شنبه 16 تیر 1403

کاندیداهای ریاست جمهوری کمتر به حوزه کودکان و نوجوانان پرداختند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
کاندیداهای ریاست جمهوری کمتر به حوزه کودکان و نوجوانان پرداختند

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری کمتر به حوزه کودکان و نوجوانان پرداخته اند درحالی که آینده جامعه منوط به سرمایه گذاری هدفمند در این حوزه است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری کمتر به حوزه کودکان و نوجوانان پرداخته اند درحالی که آینده جامعه منوط به سرمایه گذاری هدفمند در این حوزه است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست ویژه «گفت‌وگوی انتخاباتی» پیش از ظهر امروز چهارشنبه 13 تیر با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از مدیران و معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تعدادی از نوجوانان و علی جانباز نماینده سعید جلیلی نامزد کاندیدای انتخاباتی، الهام فخاری نماینده مسعود پزشکیان نامزد کاندیدای انتخاباتی در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

اجرای این‌برنامه بر عهده فرهاد معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.

در این‌نشست ابتدا فعالان حوزه کودک و نوجوانان، مربیان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و نوجوانان پرسش های خود را جویا می شدند، سپس هر یک از کاندیدا به مدت دو دقیقه پاسخ پرسش ها را ارائه می کردند. از آنجا که بنا به حروف الفبا نماینده پزشکیان آغازگر پاسخ به پرسش ها بود، پایان جلسه و جمع بندی نماینده جلیلی پایان دهنده پاسخ به پرسش ها شد.

24 میلیون کودک و نوجوان در کشور داریم

ابتدا فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به دستور جلسه این نشست گفت: برای نخستین بار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت هدفمند در حوزه انتخابات ورود کرده است و به صورت تخصصی این نشست را برگزار کرده تا نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری در آن پاسخگوی پرسش ها باشند و نظرات آنها را نسبت به حوزه کودک و نوجوان ارائه دهند.

وی افزود: کاندیداهای ریاست جمهوری کمتر به حوزه کودکان پرداخته اند درحالی که 24 میلیون کودک و نوجوان در کشور داریم که از این تعداد 17 میلیون در سطح مدارس مشغول به تحصیل هستند و الباقی آن در هنوز در مقطع تحصیل نیستند. ما نیازمند سرمایه گذاری، توجه و برنامه ریزی دقیق و مشخص برای این گروه سنی کودک و نوجوان هستیم. آینده جامعه منوط به سرمایه گذاری هدفمند در این حوزه است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کاندیدای ریاست جمهوری باید در حوزه کودک و نوجوان مواضع دقیق و شفافی داشته باشند.

یکی از حاضران نشست چنین پرسشی را مطرح کرد مبنی بر اینکه کاندیدای ریاست جمهوری چه برنامه ای برای کودکان و نوجوانان کشور دارند؟

فضای امن و سالم باید برای حضور کودکان در فضاهای عمومی ایجاد شود

فخاری نماینده پزشکیان گفت: یکی از فرزندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم و در این فضا بزرگ شدم. از سال 96 تا 1400 عضو شورای شهر در دوره پنجم بودم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: در بسیاری از برنامه هفتم توسعه به حوزه کودک و نوجوان توجه شده است. در فصل سیزده این برنامه شاهد توسعه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال هستیم. امروز کودکان و نوجوانان کشور زندگی شان دیگر محدود به دنیای واقعی نیست بلکه بخشی از زندگی آنها در فضای مجازی تعریف می شود. حتی در فصل های بعد به ویژه فصل چهارده به ارتقای نظام سلامت اشاره شده است که همه مردم باید دسترسی به مسأله بهداشت و درمان به صورت عادلانه داشته باشند. همچنین در دیگر فصل ها به موضوع ارتقای فرهنگ عمومی، خانواده، جمعیت، میراث فرهنگی، ارتقای نظام آموزش اشاره شده است.

فخاری گفت: ما باور داریم باید فضای امن و سالم در شهرها، روستاها و فضاهای عمومی برای حضور مستمر کودکان ایجاد کنیم که شهرداری و دولت وظایفی در این خصوص دارند که باید کنار هم عمل کنند.

