جمعه 28 اردیبهشت 1403

پیشنهاد برای افزایش تعداد نمایندگان البرز

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
پیشنهاد برای افزایش تعداد نمایندگان البرز

علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در گفت‌وگو با خبرنگرا پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به طرح افزایش نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در کمیته تخصصی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در حال بررسی است، گفت: با استناد اصل 64 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270 نفر بود و بعد از اولین دوره مجلس هر ده سال یک بار با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها، حداکثر بیست نماینده می‌تواند به مجلس اضافه شود.

وی افزود: با گذشت 20 سال تاکنون نماینده‌ای به مجلس اضافه نشده و تنها یکبار 20 نماینده اضافه شده که هم اکنون مجلس 290 نماینده دارد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در طرح فعلی بر اساس محرومیت جغرافیایی و جمعیت نمایند‌گان برخی از حوزه‌های انتخابیه افزایش می‌یابد، افزود: چینش نمایندگان در برخی از حوزه‌های انتخابیه برای چند دهه قبل است که ما نیازمند افزایش آن هستیم.

عباسی با اشاره به حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد هم بیان کرد: این حوزه بیش از دو میلیون و 300 هزار جمعیت دارد ولی در مجموع دو نماینده از این حوزه بسیار پرجمعیت و با زیرساخت محروم در مجلس حضور دارند که اصلا با عدالت متناسب نیست.

وی ادامه داد: بر اساس قانون باید به ازای هر 280 هزار نفر جمعیت یک نماینده در مجلس حضور داشته باشد، طبق این موضوع حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد باید حداقل 8 نماینده در مجلس داشته باشد که 2 نفر بیشتر نیستند.

عباسی با بیان اینکه مردم از همان ابتدای مجلس یازدهم مطالبه داشتند که تعداد نمایندگان افزایش یابد، خاطرنشان کرد: چگونه می شود برخی از حوزه های انتخابیه با یک دهم جمعیت کرج دو نماینده دارند، اما کرج که از نظر جمعیت در رده دوم حوزه های انتخابیه بعد از تهران قرار دارد دو نماینده داشته باشد؟

وی تصریح کرد: مشکلات عدیده‌ای در این حوزه انتخابیه از نظر جمعیتی، زیرساختی، بودجه ای و ناهنجاری و ترافیک و آلودگی هوا وجود دارد که با دو نماینده مشکلات این استان راهی به جای نخواهد برد.

رئیس مجمع نمایندگان البرز با تأکید بر اینکه مطالبه و خواست مردم البرز افزایش تعداد نمایندگان آنها در حوزه های انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد و ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان است و یک نماینده برای حوزه انتخابیه غرب البرز اصلا متناسب با جمعیت آن نیست.

عباسی به مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس هم به این طرح اشاره کرد و گفت: مرکز پژوهش‌ها اصل طرح را قبول دارد ولی می‌گوید باید تمام حوزه‌های انتخابیه از ابتدا مورد بازبینی قرار گیرد که این موضوع بسیار وقت گیر خواهد بود.

وی با اشاره به جزئیات طرح عنوان کرد: در این طرح عامل انسانی حوزه هایی که بیش از 500 هزار نفر جمعیت دارند و دارای محرومیت هستند و حوزه‌های انتخابی که دارای گستردگی جغرافیایی است و جمعیت آنان بیش از 300 هزار نفر است دیده شده تا نمایندگان آن افزایش یابند.

عباسی در پایان تأکید کرد: این افزایش نمایندگان برای استان البرز یک مطالبه جدی مردمی است که باید جامع عمل به آن پوشیده شود و ما پیشنهاد دادیم که تعداد نمایندگان کل استان البرز از 3 به 7 افزایش یابد.

انتهای پیام /

*س_ شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید _س* این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید مجلس شورای اسلامی کرج البرز این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است