یک‌شنبه 15 مهر 1403

کاهش موالید و سقط جنین، دو روی سکه بحران جمعیت / تبیین فرزندآوری، گره‌گشای چالش جمعیت است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کاهش موالید و سقط جنین، دو روی سکه بحران جمعیت / تبیین فرزندآوری، گره‌گشای چالش جمعیت است

بحران کاهش جمعیت و آمار بالای سقط جنین دو روی سکه هستند که رفع بخشی از این مشکل بر عهده متولیان و بخشی هم می‌توان از طریق برنامه‌های فرهنگی با جهاد تبیین برای فرزندآوری و خروج از بحران جمعیت برطرف کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، پدیده تک فرزندی چند سالی است که در کشور رایج شده و خانواده های زیادی به داشتن یک یا دو فرزند طی این سالها بسنده کرده اند، در واقع این همان رخنه فرهنگ بیگانه است چرا که تا سه دهه قبل اکثر خانواده های ایرانی دارای پنج تا شش بچه بودند و فرقی نمی کرد درآمد خانواده چگونه باشد، در واقع این نوع زندگی پرجمعیت در بین همه خانواده ها رایج بود.

در اوایل دهه 70 بود که رفاه و آسایش را مبنی بر داشتن فرزند کمتر عنوان کردند و این موضوع بلافاصله در بین خانواده ها نفوذ پیدا کرد تا جایی که طی چند سال جمعیت خانواده ها کمتر و کمتر شد، در آن روزها هیچ کسی به پنجره جمعیت و افقی که سالها بعد مشخص می شود، توجهی نکرد و همین پدیده آنقدر رسوخ کرد که بسیاری از خانواده ها داشتن دو فرزند هم افزایشی می پنداشتند و از همین رو به تک فرزندی روی آورند.

بسیاری از خانواده ها این روزها با دارا بودن درآمد مناسب و رفاه خوب، اما از داشتن فرزندان بیشتر در زندگی دوری می کنند در حالی که ثابت شده خانواده هایی که جمعیت بیشتری دارند، نوع ارتباط، شخصیت، رفتار و موفقیت بهتری نسبت به سایر افراد جامعه را دارا می باشند.

بدون شک یکی از مهمترین خلاء های مهم در بحث جمعیت، موضوع مباحث فرهنگی است که به نظر می رسد طی این سالها برای بحران جمعیت و اینکه یکی از مولفه های قدرت و اقتصاد در هر کشوری نیروی انسانی است، آنچنان که باید کار نشده است.

این در حالیست که سالها پیش مقام معظم رهبری سیاست های جمعیت را ابلاغ کردند که عمل به آن می تواند گره گشای معضل جمیعت باشد، در همین راستا طرح جوانی جمعیت با هدف افزایش فرزندآوری مصوب شد که در این طرح مشوق های بسیار خوبی برای خانوارها و جوانان در نظر گرفته شده است.

اما این همه ماجرای بحران جمعیت نیست، در بسیاری از مشکلات رنگ بندی هایی برای نشان دادن اوج وخامت در نظر گرفته می شود و باید گفت سقط سالانه بیش از 300 هزار جنین در کشور را باید به چه رنگی نشان داد که بتوان بحران را در این موضوع بیان کرد؟

یکی از عوامل مهم در بحث جمعیت، سقط هایی است که مجاز و یا غیر مجاز رخ می دهد، زوج هایی که تمایل به فرزند آوری ندارند و در صورت بارداری، سریعا برای سقط اقدام می کنند در حالی که در گذشته این موضوع در بین خانواده ها جایی نداشت و وجود فرزند را سرشار از برکت و رحمت می دانستند.

به نظر می رسد بحران کاهش جمعیت و آمار بالای سقط جنین دو روی سکه هستند که رفع بخشی از این مشکل بر عهده متولیان و مسئولان و بخشی هم می توان از طریق برنامه های فرهنگی با جهاد تبیین برای فرزندآوری و خروج از بحران جمعیت برطرف کرد.

از خانواده های شلوغ به خانواده های دو فرزندی رسیدیم

فریبا ولی پور مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: اوضاع جمعیت کشور از نظر جوانی جمعیت نشان می دهد که در مرحله بحران هستیم و روند رو به پیری و کاهش جمعیت را داریم که این موضوع بسیار نگران کننده است و همه ما باید حساسیت ویژه ای به این موضوع داشته باشیم و با دید بسیار ریز بینانه وارد قضیه شویم.

وی افزود: با توجه به اینکه بحران جمعیت در تبلیغات کم فرزندی از سال های بسیار قبل شروع شد و از خانواده های شلوغ به خانواده های دو فرزندی رسیدیم، از سال 92 بنا به تاکید رهبری، جوانی جمعیت و فرزندآوری مورد توجه قرار گرفت و جامعه شناسان در این راستا تحقیقات مفصلی را انجام دادند به طوری که 21 مانع را شناسایی کردند.

