جمعه 10 فروردین 1403

کرونا در اسپانیا؛ از احتیاط مردم دربرابر واکسن تا بحران اقتصادی لالیگا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا در اسپانیا؛ از احتیاط مردم دربرابر واکسن تا بحران اقتصادی لالیگا

تهران - ایرنا - بر اساس مطالعات مرکز پژوهش های جامعه شناسی اسپانیا (CIS) درباره اعتماد مردم این کشور به واکسن کرونا، تنها 32 درصد از آنها گفته اند که در دریافت این واکسن به محض رسیدن آن به اسپانیا، درنگ نخواهند کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دولت اسپانیا اعلام کرده است که واکسن کرونا در ماه ژانویه آینده (ماه آینده میلادی) به این کشور خواهد رسید و ترزیق آن به صورت رایگان و غیر اجباری آغاز خواهد شد.

طبق تحقیقات انجام شده، تعداد کسانی که گفته اند واکسن را بی معطلی خواهند زد به حدود 38 درصد افزایش پیدا می کند اگر پزشک آنها زدن واکسن را تجویز کند. درصد کسانی که تحت هیچ شرایطی واکسن نمی زنند هم در این مطالعه 16 و هفت دهم درصد اعلام شده است.

به گزارش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، این نظرسنجی و سپس تنظیم نتایج پژوهش در هفته پایانی نوامبر (اواخر آبان) انجام شده است. در نظرسنجی قبلی درباره مساله واکسن که یک ماه قبل از این انجام شده بود، درصد کسانی که گفتهبودند حتما از واکسن استفاده می کنند بیشتر بود (36 و هشت دهم درصد). این روند که نشان دهنده افزایش بی اعتمادی نسبت به واکسن و عوارض احتمالی آن است، موضوعی است که سازمان بهداشت جهانی را دچار نگرانی کرده است.

این روند تردید نسبت به واکسن کرونا تنها به اسپانیا منحصر نمی شود و همین باعث شده تا مقامات سازمان بهداشت جهانی درباره آن ابراز نگرانی کنند. وزیر بهداشت اسپانیا نیز گفته اسپانیایی ها در زمان مناسب وقتی متوجه شدند خطری در زمینه واکسن سلامت آنها را تهدید نمی کند به صورت گسترده از آن استفاده خواهند کرد. اسپانیا از هر چهار نوع واکسنی که تا به حال آماده شده یعنی فایزر، بایون تک، مدرنا و آکسفورد خریداری کرده و هر کدام که زودتر به این کشور برسند به سرعت مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

محدودیت های سختگیرانه برای مهار کرونا ضروری است

دیگر نتایجی که در این پژوهش دیده می شود و معرف وضعیت فعلی جامعه اسپانیا است، آمار 80 درصدی کسانی است که معتقدند تکیه کردن به احساس مسئولیت شهروندان برای مقابله با همه گیری به هیچ وجه کافی نیست و اقدامات دولت برای ایجاد محدودیت و جریمه کردن کسانی که رعایت نمی کنند الزامی است. در پاسخ به سوال «آیا از نظر شما اعمال محدودیت ها برای مقابله با کرونا کفایت می کند؟» 49 و چهار دهم درصد معتقدند باید محدودیت های سختگیرانه تری گذاشته شود و 42و دو دهم درصد گفته اند که همین وضع کفایت می کند.

همینطور یک نتیجه جالب دیگر این مطالعه نشان می دهد که 80 درصد افراد با عبارت «پس از بحران اولیه، تعداد زیادی از مردم شروع به زیر پا گذاشتن قوانین مربوطه کردند» موافق بوده اند. ازطرفی 45 و نیم درصد نیز اعتقاد داشته اند که اکثریت اسپانیایی ها واکنش مثال زدنی در این بحران داشته اند و به همین دلیل به کشورشان افتخار می کنند. در نهایت هم از هر سه نفر، یک نفر موافق بوده که پس از پایان بحران کرونا، همه چیز به حالت قبل بازخواهد گشت.

