دوشنبه 16 مهر 1403

کرونا؛ مروج رایگان فرهنگ ازدواج آسان / بانوی هرمزگانی 250 زوج را راهی خانه بخت کرد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کرونا؛ مروج رایگان فرهنگ ازدواج آسان / بانوی هرمزگانی 250 زوج را راهی خانه بخت کرد

با برگزاری مراسمات عروسی به دور از تشریفات، تجملات و اسراف در شرایط کرونایی، فهمیدیم می توان به دور از مخارج گزاف، جوانان را به خانه بخت فرستاد و مخارج مازاد، برای گرفتن خانه و وسایل زندگی هزینه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بخ نقل از هرمز؛ ازدواج آسان به ازدواجی اتلاق می شود که پایه و اساس آن بر ساده زیستی و دوری از تجملات بنا شده است. وقتی سخن از ازدواج ساده و آسان می‌زنیم باید تعریف درست و دقیقی از آن ارائه دهیم. امروزه اغلب جوانان دلیل گریز از ازدواج را مشکلات اقتصادی و نداشتن بنیه مالی کافی عنوان می کنند. سبک زندگی جوانان دهه های اخیر تغییر چشمگیری نسبت به سبک زندگی چند نسل قبل داشته است. به همین دلیل اغلب جوانان حاضر نیستند، با حداقل ها در هیچ مقوله ای کنار بیایند و همین امر باعث می شود؛ توقعات بالا رفته و امکان فراهم کردن این توقعات وجود نداشته باشد. نداشتن کار مناسب و درآمد ثابت، عدم توانایی مالی برای برگزاری مراسم آبرومند عروسی و تامین خواسته های طرف مقابل، عدم تمکن مالی برای تامین جهیزیه از نمونه های پررنگ در زمینه مشکلات اقتصادی است. مریم تهرانی ریاضی یکی از فرهیخته ترین بانوان استان هرمزگان، اقدامات و فعالیت هایی را در راستای توسعه و ترویج فرهنگ ازدواج آسان در هرمزگان انجام داده است.

مهمترین دغدغه این بانوی فرهیخته، ترویج ازدواج آسان برای کاهش سن ازدواج جوانان است. وی به مدت 20 سال عهده دار مسئولیت واحد خواهران نهاد رهبری دانشگاه هرمزگان است که ارائه مشاوره ازدواج آسان، بهنگام و آگاهانه و واسطه گری در امر مقدس ازدواج را رسالت اصلی خود می داند و تا کنون در طول 30 سال، موفق شده واسطه گر 250 مورد ازدواج باشد.

به گفته تهرانی، وی به منظور تسهیل در امر مقدس ازدواج، مشاوره دینی و مذهبی، تبیین روش‌های آگاه سازی جوانان برای درک بهتر از این امر مقدس ازدواج شامل آموزش مهارتهای زندگی با سبک اسلامی، نشست ها و پنل گفتگو با جوانان باهدف شنیدن درد دل و مشکلات فراسوی ازدواج، پیگیری امورات مربوط به اشتغال جوانان، هماهنگی با افراد خیر جهت تهیه جهیزیه ساده و تامین مخارج ازدواج ساده انجام داده است. سالانه جشن ازدواج دانشجویی حدود 1500 زوج در سراسر کشور از سوی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مشهد مقدس با اختیار قرار دادن هتل و برگزاری کارگاهای مهارت زندگی اسلامی با هدف تفاهم در زندگی و برگراری جشن در حرم با صفای امام رضا (ع) و همچنین در تالار و اهدای هدایا و تسهیلات به مزدوجین برگزار می شود. مسول واحد خواهران نهاد رهبری دانشگاه هرمزگان در خصوص ازدواج آسان به تشویق خدا و رسول اکرم (ص) اشاره دارد و می گوید: قرآن کریم می فرماید: «وانکحوا الایامی منکم والصالحین من عبادکم وامائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله والله واسع علیم»(1)؛ مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است! رسول اکرم صلی الله علیه و آله نیز در این باره می فرماید: «ما بنی فی الاسلام بناء احب الی الله عزوجل، واعز من التزویج؛(2) در اسلام هیچ بنایی ساخته نشده که نزد خدای عزوجل محبوب تر و ارجمندتر از ازدواج. به اعتقاد وی، مرد و زن با توجه به نیازهای روحی، عاطفی، جسمی و جنسی ای که دارند، مکمل یکدیگرند و برای داشتن زندگی گوارا و سعادتمند، در کنار یکدیگر قرار گرفتن این دو، از ضروریات است.

