زیر ساخت های از بین رفته و بازگشت کشور های درگیر جنگ به 100 سال قبل؛ پس لطفا از جنگ و کشتار حمایت نکنید و به صلح و دوستی فکر کنید

*بسیار خوشحال شدم ازاینکه سالها این جماعت (یعنی زیبا کلام ظریف و روحانی و مابقی دوستان در هر طیف سیاسی هستند هم مهم نیست) سایه جنگ را طوری به کشور نزدیک میدانستند و ازین دست حرفها میزدند ولی اکنون طوری ابرویشان رفته که با هیچ صابونی رویشان شسته نمیشود..

*زیبا کلام جنگ تمام عیار را گفته است.

*زیبا کلام هم یک منتقد هست. بعضی حرف هایش درسته ولی اکثر حرفهاش اشتباه هست.

*متحدان اسراییل میدونند که اسراییل نقشه داره اونارو وارد جنگ کنه پس دم به تله اسراییل کودک کش نمیدن

*ایشان درک و فهمش از اوضاع سیاسی دنیا در یک حدی قفل کرده و نمی تواند به روز رسانی شود و همه چیز را در یک زاویه ذهنی که قفل شده می بیند، و اگر هزار و یک اتفاق و تحول در دنیا بیفتد و تغییرات بنیادین هم پیش بیاید ایشون ظرفیت فکریش همینقدر است.

*ایشون نظرش رو گفته و دور از واقعیت هم ن‌گفته جنگ به جز بدبختی و نابودی چیزی نداره ما هم باید مثل بیشتر کشورها صلح طلب باشیم نه جنگ طلب

*(پاسخ به کامنت بالا) به نظر شما ایران جنگ طلبه؟ یعنی به نظر شما اسرائیل هرنوع خیانت بکنه و دانشمندان هسته ای مارا ترور بکنه و به کنسولگری ما حمله نظامی بکنه، ما عکس العمل نشان ندهیم و از خودمان دفاع نکنیم. این چه تفکری هست که شماها دارید. و....

*البته ایران و اسرائیل هنوز وارد جنگ مستقیم با هم نشده اند و حمله ایران هم بیشتر یک هشدار و تنبیه بود و نه جنگ. در صورت وقوع جنگ فراگیر به هر حال تلفات زیادی به دو طرف وارد خواهد شد.

***

مخاطبین الف درباره ویدئوی «اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت 400 میلیونی» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*وقتی دولت نمیتونه این تعدادماشین واسه ثبت نام کننده برسونه [درصورتی که کارخانه هاماشین پُره] چرااین همه مردم رو ثبت نام کرده وبعد افزایش قیمت داده کم کم ثبت نام میکرد بعدافزایش میداد اگه هرکس دوس داشت بااین افزایش قیمت ثبت نام میکرد الان ملت ازکجابیارن 200میلیون دوباره جورکنن

*کسی که با هدف سود ودلالی ماشین میخره یعنی داره ریسک میکنه وگرنه اگر قول بدن که ماشینو نفروشن تا سه سال من باشم همون قیمت زمستان 402 میدم بهشون ولی میدونم که اگثرا همون لحظه تحویل میفروشند اونم به قیمت روز. اونموقع هم آیا به قیمت سال 402 خواهند فروخت؟!! معلوم که نه

*پارس اگه 300میلیون قیمت کارخانه بود آزاد600میلیون بود الان قیمت کارخانه شده 400میلیون وآزاد800میلیون این وسط فقط و فقط قشر کارگر وضعیف جامعه بدبخت بودن بدبخت ترشدن. زمانی که حساب وکالتی کردندو100میلیون یکی دوماه مسدود شد تا نتایج اعلام بشه داخل همین یکی دوماه وباآغازسال 1402 ارزش این مبلغ از نصف هم کمتر شد. وزمان ثبت نام، این خودرو قیمتش 170میلیون بود که تا اسفند1402به294میلیون رسید. درحال حاضرهم افزایش قیمت 150میلیونی اگر قشرضعیفه جامعه توانایی پرداخت 450میلیون را داشتند یک سال وچند ماه در صف خرید خودرو انتظار نمی کشیدن. آزاد خریداری میکردن قیمت بروز بایدباشه. مگه بروزخودرو تحویل متقاضیان دادن که بایدقیمت بروز باشه زمستان 1402الان بهار 1403هستیم چرا متقاضیان باید خسارت پرداخت کنند. امیدوارم به گوش مسئولان هم برسه.

*از زمانی که مجلس فاطمی امین وزیر مردمی را استیضاح کرد مشخص بود چون تا زمان وزیر قبل ایران خودرو فراخوان ها را به موقع می داد که قیمت ماشین در بازار به کمترین حد خود رسید از شروع کار وزیر بعدی کار به اینجا کشیده شد چون عمدا فراخوان ها را به موقع ندادن مجلس هم مقصر هست باید جبران کند

*سلام چرا ما که مسلمانیم فقط فکر شخص خودمانیم بیاید یک فکر جمعی داشته باشیم فکر سود جمع باشیم ایران خودرو فکر مانیست بااین خریدها جیب اونا پر میشه یه مدت واقعا خرید نکنیم بااین ماشین های بی کیفیت هرروز هم گرانتر کجای دنیا با مشتری این طور برخورد میشود.

*چرابدادمردم که پژوپارس ثبت‌نام کردن نمی‌رسین ایران خودرو بدون هیچ دلیل پژو پارس گرون کرده هیچ کس جوابگو نیست

*زمستان 402 نوبت تحویل پژو پارس بوده باقیمت 294تومان، الان یک ماه از سال403 میگذره مدیر ایران‌خودروساز به جای اینکه از 20هزار حواله دار پژو پارس زمستانی معذرت خواهی کنه، دبه در میاره میگه بیا 450 میلیون بریز به حسابم،