جمعه 15 تیر 1403

کنفرانس منطقه‌ای سازمان حقوقی مشورتی آسیا و آفریقا آغاز شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
کنفرانس منطقه‌ای سازمان حقوقی مشورتی آسیا و آفریقا آغاز شد

کنفرانس منطقه‌ای سازمان حقوقی مشورتی آسیا و آفریقا (آلکو) با موضوع «پیشگیری و مقابله با تروریسم؛ نگرش‌های آسیایی - آفریقایی» آغاز شد.

کنفرانس منطقه‌ای سازمان حقوقی مشورتی آسیا و آفریقا (آلکو) با موضوع «پیشگیری و مقابله با تروریسم؛ نگرش‌های آسیایی - آفریقایی» آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کنفرانس منطقه‌ای سازمان حقوقی مشورتی آسیا و آفریقا (آلکو) با موضوع «پیشگیری و مقابله با تروریسم؛ نگرش‌های آسیایی - آفریقایی» به مدت دو روز در تهران و با حضور نمایندگان 48 کشور عضو سازمان و در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه آغاز شد.

علاوه بر کشورهای عضو، شماری از سازمان‌های بین المللی نظیر سازمان همکاری شانگهای، دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد UNODC، سازمان آلکو، سازمان اکو و اتحادیه آفریقا نیز در این کنفرانس حضور دارند.

گفتنی است، اساساً سازمان آلکو، پس از کنفرانس باندونگ و تشکیل جنبش عدم تعهد، سازمان بین الدولی حقوقی مشورتی آسیایی آفریقایی در 15 نوامبر 1955 توسط سران 8 کشور آسیایی تحت عنوان «کمیته حقوقی مشورتی آسیایی» تشکیل شد.

هدف اولیه تشکیل این کمیته بررسی مشکلات حقوقی ارائه شده توسط اعضا و تبادل نظر در مورد مسائل حقوق بین المللی مورد علاقه کشورهای عضو عنوان شد. دو سال بعد با هدف فراهم شدن زمینه مشارکت کشورهای آفریقایی نام آن به کمیته حقوقی مشورتی آسیایی و آفریقایی تغییر یافت و سرانجام در نشست کلمبو کشورهای عضو تصمیم گرفتند این کمیته را به یک تشکیلات دائمی تبدیل و نهایتاً در سال 2001 این کمیته به «سازمان حقوقی مشورتی آسیایی آفریقایی آلکو (AALCO)» تغییر نام پیدا کرد.

موضوعاتی نظیر ایجاد نهادی جهت همکاری کشورهای آسیایی و آفریقایی به منظور رفع نگرانی‌ها در خصوص مسائل حقوقی بین‌المللی اعضا، هم اندیشی و بررسی موضوعات در دستور کار «کمیسیون حقوق بین الملل» سازمان ملل متحد و اعلام نظرات کشورهای عضو به آن کمیسیون، هماهنگی و همفکری کشورهای عضو در خصوص برخی از موضوعات حقوقی بین‌المللی و اعلام نقطه نظرات آنها از سوی سازمان به سایر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل متحد، بررسی مسائل حقوقی مورد نظر اعضا سازمان و اعلام نتایج و توصیه به دولت‌های عضو و تبادل نظر و دیدگاه‌ها در خصوص برخی از موضوعات حقوقی مورد علاقه کشورهای عضو و تبادل اطلاعات مربوطه با یکدیگر از مهمترین اهداف تشکیل سازمان آلکو محسوب می‌شوند.

این سازمان دارای 48 عضو از قاره‌های آسیا و آفریقا می‌باشد که از مهمترین اعضای آن می‌توان به مصر، چین، هند، غنا، اندونزی، عراق، جمهوری اسلامی ایران، ژاپن، مالزی، پاکستان، کره شمالی و کره جنوبی، عربستان، آفریقای جنوبی، سوریه، ترکیه و... اشاره کرد.

در حال حاضر دبیرکل آلکو از کشور مالزی و سه معاون از چین، ژاپن و جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و مقر آن در دهلی نو واقع است.

جمهوری اسلامی ایران در سال 1348(1970) به این سازمان پیوست و به عنوان یکی از کشورهای عضو این سازمان، نقش فعال و تأثیر گذاری را در مباحث مطروحه ایفا نموده است. در همین راستا سازمان نیز با شناسایی نقش جمهوری اسلامی ایران و تخصیص پست معاونت این سازمان به کشورمان، تعامل و همکاری قابل توجه و متقابلی داشته و تاکنون نیز سه اجلاس سالانه آلکو در تهران برگزار شده است.