شنبه 14 مهر 1403

کرونا توجه روز افزون به کسب و کارهای نوین را گوشزد کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا توجه روز افزون به کسب و کارهای نوین را گوشزد کرد

اصفهان - ایرنا - عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: همه گیری کرونا و بروز مشکلات متعدد برای بسیاری از مشاغل، توجه هر چه بیشتر به کسب و کارهای نوین مبتنی بر فضای مجازی و زیرساخت های ارتباطی را به ما گوشزد می‌کند.

احمد گوگردچیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فعالیت‌های اقتصادی که مبتنی بر مباحث دانش‌بنیان و زیرساخت‌های ارتباطی و فضای مجازی هستند در اقتصاد آینده بویژه در صورت ادامه کرونا یا هر همه‌گیری مشابهی به بیشترین حد پایداری خواهند رسید.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر زندگی انسان مبتنی بر مباحث یاد شده به ویژگی بلندمدت بشر و جامعه انسانی تبدیل خواهد شد، به دیگر سخن زندگی مبتنی بر فضای مجازی و فناوری اطلاعات وسعت خواهد یافت.

گوگردچیان درباره اینکه همه‌گیری کرونا چه تغییرات اقتصادی در سطح ملی ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: تغییرات اقتصادی در سطح ملی زنجیروار به یکدیگر متصل است بنابراین مشکلاتی در یک زمینه، در زمینه‌های دیگر تاثیرگذار خواهد بود و از سوی دیگر درآمدزایی از مشاغل کارگری و واحدهای خدماتی مانند هتل‌ها و رستوران‌ها بسیار کم شد و در ماه‌های اخیر تا حد ورشکستگی هم پیش رفت.

وی اضافه کرد: کاهش شدید درآمدزایی برای بخش قابل توجهی از افراد شاغل در مشاغل کارگری اصلی‌ترین موضوعی است که در اقتصاد ملی می‌توان مورد بررسی قرار داد.

این استاد اقتصاد ادامه داد: مشاغل جدید که قبل وجود نداشته یا کمتر بوده توانستند با ظهور کرونا مجدد ظاهر شوند و یا در مقایسه با گذشته بیشتر رونق و پیشرفت پیدا کنند، برای مثال مشاغلی در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده مانند الکل که بسیاری از واحدهای الکل‌سازی تعطیل بودند دوباره به چرخه فعالیت بازگشتند.

وی تصریح کرد: در فضای تولید اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش برخی واحدهای صنعتی مجدد رونق یافتند و یا پا به عرصه فعالیت گذاشتند و افراد متعددی را نیز برای کار جذب کردند که این موارد از مزایای این بحران بود.

عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: با نگاهی دیگر در بررسی اقتصاد در سطح ملی باید گفت در برخی موارد به خودکفایی دست یافتیم و همین خودکفایی اقتصادی از جمله مزایای بود که به سبب ظهور ویروس کرونا بر کشور اعمال شد، علاوه بر آن با افزایش صادرات در برخی کالاها و اجناس بویژه در بخش بهداشتی و پزشکی به رشد صادرات دست یافتیم.

گوگردچیان افزود: از زاویه‌ای دیگر توجه بیشتر به فضای مجازی و مشاغلی که بر مبنای زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات کار می‌کنند از جمله موارد مهمی است که با شیوع کرونا به همگان گوشزد شد.

به گفته وی تمامی تغییراتی که بر اساس کرونا به وجود آمده‌اند با تاکید بر اینکه کرونا علت تام آنها نبوده پایدار خواهند بود.

این پژوهشگر اقتصادی خاطرنشان کرد: ایران پیش از این تلاش می‌کرد که به اقتصاد بدون نفت دست یابد که البته این امر بسیار سخت بود اما با ظهور این بیماری توانست تا حدی برخی از توانایی‌های خود در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد مبتنی بر علم و مباحث دانش بنیان و تولیدات نو و جدید را بهتر بشناسد.

ضرورت افزایش توان زیرساخت‌های ارتباطی

وی اظهارداشت: بسیاری اقتصادها، راه‌های کسب درآمد و مشاغل تغییر می‌یابند و کشورهای در حال توسعه سعی خواهند کرد سطح و توان زیرساخت‌ها و تجهیزات خود را به کشورهای توسعه یافته نزدیک و با سرعت بیشتری زمینه‌های پیشرفت اقتصادی مبتنی بر علوم نوین را فراهم کنند.

گوگردچیان با بیان اینکه بی شک تاثیرات کرونا در حوزه اقتصاد را باید پدیده‌ای بحران زا در نظر گرفت و بروز دردسرهای فراوان و عظیم آن بر کس پوشیده نیست، گفت: برای مثال فلج شدن فعالیت‌های حمل و نقلی در سراسر جهان خود بحرانی را به وجود آورده که مسبب اصلی آن کرونا بوده است. عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه به این دلیل که در آینده نمی‌توان وضعیت روشنی از وجود یا عدم وجود کرونا متصور شد، تصریح کرد: شرایط همراه با ابهام باقی خواهد ماند بنابراین این چالش بحران‌زا در آینده وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: بهبود زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی و تغییر نگرش برای تطبیق انسان‌ها در جوامع با این بیماری و یا بیماریهای مشابه از جمله پیشنهاداتی است که می‌توان در حوزه اقتصاد برای زیست در شرایط کرونا برشمرد، تدوین برنامه میان مدت برای نمایان‌تر شدن افق اقتصادی باید جزو کارها و تصمیمات مسئولان قرار گیرد.

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی برای زیست بهتر در ایران در زمانه کرونا یا پس از آن پیشنهاد می‌کنید؟ اظهارداشت: افزایش اطلاعات عمومی، دانش عمومی و آموزش به مردم راهکارهای کسب درآمد و مشاغل نوین و آگاهی‌بخشی در زمینه‌های پروتکل‌های بهداشتی از جمله پیشنهاداتی است که ایران پساکرونا باید به آن توجه کند تا برای بحران‌های مشابه هم آماده باشد، باید کاری کنیم که از سطح غافلگیری ما در شرایط مختلف تا حد ممکن کاسته شود و آمادگی خود را برای بهبود فضای اقتصادی و کسب و کار، افزایش بیمه‌ها، صادرات و شکل گیری مشاغل جدید حفظ کنیم.

گوگردچیان درباره اقتصاد استان اصفهان گفت: کرونا در سطح اقتصاد خرد و کلان در استان تغییراتی ایجاد کرده که دسته‌بندی و بررسی هر کدام به صورت جداگانه از اهمیت بالایی برخوردار است، در مورد اقتصاد کلان، درآمد مالیاتی دولتی این استان را کاهش داده و در موضوع اقتصاد خرد فضای کسب و کار مردمی را به این جهت که بهترین زمان برای کسب درآمد پیش از عید نوروز بوده را با چالش مواجه کرده که از ضررهای شیوع بیماری کووید - 19 به شمار می‌رود.

دانشگاه اصفهان با 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی، یکی از دانشگاه های جامع و برتر کشور است.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون 151 هزار و 466 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 63 نفر در 24 ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و 797 نفر رسید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*