سه‌شنبه 3 مهر 1403

چرا «اومیکرون» فرصت آزمون و خطا برای «یلدا» باقی نگذاشته!/ احتمال ابتلا به کرونا در دورهمی امسال ده‌ها برابر است!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
چرا «اومیکرون» فرصت آزمون و خطا برای «یلدا» باقی نگذاشته!/ احتمال ابتلا به کرونا در دورهمی امسال ده‌ها برابر است!

سویه اومیکرون درست سه روز مانده به شب یلدا و شب دورهمی ها به ایران وارد شد، با این اوصاف به نظر میرسد رفتار واریانت جدید فرصتی برای اشتباه قائل نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته ابتلای نخستین بیمار مبتلا به واریانت اومیکرون در ایران تائید شد. مهدی گویا یکی از مسئولان دفتر بیماری ها واگیر وزارت بهداشت هم ضمن تائید این خبر از وجود چند بیمار مشکوک به این جهش جدید خبر داد. این در حالی است که شناسایی نخستین بیمار با این سویه در شب یلدا اتفاق افتاده

طبرسی: اومیکرون در طول 17 روز کشور را درگیر میکند؟

در این باره دانا روز گذشته 28 آذر ماه گزارشی از اظهارات و مخاطراتی که توسط اومیکرون جامعه ما را تهدید می کند، منتشر کرد. در بخشی از این گزارش اظهارنظری از پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری و عضو کمیته علمی کرونا آمده بود که وی در قیاس قدرت سرایت اومیکرون و دلتا اینگونه گفته است: اگر امروز اومیکرون وارد کشور شده در طول 17 روز تبدیل به سوش غالب کرونا در کشور می‌شود که این زمان در مورد کرونای دلتا 100 روز بود.

دکتر جماعتی؛ نیاز به قرنطینه 4 هفته ای برای مهار اومیکرون

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، درباره «شیوع تند» اومیکرون هشدار داده و گفته است: اگر قرنطینه اعمال نشود، طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک بیماری کرونا در ایران خواهیم بود. لذا باید حداقل برای چهار هفته قرنطینه‌ها «درباره مدارس، دانشگاه ها، کنسرت‌ها، ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها و مجامعی که بیش از 10 نفر در آنجا هستند»، اعمال شود و افراد 12 تا 18 نیز واکسن بزنند.

محسنی بندپی: نباید محدودیت ها به صورت کامل برداشته شود

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ایسنا گفته است: درباره اومیکرون گفته می شود که قدرت سرایتش با سویه های قبلی قابل مقایسه نیست؛ لذا در مواجهه با این ویروس نباید سیاست های صفر و صدی را در پیش گرفت یعنی نه محدودیت مطلق و نه آزادی مطلق؛ خیلی از امورات را می توان از طریق فضای مجازی پیش برد. در حال حاضر ادارات به صورت صددرصدی کار می کنند که آن ها باید حداقل 50 تا 60 درصد به صورت مجازی فعال شوند تا با عدم تجمع کارکنان در ادارات سرایت پذیری کاهش پیدا کند. این روند را باید تا زمان از بین رفتن کرونا در پیش گرفت گرچه در جهت افزایش بهره وری می توان دورکاری را بعد از کرونا هم ادامه داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به باز شدن مدارس گفته است: در اغلب مدارس پروتکل ها رعایت نمی شود و شست و شوی دست و ماسک زدن جدی گرفته نمی شود. در سفرها هم محدودیت ها برداشته شده و مردم به راحتی تردد می کنند. شاهد دورهمی ها به روال قبل کرونا اعم از عروسی، ختم و عزا، کنفرانس ها و همایش ها هستیم. گویی کرونا اصلا وجود ندارد. حال اینکه هنوز کرونا از دنیا نرفته و نباید محدودیت ها به صورت کامل برداشته شود.

چرا باید از دورهمی یلدا چشم پوشید؟

مطالب فوق در بالا از بیم و امید های مسئولان حکایت دارد. حال با توجه به رویکرد هشدار دهنده مسئولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در رابطه با مخاطرات احتمالی کرونا که در صورت سهل انگاری و تاخیر در اتخاذ مواضع روشن و به موقع، احتمال بسط و گسترش رنجیره اومیکرون محتمل دانسته می شود، ضروری است که به چند نکته که در اظهارات این افراد آنگونه که باید مورد توجه واقع نشده، اشاره ای داشته باشیم. نکاتی که عموما درگرو رعایت شهروندان و هموطنان گرامی است که اگر در این رابطه هم بصورت جزیره ای عمل شود، بی تردید نه تنها کشور در این شرایط بحرانی درگیر موج دیگری از بیماری کرونا خواهد شد، بلکه این بار با توجه به شاخص هایی که این سوش از خود نشان داده، خدای ناکرده شاهد گرفتاری جوانان و نوجوانان یعنی فرزندان خود در روی تخت بیمارستان ها خواهیم بود.