وی افزود: موضوع کودکان و نوجوانان موضوع مهمی است و در فضاهای سیاسی و مسائل بزرگتر کمتر به آن پرداخته می شود. درحالی که باید توجه جدی تر و روشن تر و مؤثرتری داشته باشیم. باید ارزیابی کنیم آیا ایجاد وزارتخانه و سازمان و نهاد جدید می تواند موضوع کودک و نوجوان را پررنگ کند یا باید توجه سیاستگذار را به این حوزه جلب کنیم. بنابراین تنظیم برنامه و توجه به حوزه کودک و نوجوان با همکاری بین نهادی تصمیم درستی است. ما شوراهای سیاست گذار بسیاری داریم اما اینها کار را تسهیل نمی کنند بلکه به سختی کار اضافه می شود.

کودکان مورد توجه دولت ها قرار نمی‌گیرند

در ادامه جانباز گفت: بچه ها مورد توجه دولت ها قرار نمی گیرند؛ چه در این دوره و چه در دوره های قبل. بخش مهمی از این مسأله به دلیل آن است که مشارکت سیاسی آنها در امر ملی محدود است. یکی از مهم ترین اتفاق های سیاسی و اجتماعی ما در طول تاریخ سیاسی کشور انتخابات است و بچه های ما متأسفانه در بیش از دو دهه می شود که حق رأی شان از 15 سال به 20 سال رسیده است که به نظر می رسد این یک اشتباه راهبردی به شمار می رود.

وی افزود: نباید اینگونه تصور کنیم که بچه های ما در سن 15 سالگی دچار احساسات هستند بلکه آنها می توانند به درستی تصمیم بگیرند. نظر بدهند و در این امر سیاسی مشارکت کنند. آنها می توانند بهترین مشاوران برای صاحب منصبانی باشند که برای خود تصمیم می گیرند.

نماینده جلیلی گفت: یکی از مهم ترین توجه در دولت آقای رییسی کاهش سن افراد برای حق رأی بود که او قصد داشت لایحه این موضوع را تقدیم مجلس کند تا مشارکت سیاسی بین بچه های 15 سال به بالا باشد. متأسفانه آن اتفاق افتاد و این موضوع متوقف شد که امیدواریم بتوانیم این اقدام را در دولت آقای جلیلی در صورت انتخاب عملیاتی کنیم.

وی افزود: فعالان حوزه کودک و نوجوان به گواه فعالیت های مردمی و دولتی جزو محجوب ترین گروه اجتماعی به شمار می رود که توجه به آنها کمتر است. درحالی که باید آنها به رسمیت برسند. امروز عرصه فرامدرسه ای یک امر جدی و مهمی بوده که متأسفانه در دولت ها کمتر به آن توجه شده است. باید برای این موضوع تدبیری اتخاذ شود.

جانباز گفت: در دولت آقای رییسی شورای عالی جوانان و نوجوانان ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت که البته نباید این دو باهم ادغام می شدند و اگر قرار بر ادغام بود حداقل باید کودک و نوجوان کنار هم قرار می گرفت. چراکه در جلسات بحث ازدواج و مسکن مطرح می شد و بسیاری از مشکلات نوجوان مورد توجه کمتری قرار می گرفت.

در ادامه نشست پرسشی در خصوص حمایت و برنامه کاندیداها از معلولان و قشر آسیب پذیر مطرح شد.

پزشکیان رییس جمهور شود، در بودجه سازمان بهزیستی بازاندیشی خواهد کرد

فخاری گفت: سازمان بهزیستی به جای تمرکز بر مأموریت های اصلی خود به دلیل افزایش بدنه پرسنلی، ناچار است بودجه اش را صرف هزینه های پرسنلی و حقوق کند. این موضوع را زمانی که در شورای شهر بودم، پیگیری کردیم. اگر آقای پزشکیان با رأی مردم رئیس جمهور شود، از آنجا که بر دو اصل حق و عدالت تأکید دارد، توجه جدی را به گروه های دارای معلولیت جسمی و حسی خواهد داشت یعنی بازاندیشی نسبت به وضعیت بودجه سازمان بهزیستی خواهد کرد.

طبقه بندی اقشار در گروه های توانبخشی در برنامه آقای جلیلی قرار دارد

جانباز در ادامه گفت: اگر بچه ها بتوانند در سن 15 سالگی رأی دهند، می توانند نقش جدی را در نهادها و اجتماعات داشته باشند و راحت تر مسائل خود را حل کنند. نوجوانان باید در نهادهای اجتماعی به رسمیت شناخته شودند. یکی از برنامه های آقای جلیلی طبقه بندی اقشار در گروه های توانبخشی است.

در ادامه نشست پرسشی توسط یکی از فعالان حوزه کودک و نوجوان مطرح شد مبنی بر اینکه کاندیداها تا چه اندازه به حوزه نمایش کودک توجه دارند.