بحران اقتصادی کرونا در لا لیگای اسپانیا

بحران اقتصادی ناشی از کرونا به باشگاه های فوتبال در اسپانیا نیز آسیب زده است. این آسیب بیش از همه به دلیل عدم فروش بلیط مسابقات و از دست رفتن درآمد حاصل از آن بوده است. به جز این با لغو شدن مسابقات در وسط فصل حجم بدهی باشگاه های فوتبال بالاتر رفت و برای برخی از آنان مشکلات جدی پدید آورد. نگاهی داریم به باشگاه هایی که بیشترین آسیب را دیده اند و باشگاه هایی که توانسته اند آن را کنترل کنند.

موفق ترین باشگاه فوتبال اسپانیا در مهار بحران اتلتیکو بیلبائو است. این باشگاه که یکی از تیم های نماینده منطقه خودمختار باسک در لالیگا است، با 187 میلیون یورو پردرآمدترین باشگاه امسال اسپانیا بوده است. به جز بیلبائو، این باشگاه ها نیز طراز مالی مثبت داشته و توانسته اند تا حدی بحران را کنترل کنند: ایبار (یک تیم دیگر از منطقه باسک) با 41 میلیون یورو، رئال مادرید با 38 میلیون یورو، سلتا د ویگو با 24 و یک دهم میلیون یورو و سویا با 23 و شش دهم میلیون یورو.

در سوی دیگر باشگاه هایی که دچار مشکل شده اند و میزان بدهی های آنها بیش از 100 میلیون یورو است عبارتند از: اتلتیکو مادرید (522 میلیون یورو بدهی)، والنسیا (292 میلیون یورو بدهی)، بارسلونا (217 میلیون یورو بدهی) و اسپانیول (حدود 117 میلیون یورو بدهی).

در مورد باشگاه بزرگی مثل بارسلونا میزان آسیب بسیار بالا بوده است. باشگاه بارسلونا در فصل گذشته 671 میلیون یورو درآمد داشت و این رقم در فصل فعلی به 382 میلیون یورو کاهش پیدا کرده است. این ضرر 43 درصدی باعث شده است تا باشگاه در این فصل تصمیم بگیرد رقم حقوق و پرداختی کارکنان، مربیان و بازیکنانش را پایین بیاورد. این فصل بارسلونا به همین میزان یعنی 43 درصد دستمزد افراد تحت قرارداد خود را کم کرد. در مورد رئال مادرید این کاهش دستمزد به میزان 25 درصد بوده است. گزارش روزنامه لاوانگواردیا از میزان ضرر مالی در لالیگا نشان می دهد که سرجمع رقم حقوق افراد شاغل در باشگاه های لالیگا از 2847 میلیون یورو در سال گذشته به 2333 میلیون

یورو رسیده است؛ کاهشی معادل 514 میلیون یورو.

ضرر بالای باشگاهی چون بارسلونا مشخصا به مدل اقتصادی اداره باشگاه بر می گردد که در آن پخش تلویزیونی نسبت کمتر و بلیط فروشی درآمد اصلی آن محسوب می شده است. برای باشگاه های کوچکتری که به رقم فروش بلیط

وابسته نبوده اند و شکل اداره باشگاه متفاوت بوده است، میزان ضرر نیز کمتر بوده است.

یکی از عوارض اصلی این کاهش درآمد در باشگاهای بزرگ، پایین آمدن توانایی آنان در خریدهای گران قیمت است. تقریبا هیچ قرارداد بزرگی در بارسلونا و رئال مادرید این فصل بسته نشد و همین باعث شد که قیمت ها هم شکسته شوند و حباب بزرگی که در قیمت بازیکنان فوتبال در سال های اخیر به وجود آمده بود، از بین برود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
کرونا در اسپانیا؛ از احتیاط مردم دربرابر واکسن تا بحران اقتصادی لالیگا 2