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان تصریح کرد: برهمین اساس مجلس شورای اسلامی قانونی را در 73 ماده تصویب کرد که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، 21 مانع فرزندآوری مرتفع شده و برای همه دستگاه ها یک سری وظایف اختصاصی و یک سری وظایف عمومی تعریف شده است و همه موظف به اجرای آن هستند، چه در بحث وام برای تولد فرزندان اول تا پنجم و چه در واگذاری منازل با اولویت سه فرزند، یا واگذاری زمین برای ساخت مسکن برای فرزند سوم به بعد و واگذاری خودرو بدون قرعه کشی به خانواه ها و جمع این قوانین برای خانواده هایی است که تولید فرزند آنها از آبان 1400 به بعد بوده چون قانون حمایت از خانواده آبان پارسال ابلاغ شده است.

ولی پور بیان کرد: در دی ماه سال قبل این قانون به همه دستگاه ها ابلاغ شده اما متاسفانه از ناحیه مدیران کل مورد غفلت قرار گرفته و خیلی به آن اهمیت ندادند تا اینکه وزارت کشور در اردیبهشت، این را به دفاتر بانوان استانداری استانها واگذار کرد که در استان لرستان تاکنون دو جلسه برگزار شد و در همه فرمانداری ها هر ماه باید برگزار شود و یک تکاپویی در ادارات رخ داده است.

وی خاطر نشان کرد: در ماده 73 این قانون آمده که اگر مدیری از قانون روی گرداند و نسبت به اجرای آن اهتمام نداشته باشد، اداره کل بازرسی هر استان می تواند مدیر را به دستگاه قضا معرفی کند، در همین راستا یک هیات اندیشه ورز در دفتر استانداری تشکیل دادیم تحت عنوان هیات اندیشه ورز جمعیت و راهکارهایی را برای فرزنداوری و اجرای بهتر این قانون مرور و بررسی می شود.

ارائه خدمات به زوج های نابارور

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان گفت: همچنین کارگروه رصد و ارزیابی تشکیل شده و از وضعیت اجرای این قانون در ادارات گزارش تهیه می کنند و هر جایی تخلف و یا عدم همکاری در اجرای این قانون مشاهده شود، برخورد می شود.

ولی پور با اشاره به حمایت از زوج های نابارور اظهار داشت: در قانون جوانی جمعیت یکی از گروه های هدف، زوج ها نابارور هستند که حمایت می شوند و بیمه سلامت و تامین اجتماعی تا 90 درصد هزینه درمان آنها را تقبل می کند که در خرم آباد تنها مرکز نابارور نیمه دولتی مربوط به جهاد دانشگاهی است و قرار است از این مجموعه حمایت هایی صورت گیرد، همچنین مرکز درمان ناباروری بیمارستان عسلیان هرچه سریعتر راه اندازی و تجهیز شود تا به عنوان یک مرکز دولتی بتواند به زوج های نابارور خدمات لازم را ارائه دهد.

کاهش جمعیت تهدید جدی

یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شوای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: مشوق هایی برای افزایش فرزندآوری در نظر گرفته شده اما یکی از مهمترین مشکلات زوج ها، مشکلات معیشتی است که در گام اول سبب بالارفتن سن ازدواج شده است و تسهیل شرایط می تواند کمک کند تا جوانان در سن مناسب ازدواج نمایند و فرزندآوری رخ دهد.

وی افزود: امروز رشد جمیعت به زیر یک درصد رسیده که باید برای این مهم فکری شود و باید برای افزایش جمعیت و رفع مشکلات جوانان اقدام کرد تا منجر به نتیجه شود که در این راستا رهبری بر موضوع جمعیت تاکید فروانی دارند که یکی از سیاستهای ابلاغی است و کاهش جمعیت تهدیدی است که در دهه های اخیر ممکن است مشکل آفرین باشد و برهمین اساس مجلس شورای اسلامی این قانون و طرح را مصوب کرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که این قانون و طرح وارد مرحله اجرا می شود متاسفانه برخی از دستگاه های اجرایی در برابر اجرای آن مقاومت می کنند لذا می طلبد دولت مصصم به اجرای این طرح باشد تا به نتیجه برسد.

ابراهیمی با اشاره به سقط های غیر قانونی عنوان کرد: از سوی دیگر باید سقط های غیرقانونی کنترل شود و با افرادی که شرایط را برای سقط جنین مهیا می کنند برخورد شود چرا که یکی از عوامل موثر در کاهش جمعیت، سقط جنین است که به صورت غیر قانونی انجام می شود.