جانباز در پاسخ به این پرسش گفت: یکی از نکات مسأله تئاتر کودک حوزه زیرساخت سالن های کودک در کشور است. این مسأله یکی از اتفاقات مهم و جدی است که در عرصه نمایش کودک دنبال می کنیم.

وی افزود: یک هزار و صد و هشتاد کانون فرهنگی و تربیتی در کشور وجود دارند که از این تعداد 700 کانون دارای سالن اجتماعات است که می توان از آن برای سالن های سینما و نمایش استفاده کرد که متأسفانه طی سال ها نسبت به آن کم توجهی شده است. البته آقای رییسی بودجه اقتصادی عمرانی برای کانون ها اختصاص داد و 100 مرکز کانون فرهنگی و تربیتی تبدیل به سالن سینما شد. مهم ترین مسائل نمایش کودک زیرساخت است.

در ادامه فخاری گفت: ما علاوه بر زیرساخت های لازم نیازمند نگاه و رویکرد مثبت به حوزه فرهنگی داریم. از فعالان این حوزه جویا شوید. چند درصد از آنها بدون سالن کار کردند؟ بنابراین مسأله زیرساخت مسأله اول نیست بلکه مسأله اول فهم از فرهنگ است.

وی افزود: برای امر خلاق باید محیط امن و آسوده ای را برای مربی و هنرجو فراهم کنیم.

در ادامه نشست نوجوانی این پرسش را مطرح کرد مبنی بر اینکه کاندیداها چه برنامه ای برای ساختار مدارس در مناطق محروم و کمبود معلم در مدارس دارند.

بیش از 80 هزار معلم استخدام آموزش و پرورش شده اند

جانباز گفت: بیش از 80 هزار معلم استخدام آموزش و پرورش شده اند که این آمار بی سابقه ترین آمار در سال های اخیر است. همچنین تا پایان شهریور یک هزار معلم دیگر وارد مدارس می شود. یعنی شاهد ورود یک سوم از معلمان به مدارس هستیم. این رقم نباید متوقف شود و معلمان باید با آموزش های نوین به روز باشند.

وی افزود: از طرفی ما باید به رشد مدارس خیرساز توجه کنیم. این امر می تواند به نفع دانش آموزان مناطق محروم به ویژه دانش آموزان سیستان و بلوچستانی باشد که روی زیلو درس می خوانند.

در ادامه فخار گفت: مناطق محروم زیرساخت های کمتری دارد که می توان به مناطق سیستان و بلوچستان اشاره کرد. البته این را باید در نظر گرفت که سرانه آموزشی در تهران رتبه دوم محرومیت را دارد. همچنین گرچه خیران مدرسه می سازند اما ساخت مدرسه وظیفه دولت هستند. خیران بیایند تا دولت داری کنند!! در قانون اساسی آمده است که آموزش حق همه دانش آموزان این سرزمین است. امیدواریم با حضور آقای پزشکیان روند کالایی شدن و خریدنی و فروشی شدن آموزش کاهش یابد. البته مسیر سختی است. وظیفه اساسی حکومت ساخت مدرسه است.

در ادامه یکی از فعالان حوزه کودک و نوجوان پرسشی مطرح کرد مبنی بر اینکه کاندیداها تا چه اندازه ه به تولیدات فرهنگی توجه دارند.

فخاری گفت: زمانی که وظایف دولت در اجرای قانون اساسی به درستی اجرا نشود، توانمندسازی بخش خصوصی دچار مشکل خواهد شد. تخصیص منابع به صورت عادلانه در قالب اهداف ملی نیازمند برنامه و اجرای مشخصی است.

در ادامه جانباز گفت: جریان کسب و کار در حوزه کودک و نوجوان نیازمند صادرات است. جریان صادرات در کشورهای حاشیه ای و منطقه ای باید تقویت کنیم زیرا دارای بازار خوبی است و استقبال بسیاری می شود. در دولت آقای رییسی اتفاقات خوبی افتاد و جریان صادرات را شاهد بودیم تا جایی که گروهی از فعالان اسباب بازی به ازبکستان و چندین کشور دیگر اعزام شدند.

وی با اشاره به توجه به انجمن های صنفی گفت: در راستای توسعه انواع کسب و کار باید به انجمن های صنفی توجه کنیم که می توان به انجمن های بازی های حرکتی، اتاق فرار و اسباب بازی اشاره کرد. همچنین صندوق های فناوری باید تقویت و رشد کنند. در دولت آقای جلیلی توجه به ویژه ای به حوزه دانش بنیان و فناوری می شود چراکه این اتفاق به شدت می تواند برای آینده کارگشا باشد.