نکته اول این است که متاسفانه درست اومیکرون در شرایطی وارد کشور ما شد که مردم ما در این بازه زمانی پیرو یک آئین از روزگاران گذشته در حال تدارک و خرید ملزومات برگزاری شب یلدا بودند. خانواده های ایرانی در این شب در هر شهر و استانی در منزل بزرگ فامیل جمع می شوند و تا دیر وقت در کنار هم مراسم شب یلدا را برگزار می کنند و برای هم طلب خیر می نمایند.

اما این مراسم مانند سایر مراسم های دیگر از جمله مراسم نوروز به خودی خود موجب انتشار بیماری و گسترش زنجیره کرونا می شود. یعنی این مراسم گذشته از اینکه یکی از مراسم های شایسته فرهنگ ماست، اما در این برهه از زمان به واسطه تجمع در محیطی سربسته موجبات انتقال ویروس و گسترش دامنه بیماری را فراهم می کند.

در سال گذشته هم بارها متولیان امر به مردم پیشنهاد کردند که از مهمانی و دورهمی شب یلدا باید پرهیز کنند اما متاسفانه جز بخشی از مردم سایر هموطنان احساسی عمل کردند و به تصور اینکه ناقل ویروس نیستند شب یلدا را برگزار کردند و در پی یک تصمیم احساسی مرگ بسیاری از هموطنان ما رقم خورد؛ چرا که چند روز بعد از یلدا آمار مرگ و میرهای کرونایی و ابتلاها بشدت افزایش یافت.

اما مسئله شب یلدای امسال با سال گذشته بسیار متفاوت است و همین تفاوت این ضرورت را گوشزد می کند که امسال اشتباه هموطنان سال گذشته تکرار نشود تا خدای ناکرده شاهد مرگ و ابتلای عزیزی نباشیم.

نکته بعد این است که سال گذشته هنوز به پیک پنجم نرسیده بودیم و مرگ های 700 نفره را تجربه نکرده بودیم؛ چرا که سرعت انتقال کرونا در یک سال قبل این اندازه مخاطره آمیز نبود اما امسال با شاخصه هایی که سازمان جهانی بهداشت از اومیکرون منتشر کرده و سرعت سرسام آور انتقال آن ابتدا به ساکن این ضرورت را خاطر نشان می کند که شب یلدای امسال دیگر فرصت آزمون و خطا نیست و باید به توصیه ها با جان دل گوش و عمل کرد.

نکته دیگر این است که بخاطر از بین رفتن وضعیت قرمز و نارنجی کرونای شهرها دیگر پلیس راهور هم نمی تواند بخشی از تردد ها را در قالب طرح هایی همچون ممنوعیت طرح تردد شبانه کنترل کند.

با این اوصاف امسال ابزارهای سلبی تردد بسیار کم و شرایط سوءاستفاده بسیار زیاد است؛ لذا شب یلدای امسال قانون، پلیس، وزارت بهداشت، ستاد ملی مقابله با کرونا و... همه در مردم خلاصه می شود.

انتهای پیام /

چرا «اومیکرون» فرصت آزمون و خطا برای «یلدا» باقی نگذاشته!/ احتمال ابتلا به کرونا در دورهمی امسال ده‌ها برابر است! 2
چرا «اومیکرون» فرصت آزمون و خطا برای «یلدا» باقی نگذاشته!/ احتمال ابتلا به کرونا در دورهمی امسال ده‌ها برابر است! 3
چرا «اومیکرون» فرصت آزمون و خطا برای «یلدا» باقی نگذاشته!/ احتمال ابتلا به کرونا در دورهمی امسال ده‌ها برابر است! 4
چرا «اومیکرون» فرصت آزمون و خطا برای «یلدا» باقی نگذاشته!/ احتمال ابتلا به کرونا در دورهمی امسال ده‌ها برابر است! 5
چرا «اومیکرون» فرصت آزمون و خطا برای «یلدا» باقی نگذاشته!/ احتمال ابتلا به کرونا در دورهمی امسال ده‌ها برابر است! 6