جمعه 4 آبان 1403

گذر فرهنگی / سکان ایرنا در دستان «علی نادری»

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گذر فرهنگی / سکان ایرنا در دستان «علی نادری»

تهران - ایرنا - انتخاب و معرفی «علی نادری» به عنوان مدیرعامل خبرگزاری ایرنا از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتصاب مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، درگذشت چند هنرمند پیشکسوت و ادامه افتخارآفرینی آثار هنری کشور در عرصه‌های جهانی را می‌توان از سرتیترهای اخبار فرهنگی و هنری هفته گذشته عنوان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی «علی نادری» را به سمت مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منصوب کرد. در جریان مراسم عصر روز دوشنبه (19 مهر) در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی، «علی نادری»، به عنوان مدیرعامل خبرگزاری ایرنا معرفی شد. در این مراسم فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود شالویی، مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل خبرگزاری ایرنا حضور داشتند.

در حکم محمد مهدی اسماعیلی خطاب به نادری آمده است: نظر به شایستگی و تجربیات ارزشمند و شناخت از توانمندی ها و روحیه انقلابی و مکتبی جناب‌عالی در حوزه فرهنگ و رسانه و با عنایت به مصوبه مجمع عمومی سازمان، به موجب این حکم به سمت «مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی» منصوب می‌شوید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی جداگانه حجت الاسلام والمسلمین سیدکمیل باقرزاده، فرشاد مهدی پور، میثم نیلی، فواد ایزدی و سپهر خلجی را به عنوان اعضای شورای عالی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی منصوب کرد.

حسین زاهدی‌نامقی نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر پیشکسوت تئاتر کودک که در حوزه توسعه این گونه تئاتری با محوریت فرهنگ رضوی پژوهش‌های بسیاری انجام داده بود و در نخستین جشنواره آهوانه از وی تقدری شده بود روز جمعه 16 مهرماه 1400 در مشهد مقدس درگذشت.

«عزت‌الله مهرآوران»، بازیگر سینما و تلویزیون، جمعه شب، شانزدهم مهر بر اثر سکته قلبی ناشی از کرونا در هفتاد و دو سالگی درگذشت. پیکر هنرمند عزت‌الله مهرآوران بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون روز دوشنبه با حضور خانواده و شماری از همکارانش، در قطعه هنرمندان و نام‌آوران بهشت زهرا (س) تهران تشییع و به خاک سپرده شد.

بنیاد ایرج زند با حضور آثار هنرمندان تجسمی به طور رسمی آغاز به کار کرد تا بهانه‌ای برای گردهمایی اهل هنر در این مجموعه شکل بگیرد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، در حکمی، غلامرضا طریقی را به سرپرستی دفتر شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب کرد.

همزمان با ماه ربیع الاول جدول پخش شبکه نسیم با برنامه‌های متنوع چیدمان می‌شود و ادامه فصل هفتم «خندوانه» و سری جدید «دورهمی» از جمله برنامه‌های شاخص این شبکه در فصل پاییز است.

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد برای دومین بار در سال جاری به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.

امیرحسین قهرمانی از هنرمندان پیشکسوت عرصه نگارگری و از شاگردان استاد حسین بهزاد، روز یکشنبه 18 مهرماه 1400 چشم از جهان فرو بست.

با پایان داوری مرحله مقدماتی و در بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک، 431 نوازنده و خواننده در 2 بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک به مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان راه یافتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشنهاد معاون امور فرهنگی این وزارتخانه، در حکمی محمد الهیاری فومنی را به عنوان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی منصوب کرد.

اصغر کفشچیان مقدم هنرمند نقاش و پژوهشگر عرصه هنرهای تجسمی به دلیل اثرات ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا دار فانی را وداع گفت.

دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل‌احمد فراخوان چهاردهمین دوره این جایزه را منتشر کرد.

دفتر موسیقی معاونت هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی در 6 ماه نخست سال جاری، مجوز 177 آلبوم و 2 هزار و 269 تک آهنگ صادر کرد.

افتخارات فرهنگی هنری ایران در عرصه بین الملل

فیلم «بچه‌گرگ‌های دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اشلینگل آلمان به نمایش در می‌آید.

فیلم کوتاه «آوا» برنده دو جایزه از جشنواره Imagine This Woman آمریکا شد و بزودی در جشنواره فیلم‌های خاورمیانه و شمال آفریقای ونکوور حضور خواهد داشت.