در ادامه نشست یک نوجوان پرسشی را در خصوص استفاده از ماشین های برقی به عنوان ابزاری برای کاهش آلودگی هوا جویا شد و اینکه کاندیداها چه برنامه ای برای این موضوع دارند.

ماشین‌های برقی در کاهش آلودگی هوا نقش آفرین هستند

جانباز گفت: دوره اول ورود تاکسی های برقی در دولت آقای رییسی صورت گرفت. در ادامه مسیر مذاکراتی صورت گرفت تا در دوره دوم تعدادی دیگر از تاکسی ها وارد کشور شوند و بیشتر توجه عمده به حمل و نقل عمومی بود که صاحبان آن با وام های کم بهره بتوانند آن را خریداری کنند. از آنجا که طرف مقابل نتوانست آن تعداد را تأمین کند، قدری زمان بر شد. باید توجه داشته باشیم که ماشین های برقی برای حمل و نقل عمومی می توانند در کاهش آلودگی نقش داشته باشند که این امر با اعطای وام های کم بهره محقق می شود.

ماشین های برقی ایده خوبی است اما امکان تحققش وجود ندارد

در ادامه فخاری گفت: یکی از منابع آلاینده هوا، خودروها هستند. خودروهای برقی ایده خوبی است اما امکان تحقق نداریم. این موضوع را باید آسیب شناسی کنیم که این امر نیازمند توسعه زیرساخت است. ما باید ابتدا ایستگاه های تأمین برق را فراهم کنیم. هم اکنون کسری برق برای مصارف خانگی و شهری داریم.

وی افزود: در وهله بعد ما باید به سایر منابع آلاینده توجه کنیم و حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم. دولت با همکاری شهرداری می تواند مترو را توسعه دهد و اتوبوس رانی را نوسازی کند.

در ادامه نشست پرسشی در خصوص مهاجرت و برنامه کاندیداها برای ممانعت از مهاجرت افراد به ویژه دهه هشتادی ها مطرح شد.

بخش بسیاری از مهاجرت ها ناشی از نابرابری هاست

فخاری گفت: علت اساسی مهاجرت عدم تأمین نیازهای اولیه در مکان زندگی است. یعنی شرایط زیستی وقتی مناسب نباشد، جابه جایی اتفاق می افتد. دریافت و ادراک شهروندان از زندگی شان دچار مسأله می شود. بخش بسیاری از مهاجرت ها ناشی از نابرابری هاست.

در ادامه جانباز گفت: ماهیت نیازهای نسل نوجوانان مان تغییر کرده است. آنها نیازمند سرگرمی، نشاط، فناوری و درگیری با حوزه های رسانه ای هستند. آقای پزشکیان تا چه اندازه با ادبیات آنها آشناست؟ آیا با گیم، گیم آنلاین و سامانه توییچ آشناییت دارد. صنعت تفریح با گروه سنی کودک و نوجوان گره خورده است و آیا آقای پزشکیان با این صنعت و به ویژه با اتاق فرار آشناست؟ با سیستم هوش مصنوعیت درگیر است؟ بخش مهمی از مهاجرت مسأله فرهنگی و هویت است.

در ادامه نشست پرسش در خصوص برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری با موضوع مقابله با بی عدالتی در نظام آموزشی مطرح شد.

جانباز گفت: یکی از نگاه های رفاه طلبانه ای که در دولت آقای پزشکیان نشأت گرفته همین موضوع بی عدالتی در نظام آموزشی است. آقای روحانی تلاش کرد که سمپاد بسته شود. مدارس شاهد، نمونه و سمپاد تبدیل به مدارس غیرانتفاعی شدند. در قانون اساسی آمده است که مدارس مشارکتی و هیأت امنایی باید گسترش یابد که این اتفاق در دولت آقای رییسی رخ داد و در دولت آقای جلیلی این مسیر شکل می گیرد. در دولت آقای رییسی 32 هزار مدرسه راه اندازی شد که از این تعداد 18 هزار توسط دولت و الباقی توسط خیرین ایجاد شده بود. حرکت ما به این سمت است.