مسئولین بستر لازم برای تشویق جوانان به ازدواج آسان فراهم کنند تنها شیوه ای که هر یک از زن و مرد می توانند با آن دیگری را به بهترین وجه، تکمیل کنند و به خواسته های روحی و روانی همدیگر پاسخ مناسب بدهند، ازدواج است. از اینرو، در نزد خداوند بهترین و محبوب ترین بنیان و سازه که دربردارنده شرط اساسی سعادت بشر است، همین ازدواج می باشد. تهرانی ریاضی به راهکارهای تحقق ازدواج آسان اشاره دارد و معتقد است برای تشویق جوانان به ازدواج آسان نیازمند بستر سازی از سوی مسئولین نظام هستیم. تا از امر مهم ازدواج سخن به میان می آید جوانان از هزینه خرید عروسی، مهریه، هزینه های جشن عقد و عروسی، کرایه خانه و شغل گلایه می کنند. از این رو بسترسازی از سوی مسئولین نظام می تواند در رفع نگرانی جوانان از موارد مذکور سهم بسزایی داشته باشد. به عنوان مثال؛ ایجاد مجتمع کامل در غالب (پگ ازدواج) از قبیل تالار عروسی، آرایشگاه، قرارداد با گل فروشی با تخفیف 50 تا 70 درصد، اعطای تسهیلات یا وام ازدواج با سود کم جهت تهیه مسکن دراختیار مزدوجین قرار گیرد. وی سپس به راهکارهای ازدواج آسان اشاره دارد و بیان می کند: متاسفانه هنوز هم دخترهایی در جامعه داریم که در گوشه خانه کنج عزلت گزیده اند. پسرهای فامیل و همسایه یک بار برای خواستگاری از این دخترها پیشقدم نشده و مورد پسند قرار نگرفته اند. به نظر شما آن دختری که گوشه خانه است، شانسی برای ازدواج دارد؟ مسلما خیر. باید در جامعه دیده شود. حتما این مثال را شنیده اید که فردی شب و روز دعا می کرد که بلیت بخت آزمایی برنده شود. یک روز ندایی آمد و به او گفت عزیز من! شما اول یک بلیت تهیه کن بعد آنقدر دعا و نذر و نیاز کن! پس دختران باید در جامعه دیده شوند. با حضور در کلاس های مختلف، رفتن به مهمانی، گسترده کردن شبکه ارتباطی شان و...

جوانان برای برگزاری ازدواج آسان، مقایسه کردن را کنار بگذارند به اعتقاد تهرانی، جوانان برای داشتن ازدواج آسان باید مقایسه کردن را کنار بگذارند، به موردها و موقعیت هایی که برای شان پیش می آید، بهتر فکر کنند. وقتی جوان تر هستند به این فکر می‌کنند که موقعیت های دیگری هم برای شان پیش می آید، پس آنهایی که در دسترس هستند را نادیده می گیرند؛ از این رو شاید در 35 سالگی به این نتیجه برسند که در طول زندگی دو، سه بار واقعا از افرادی خوش شان آمده است! بنابراین بی توجهی به موردهایی که در حال حاضر در دسترس شان است، اشتباه بزرگی است. مسول واحد خواهران نهاد رهبری دانشگاه هرمزگان به جوانان تاکید می کند برای داشتن ازدواج آسان موانع ذهنی شان را شناسایی کنند؛ بخشی از این موانع کاملا شخصی است چون ممکن است کسی در خانواده ای بزرگ شده که ناسازگاری هایی درخانواده از پدر و مادر دیده یا یک ازدواج ناموفق برای خواهر یا برادر در خانواده وجود داشته که در ناخودآگاهش ارزش هایی متضاد با ازدواج به وجود آمده است. این برنامه ها شخصی است، باید شناسایی و درمان شود. ممکن است مادر خانواده مدام مواردی مثل این جمله را تکرار می کرده که چون ازدواج کردم نتوانستم درس بخوانم یا ازدواج کردن مانع رسیدن به آرزوهایم شده است.

 دستگاه‌های متولی سهم بسزایی در تسهیل ازدواج جوانان دارند

تهرانی ریاضی در ادامه صحبت های خود به سهم بسزای دستگاه‌های متولی در تسهیل ازدواج جوانان اشاره می کند و تاکید دارد که در راستای تسهیل گری امر مهم ازدواج، باید تبلیغات اثرگذار صورت پذیرد. وی سپس از چالش های ازدواج جوانان سخن به میان می آورد و توجه به رسم و رسومات دست و پا گیر، تجمل گرایی و چشم وهم چشمی، سخت گرفتن ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج و طولانی شدن مجرد زیستی، توجه به لذت های کاذب و تحت تاثیر فرهنگ غرب و نگاه غربی به ازدواج سفید داشتن را از مهمترین چالش ها پیش روی جوانان عنوان می کند. مسول واحد خواهران نهاد رهبری دانشگاه هرمزگان به تشریح روش های عملی تحقق ازدواج آسان می پردازد و تاکید می کند: خانواده ها علاوه بر پشتوانه فکری و مالی جوانان؛ در تربیت فرزندان متدین و با ایمان تلاش کنند و مبلغ ترویج و برگزاری مراسم ازدواج آسان باشند. تهرانی از شیوع ویروس منحوس کرونا که تهدید بزرگی برای جان همه مردم دنیا است به عنوان فرصت خوبی برای ترویج ازدواج آسان نام می برد و اضافه می کند: ویروس کرونا فرصتی برای همه ما بود تا به خود بیاییم، با برگزاری مراسمات عروسی به دور از تشریفات، تجملات و اسراف در شرایط کرونایی، فهمیدیم می توان به دور از مخارج گزاف، جوانان را به خانه بخت فرستاد و مخارج مازاد، برای گرفتن خانه و وسایل زندگی هزینه شود. انتهای پیام /

کرونا؛ مروج رایگان فرهنگ ازدواج آسان / بانوی هرمزگانی 250 زوج را راهی خانه بخت کرد 2
کرونا؛ مروج رایگان فرهنگ ازدواج آسان / بانوی هرمزگانی 250 زوج را راهی خانه بخت کرد 3
کرونا؛ مروج رایگان فرهنگ ازدواج آسان / بانوی هرمزگانی 250 زوج را راهی خانه بخت کرد 4
کرونا؛ مروج رایگان فرهنگ ازدواج آسان / بانوی هرمزگانی 250 زوج را راهی خانه بخت کرد 5