فیلم کوتاه آیدنتی‌بای ساخته سجاد شاه‌حاتمی در سیزدهمین حضور بین‌المللی خود به سی‌وپنجمین دوره جشنواره برانشوآیگ آلمان راه یافت.

فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در دو جشنواره در برزیل و کردستان عراق به نمایش درمی‌آید.

ویشکا آسایش که به‌تازگی جایزه ویژه هیئت‌داوران سی‌وهفتمین جشنواره فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس را دریافت کرده بود از جشنواره فیلم کالیای اسپانیا نیز چهارمین جایزه بازیگری خود را برای فیلم سینمایی «گورکن» دریافت کرد.

فیلم سینمایی «غیاب» به کارگردانی علی مصفا در اولین‌نمایش جهانی خود در چهل و پنجمین جشنواره فیلم سائوپولو به نمایش درمی‌آید.

فیلم سینمایی «وقت چیغ انار» در چهل و پنجمین جشنواره بین‌المللی سائوپائولو به رقابت می‌پردازد.

فیلم کوتاه مبل راحتی به کارگردانی عرفان احتشامی در چهارمین حضور بین المللی خود به جشنواره Garoa Awards در آمریکا راه یافت.

نوزدهمین دوره جشنواره «داک لیسبوآ» در پرتغال میزبان «جنایت بی‌دقت» ساخته شهرام مکری می‌شود.

فیلم سینمایی «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد در بخش «مسابقه اصلی» شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «رم» در کشور ایتالیا پذیرفته شد.

جایزه بهترین فیلمبردار سال آسیا به مسعود امینی‌تیرانی برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «دشت خاموش» رسید.

ویشکا آسایش برای بازی در فیلم سینمایی «گورکن» جایزه ویژه هیئت داوران سی‌وهفتمین جشنواره فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس را دریافت کرد.

فیلم سینمایی «دشت خاموش» در بخش «کلاس‌های نبرد» هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوگوتا نمایش داده می‌شود.

دو فیلم کوتاه «یوشید» و «باخ» منتخب بخش رقابتی بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی رجو ایتالیا شدند.

«زنگ تفریح» به کارگردانی نوید نیکخواه آزاد برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «پروجنی» در آمریکا شد.

فیلم سینمایی «پیله و پروانه» به نویسندگی و کارگردانی محمد صالحی نژاد در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم‌های کودک آمستردام «سینه کید» (CINEKID) هلند حضور دارد و در بخش مسابقه به نمایش در خواهد آمد.

در فرهنگ و هنر جهان چه گذشت

گروهی از چهره‌های شناخته‌شده انگلیس در نامه‌ای خواستند تابوت‌های عهدی که قدمت آن به بیش از 150 سال می‌رسد و در موزه بریتانیا انبار شده، به اتیوپی مسترد شود. سوال این است آیا این گنجینه سرانجام به کشور مبدا باز می‌گردد؟

اثر نقاشی که بنکسی با الهام از تابلوی «گل‌های آفتابگردان» ونسان ونگوگ کشیده، در نیویورک حراج می‌شود.

قسمت جدید از مجموعه فیلم‌های «جیمز باند» در اکران افتتاحیه 56 میلیون دلار فروش کرد و موفق شد بسیاری از مخاطبان هدف را برای اولین بار از زمان شیوع کرونا به سینماها بکشاند.

نسخه میکروی 6 شاهکار هنری معروف که ابعادی برابر با سر یک سوزن دارند، در مجموع به قیمت بیش از 90 هزار پوند به فروش رفتند.

حضور «کیلین مورفی» در نقش پدر بمب اتمی در فیلم جدید «کریستوفر نولان» قطعی شد.

تیمی از موسیقی‌دانان و دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی سمفونی دهم «لودویگ فان بتهوون» را کامل کردند.

گزارش نهایی انجمن ناشران آمریکا از بازار نشر این کشور از رونق فروش آنلاین کتاب و کسادی بازار محتوای آموزشی در سال 2020 حکایت دارد. 1352

*س_برچسب‌ها_س*
  • خبرگزاری جمهوری اسلامی
  • علی نادری
  • محمد خدادی
  • کریستوفر نولان
گذر فرهنگی / سکان ایرنا در دستان «علی نادری» 2
گذر فرهنگی / سکان ایرنا در دستان «علی نادری» 3
گذر فرهنگی / سکان ایرنا در دستان «علی نادری» 4
گذر فرهنگی / سکان ایرنا در دستان «علی نادری» 5