با احترام به طلاب، جذب معلم وارد مسیر غیرتخصصی شد

فخاری در ادامه گفت: من نماینده سه دولتی که هشت سال دولت در دست شان بود، نیستم. من نماینده دولت آقای پزشکیان هستم. هیچ زمانی آقای پزشکیان نگفتند که کالایی شدن آموزش کار دولت است. دسترسی به آموزش عادلانه هدف همه ماست. من هیچگاه در خصوص کوتاهی های آقای رییسی صحبت نمی کنم چون او مرحوم شده است. به هر حال مسیر اشتباه طی شد و همه در این اشتباه سهیم هستند. باید کاری برای اصلاح انجام داد.

وی ادامه داد: با احترام به طلاب، جذب معلم به سمتی حرکت کرد که تخصص در آموزش وجود نداشت. این امر هم به جایگاه طلاب لطمه زد و هم جایگاه آموزش آسیب دید. آموزش یک امر تخصصی است و هر کس این کار را انجام داد، تضعیف دولت است.

در ادامه پرسشی مطرح شد مبنی بر اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری برای رشد نوجوانان چه برنامه ای دارند.

فخاری گفت: مسأله کنکور تا کنون حل نشد و در نهایت تبدیل به سه سال امتحان نهایی شد. یعنی نه تنها سال آخر بلکه سه سال امتحان نهایی را باید بگذرانند تا آینده تحصیلی شان مشخص شود. کیفیت مدارس دولتی در ارائه خدمات فرسوده است. بنابراین دانش آموزان از آموزش مساوی و امکانات عادلانه برخوردار نیستند. این یک مسأله اصلی است. این مسأله محصول 45 سال گذشته است و هر کسی به زعم خودش نقش دارد. حتی آنهایی که برای انتخابات کاندید شدند. دولت آقای پزشکیان به همراه کارشناسانش برای عادلانه شدن مسیر تحصیل برنامه های منسجمی دارد تا این مسأله را حل کند.

مهم ترین اتفاق توجه به حوزه سرگرمی است

جانباز در ادامه گفت: مهم تر از مسأله کنکور، چگونگی رسیدن به مرحله کنکور مهم است. تحول در تحصیل و ساز و کار لازم و توجه به آن مهم ترین کاری است که در دولت آقای جلیلی محقق خواهد شد. ما باید به توسعه زیرساخت ها در بخش های سرگرمی، شهربازی، اتاق فرار، کافه کتاب، کافه گیم توجه کنیم. یکی از مهم ترین اتفاقات توجه به حوزه سرگرمی است.

در ادامه نشست پرسشی مطرح شد مبنی بر اینکه با توجه به افزایش قیمت کتاب، کاندیداهای ریاست جمهوری چه برنامه ای برای کاهش قیمت کتاب و گسترش کتابخانه به ویژه در مناطق محروم دارند.

جانباز گفت: در برنامه هفتم توسعه بخش فرهنگی توجه بسیاری به حوزه کودک و نوجوان کرده است. در حوزه کتابخانه، ارسال کتاب به روستاها و شهرهای محروم یکی از جدی ترین اتفاقاتی است که در در این دوره شاهد بودیم. همچنین بسته سیاستی برای حمایت از نویسندگان تألیفی ایران قرار بود در هفته کتاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد که متأسفانه قسمت نشد.

انجمن نویسندگان کودک یک انجمن قدیمی است

فخاری گفت: همه ما باید به موضوع کتاب توجه کنیم و به فراهم کردن زیرساخت های لازم آن بپردازیم. انجمن نویسندگان کودک یک انجمن قدیمی است و بسیاری از اعضای آن نویسندگانی هستند که ما کتاب های شان را خوانده ایم و می توان به مصطفی رحماندوست اشاره کرد. آنها حتی یک ساختمان برای استقرار ندارد. اگر قرار است به کتاب، فرهنگ و هنر توجه کنیم ابتدا باید فضای مناسب را فراهم کنیم.

در ادامه پرسشی توسط یک نوجوان دهه هشتادی مطرح شد مبنی بر اینکه چه برنامه ای برای تقویت پلتفرم های داخلی و رفع فیلترینگ برخی از پلتفرم های خارجی توسط کاندیداها وجود دارد.

فخاری گفت: زندگی شما نوجوانان در لایه فیزیکی نیست بلکه به فضای مجازی مربوط می شود. این موضوع در کرونا بیشتر مشهود شد. از آنجا که فضای آموزشی به فضای مجازی منتقل شد. به هرحال شهر و کشور نیازمند امنیت است و با درنظر گرفتن آزادی شهروندان، نیازمند امنیت هستیم. ما می توانیم پیام رسان های داخلی را ارتقا دهیم در عین حال معتقدیم نباید از پیام رسان های خارجی محروم باشیم.

