پنج‌شنبه 19 مهر 1403

کرونا بیشترین آسیب را به کسب و کارهای کوچک وارد کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا بیشترین آسیب را به کسب و کارهای کوچک وارد کرد

اصفهان - ایرنا - یک اقتصاددان در اصفهان گفت: کرونا بالاترین آسیب‌ها را به کسب و کارهای کوچک و میانی جامعه در اصفهان و سایر استان‌ها وارد کرده است و این واحدهای صنفی و تولیدی به کمک احتیاج دارند.

هوشنگ شجری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: واحد های بزرگ با اتکا به ذخایر مالی خود که از سود انباشته و اندوخته‌های آنها ناشی می‌شود قادرند برای بلند مدت دوام بیاورند ولی واحدهای میانی که فاقد چنین اندوخته‌هایی هستند در برابر بحران هایی مانند شیوع بیماری کرونا بسیار آسیب‌پذیرند.

وی ادامه داد: واحد های بزرگ با دسترسی به اعتبارات بانکی می‌توانند نیازهای مالی خود را برطرف کنند در حالیکه موسسه‌های کوچک و میانی از این امکان برخوردار نیستند و یا کمتر برخوردارند.

این اقتصاددان با بیان اینکه این موضوع در مورد صاحبان درآمد های ثابت که نمی‌توانند خود را با تورم انطباق دهند نیز مصداق دارد، تصریح کرد: این دسته از مردم ممکن است در بحران هایی مانند شیوع بیماری کرونا شغل خود را از دست بدهند و از طرف دیگر با تورم قیمت‌ها روبرو می‌شوند.

وی درباره تاثیر اقتصادی همه‌گیری کرونا در سطح ملی گفت: این موضوع را می‌توان با شاخص فلاکت مورد بحث قرار داد که از جمع نرخ تورم و بیکاری تشکیل می‌شود.

شجری، اضافه کرد: برای این شاخص اقتصادی چهار حالت متصور است که در حالت اول نرخ تورم و نرخ بیکاری هر دو افزلیش می‌یابد که بدترین حالت است.

وی با بیان اینکه در حالت دوم، نرخ تورم افزایش می‌یابد ولی نرخ بیکاری کاهش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در این حالت در مراحل اولیه رشد معمولا دیده می‌شود، تورم به بهایی تبدیل می‌شود که جامعه برای اشتغال می‌پردازد.

این اقتصاددان، حالت سوم را وضعیتی دانست که نرخ تورم کاهش ولی نرخ بیکاری افزایش می‌یابد و افزود: در این حالت، شاخص فلاکت به دلیل بیکاری بالا می‌رود که در بحران سال 2008 میلادی (بحران بدهی) این حالت در دنیا دیده شد.

وی با اشاره به اینکه در حالت چهارم، نرخ بیکاری و تورم باهم کاهش می یابد، تاکید کرد: شیوع بیماری کرونا، ایجاد کننده فلاکت در بدترین شکل خود یعنی حالت اول است به این معنی که نرخ تورم و بیکاری هر دو باهم افزایش یافته است.

شجری با بیان اینکه برای زیست بهتر در شرایط کرونا نیاز به کمک دولت در سطوحی بالا وجود دارد، تصریح کرد: ولی ایران در بودجه سال 99 با کسری حدود 106 هزار میلیارد تومان روبرو است که وضعیت ناشی از کرونا به احتمال زیاد آن را به حدود 200 هزار میلیارد تومان خواهد رساند و تامین آن از راه‌های متداول امکان ندارد.

وی با اشاره به تصمیم دولت برای واگذاری بخشی از سهام خود، اظهار داشت: این تصمیم به این دلیل قابل دفاع است که برای نخستین بار این کار از طریق عمومی کردن واگذاری‌ها انجام شده است و بنابراین دولت می‌تواند کسری بودجه خود را کاهش دهد و بازار سرمایه را از طریق ورود عموم به‌جای خواص فعال کند. این اقتصاد دان تاکید کرد: اگر شیوع بیماری کرونا یک اثر مثبت در جامعه ما داشته باشد همین امر است یعنی فعال شدن بازار سرمایه با ورود میلیونی مردم.

ویروس کرونا از زمستان پارسال از کشور چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع را تحت تاثیر قرار داد.

تاکنون حدود 140 هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از هفت هزار نفر رسیده است.

استان اصفهان حدود 9 هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد که بخش اعظمی از آنها را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*