پنج‌شنبه 19 مهر 1403

پنج هزار سرپرست خانوار روستایی در یزد بیمه نیستند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پنج هزار سرپرست خانوار روستایی در یزد بیمه نیستند

یزد - ایرنا - مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر یزد گفت: هم اکنون 25 هزار نفر شامل پنج هزار سرپرست خانوار روستایی و عشایری در استان بیمه نیستند.

حسن ابراهیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بیشترین افراد فاقد بیمه مربوط به شهرستان های خاتم، ابرکوه، اشکذر و یزد و کمترین آن مربوط به شهرستان بافق است.

وی اظهار داشت: ساکنان روستاها و مناطق عشایری، شهرهای زیر 20 هزار نفر استان به عنوان جامعه هدف صندوق می‌توانند ماهانه با پرداخت 275 تا 700 هزار ریال از مزایای خدمات بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت صندوق بهره‌مند شوند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر یزد گفت: هم اکنون 24 هزار و 677 نفر عضو صندوق هستند که از این تعداد 11 هزار نفر بیمه خود را به صورت مستمر پرداخت می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین از مجموع اعضای صندوق سه هزار و 700 نفر به دلیل اشتغال به کار، بیمه اجباری شدند و حدود هشت هزار و 350 نفر هم به دلایل مختلف بیمه خود را در صندوق لغو کردند.

ابراهیمی تعداد مستمری بگیران صندوق یادشده یزد را سه هزار و 316 نفر بیان کرد و گفت: این استان در سال 98 نسبت به سال قبل از آن از لحاظ ضریب نفوذ بیمه 9.5 درصد رشد داشت، البته در ماه‌های پایانی سال قبل به دلیل شیوع کرونا فعالیت کارگزاری‌های بیمه متوقف شد ولی با این حال رشد خوبی داشته‌ایم.

ابراهیمی برقراری مستمری برای 293 نفر، پرداخت تسهیلات به 200 نفر از اعضا تا سقف 30 میلیون ریال، تلاش برای شناسایی افراد فاقد بیمه و اجرای طرح تکریم ارباب رجوع با توجه به مخاطبان خاص این صندوق و همچنین اعزام برخی بیمه شدگان را به مشهد از جمله اقدامات انجام شده بیان کرد و گفت: امسال نیز تمرکز ویژه نسبت به شهرستان‌های دارای کمترین بیمه شدگان را در برنامه داریم.

فعالیت صندوق یادشده از سال 1384 با هدف حمایت از روستاییان، عشایر و کشاورزان برای دریافت مستمری، بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت آغاز شد.

ابراهیمی افزود: کشاورزان، روستاییان و عشایر، شاغلان فصلی و زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایر می‌توانند با پرداخت پنج درصد حق بیمه عضو صندوق شوند و دولت نیز 10 درصد حق بیمه مشمولان عضو صندوق را پرداخت می‌کند. وی خاطرنشان کرد: دراین صندوق افراد 18 تا 50 سال ساکن روستاها و شهرهای زیر20 هزار نفر جمعیت و افراد دارای شغل مرتبط با بخش کشاورزی می توانند عضو این صندوق شوند.

استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.

*س_برچسب‌ها_س*