پنج‌شنبه 19 مهر 1403

چهار شهرک و ناحیه صنعتی در کرمانشاه ایجاد می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چهار شهرک و ناحیه صنعتی در کرمانشاه ایجاد می‌شود

کرمانشاه - ایرنا - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه اعلام کرد: امسال ضمن توسعه شهرک‌های موجود، شهرک صنعتی تخصصی شیمی و سه ناحیه صنعتی در استان ایجاد خواهد شد.

بیژن کردستانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: شهرک صنعتی تخصصی شیمی در کنار مجموعه پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه به منظور ایجاد واحدهای صنعتی زیرشاخه نفت و شیمی احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه از پالایشگاه به عنوان فرصتی برای رونق صنایع پایین دست نام برد و اظهارداشت: پیش بینی می‌شود که با حضور بخش خصوصی در این صنعت زمینه اشتغال بسیاری از افراد فراهم شود.

کردستانی افزود: همچنین براساس برنامه ریزی انجام شده، امسال سه ناحیه صنعتی در حمیل، سنقر و کنگاور را در دستور کار داریم.

برنامه توسعه شهرک صنعتی زاگرس

وی عنوان کرد: علاوه بر یک شهرک و سه ناحیه صنعتی، پروژه مرحله دوم شهرک صنعتی زاگرس کرمانشاه را تا پایان امسال به بهره برداری خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی زاگرس با یک هزار و 400 هکتار زمین بزرگترین شهرک صنعتی غرب کشور است، گفت: مرحله نخست این شهرک در مساحت 250 هکتار تاکنون به بهره برداری رسیده است و گام دوم آن نیز به مساحت 250 هکتار در ماه های آینده کلنگ زنی می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه ادامه داد: در شهرک صنعتی زاگرس باتوجه به نزدیکی به راه آهن یک ایستگاه بارگیری ریلی نیز احداث خواهد شد.

توضیح داد: در ماه‌های آینده در بخشی از شهرک صنعتی زاگرس سوله های کارگاهی ایجاد خواهیم کرد تا با شرایط اقساطی در اختیار کارگاه های کوچک قرار گیرد.

وی افزود: متقاضیان این کارگاه ها می توانند با 20 درصد هزینه تمام شده را به صورت نقد و مابقی را در قالب اقساط 36 ماهه پرداخت کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کرمانشاه، تاکنون رنجیره‌های اقتصادی نان برنجی، فرش و پلی اتیلن را در شهرک های صنعتی استان راه اندازی کرده ایم که کار جمع آوری، بسته بندی و صادرات محصول را برعهده دارند.

کردستانی با اشاره به برنامه ریزی برای ساماندهی 40 رنجیره اقتصادی در کرمانشاه گفت: با کمک تیم اقتصادی استانداری کرمانشاه به زودی دیگر زنجیره های اقتصادی نیز در شهرک های صنعتی کرمانشاه راه اندازی می شود.

شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق در نقطه صفر مرزی گفت: باتوجه به مصوبات سفر مقام معظم رهبری در نقطه صفر مرزی در شهرستان قصرشیرین هفت هکتار زمین را به منظور ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق در نظر گرفته ایم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه با بیان اینکه این شهرک آماده بهره برداری است، گفت: تاکنون یک واحد صنعتی تولید روغن و گریس نسوز در شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق فعالیت خود را آغاز کرده است.

کردستانی صادرات را یکی از اولویت های اصلی شرکت شهرک های صنعتی کرمانشاه دانست و اظهار امیدواری کرد که باتوجه به موقعیت ویژه شهرک صنعتی ایران و عراق سرمایه گذاران خارجی سرمایه گذاری در آن اعلام آمادگی کنند.

21 شهرک و ناحیه صنعتی هم اکنون با 451 واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری در استان کرمانشاه فعال است.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت در پایان سال گذشته 15.7 درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است.

طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه» نرخ بیکاری این استان در سال 98 باید سه درصد، در سال 99، 2 درصد و در سال 1400 یک درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. کاهش سه درصدی نرخ بیکاری در سال 98 محقق شده اما اکنون باید منتظر ادامه این کاهش در پایان امسال و سال آینده باشیم.

بنابر اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، جمعیت فعال استان 394 هزار نفر و آمار بیکاران آن 132 هزار نفر است. نیمی از افراد جویای کار استان دانش آموخته دانشگاهی هستند.

اکنون هزار و 27 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 38 هزار و 499 میلیارد ریال در استان وجود دارد که 30 هزار و 284 نفر در آنها مشغول به کار هستند.

*س_برچسب‌ها_س*