جانباز هم گفت: برای تقویت زیرساخت های فضای مجازی نیازمند شبکه ملی اطلاعات هستیم. این شبکه در دولت روحانی از 20 درصد به 30 درصد رسید اما در دولت آقای رئیسی شاهد بودیم که از 30 درصد به 70 درصد رسید که شاهد یک جهش 40 درصدی بودیم. در دولت آقای رییسی هر سه هفته یکبار جلسات شورای عالی فضای مجازی تشکیل می شد. مهم ترین مسأله در فضای مجازی توسعه شبکه ملی اطلاعات است.

در ادامه، چند پرسش توسط چند نوجوان و فعال حوزه کودک و نوجوان از نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد. محور پرسش ها در خصوص تبلیغ کالای فرهنگی در صداوسیما، زنگ تئاتر در مدارس، امنیت روانی کودکان با حضور اتباع غیرقانونی، امتحانات نهایی دانش آموزان، برنامه ملی شاد بود. در انتها نمایندگان پاسخگوی این پرسش ها شدند و مطالب خود را جمع بندی کردند.

شیوه امتحان نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است

جانباز با اشاره به این موضوع که امتحان نهایی محل اشکال است، گفت: برای این موضوع باید برنامه ریزی کنیم و البته این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است و باید در این خصوص تغییری صورت بگیرد. امتحانات نهایی برای دانش آموزان استرس ایجاد کرده است و این حرف را قبول دارم.

وی افزود: توجه به تولید داخلی به ویژه اسباب بازی باید تقویت شود که این اتفاق در دولت اقای جلیلی صورت می گیرد. توجه به مسأله تولید کارهای سینمایی و انیمیشن در حوزه کودک و نوجوان اتفاق بی نظیری بود که در دوره آقای رئیسی رخ داد و این مسیر در دولت آقای جلیلی ادامه دارد.

جانباز با اشاره به زنگ تئاتر در مدارس گفت: زنگ تئاتر امر مهمی است و هم اکنون در دوره کنونی وزارت آموزش و پرورش، آموزش مربیان تئاتر به صورت جدی در حال انجام است. هم اکنون نزدیک به یکصد مربی تئاتر در کل کشور بورس شده اند که این امر منجر به ایجاد زنگ تئاتر می شود. موضوع اتباع در کشور بسیار جدی است و چند روز پیش وزیر آموزش و پرورش در مجلس در این باره صحبت کرد. شکل دهی به سازمان ملی جمعیت در دستور کار آقای جلیلی است. توجه به اردوهای دانش آموزی و اردوگاه ها امری مهم است و بیش از یک هزار اردوگاه داریم که معتقدیم سرانه اردو باید تقویت شود. با ورود آقای جلیلی این سیاست ها تغییر نخواهد کرد. همه کارهای خوبی که آقای رئیسی در دولت انجام دادند را ادامه خواهیم داد.

کاهش سن حق رأی خارج از اختیارات دولت است

در ادامه فخاری گفت: کاهش سن حق رأی توسط مجلس صورت می گیرد و خارج از اختیارات دولت است. دولت باید لایحه ای بنویسد و تقدیم مجلس کند. دریافت پول از دانش آموزان مدارس امنایی یک مسأله است و باید حل شود. همچنین حذف مدارس سمپاد به این دلیل است که نباید بخش هایی از مدارس را تفکیک کنیم. ما به تحولی در نهاد آموزشی نیازمندیم.

وی افزود: فضای مجازی سبب شده است تا لایه ای به زندگی شما نوجوانان اضافه شود. بخشی از تأمین امنیت در فضای مجازی بهبود مهارت های شما و والدین است. امنیت فضای مجازی را از طریق بهبود مهارت می توانیم ارتقا دهیم.

فخاری در پایان گفت: تولید کالاهای فرهنگی و معافیت های فرهنگی توسط آقای پزشکیان دنبال خواهد شد و این موضوعات مورد توجه بسیار اوست. همچنین در برنامه آقای پزشکیان در راستای ایجاد سازوکار درست برای اتباع است. این موضوع در دولت اقای پزشکیان مورد توجه قرار می گیرد. برنامه شاد دارای باگ هایی است که در دولت آقای پزشکیان برطرف می شود. به هرحال این یک ظرفیت داخلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. موضوع امتحان نهایی هم نیازمند بازنگری است.