وی بیان کرد: سقط جنین باید طبق غربالگری و براساس نظر پزشک باشد تا عنوان قانونی داشته باشد وگرنه در غیر این صورت هرگونه سقط غیر قانونی است البته آمار دقیقی را نمی توان از سقط های قانونی و یا غیر قانونی اعلام کرد ولی متاسفانه در برخی از موارد داروهای سقط جنین به راحتی در دسترس قرار دارد که این داروها قاچاق بوده و در برخی از موارد عوارض ناگواری را برای فرد به همراه دارد.

سقط جنین به دلیل نوع نگرش به زندگی و فرزندآوری

روح انگیز جهان افروز کارشناس امور خانواده در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در سال 1400 با ثبت کمترین موالید طی چند دهه اخیر روبرو بودیم به طوری که از سال های 91 تا 96 تعداد سالانه موالید حدود یک میلیون و 500 هزار کودک بوده که با کاهش 27 تا 30 درصدی همراه بوده است.

وی افزود: سقط جنین یکی از علل کاهش نرخ جمیعت است که طبق اعلام رئیس کمیته جمعیت سالانه 530 هزار سقط در کشور رخ می دهد، و این رقم وحشتناک است بنابراین سقط جنین یکی از عوامل تاثیرگذار بر جمعیت است و برخی از مردم به این مهم توجه ندارند که جنین انسان زنده است و سقط جنین گناهی بزرگ بوده و به منزله قتل است.

کارشناس امور خانواده تصریح کرد: در بررسی عواملی که باعث افزایش سقط جنین در چند سال اخیر شده است، عوامل اقتصادی جزء عوامل این امر نیست و بالاترین علت آن نوع نگرش به زندگی و فرزندآوری است که همان فرهنگ غلط جاافتاده که دو فرزند کافیست، از جمله عواملی است که موجب سهولت سقط جنین و بالارفتن آمار سقط می شود.

جهان افروز عنوان کرد: علیرغم اثرات و پیامدهای منفی سقط جنین بر روحیه مادران و مخالف شرع با این امر ناپسند، این امر به دلایلی از جمله خلاء اطلاعاتی جامعه درباره پیامدهای سقط جنین، سهولت دسترسی به داروهای سقط جنین، عدم وجود نظارت دقیق بر عملکرد برخی ماماها و پزشکان در حوزه زنان که به صورت غیرقانونی و زیرزمینی اقدام به سقط جنین می کنند و مورد بعدی انجام برخی از سقط های قانونی است که منشاء عقلی و پزشکی رخ می دهد.

پیوست های فرهنگی برای جلوگیری از سقط جنین

وی با اشاره به اینکه نوع نگرش به زندگی و تغییر سبک زندگی از عوامل افزایش سقط جنین در کشور است، گفت: براساس مطالعات، آمار زیادی از سقط جنین عمدی در مناطق شهری و سطح بالاتر از توسعه اجتماعی انجام می شود و مطالعات حاکی از تمایل بیشتر خانواده های مرفه به سقط جنین است و سقط عمدی جنین با 16 درصد تاثیر، منجر به کاهش نرخ باروری در کشور شده است و به عنوان دومین عامل موثر در کاهش نرخ باروری کشور محسوب می شود.

کارشناس امور خانواده افزود: برای جلوگیری از سقط جنین جدای از پروتکل های درمانی، نیازمند پیوست های فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی هستیم و باید دیدگاه های نادرستی که در برخی از افراد نسبت به این قضیه است، با مقررات بهداشتی و درمانی، شرعی و قانونی تطبیق داد.

جهان افروز بیان کرد: رواج سقط جنین زیبنده جامعه اسلامی نیست و با اهداف تنظیم خانواده در کشور، سازگاری ندارد.

موضوع سقط جنین به عنوان یکی از عوامل اثرگذار در کاهش جمعیت مطرح شده و می طلبد از بخش های مختلف فرهنگی، پزشکی و سایر موارد مورد بررسی قرار گیرد و در گام اول باید نسبت به جهاد تبیین برای فرزندآوری و تغییر نوع نگرش در این زمینه اقدام کرد.

انتهای پیام /

کاهش موالید و سقط جنین، دو روی سکه بحران جمعیت / تبیین فرزندآوری، گره‌گشای چالش جمعیت است 2
کاهش موالید و سقط جنین، دو روی سکه بحران جمعیت / تبیین فرزندآوری، گره‌گشای چالش جمعیت است 3
کاهش موالید و سقط جنین، دو روی سکه بحران جمعیت / تبیین فرزندآوری، گره‌گشای چالش جمعیت است 4
کاهش موالید و سقط جنین، دو روی سکه بحران جمعیت / تبیین فرزندآوری، گره‌گشای چالش جمعیت است 5