چهارشنبه 18 مهر 1403

گلریزان آزادی قدیمی‌ترین زندانی خراسان شمالی برپا شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گلریزان آزادی قدیمی‌ترین زندانی خراسان شمالی برپا شد

بجنورد - ایرنا - جشن گلریزان برای آزادی قدیمی‌ترین زندانی معسر خراسان شمالی، که 23 سال تحمل حبس کرده است، روز دوشنبه با مشارکت نیکوکاران خراسان شمالی در بجنورد برگزار شد.

به گزارش ایرنا مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خراسان شمالی در این آیین گفت: برخی از زندانیان به دلیل یک حادثه و یک اشتباه، محکوم به چندین سال حبس می شوند که این مددجویان پس از سالها تحمل حبس پشیمان و به نوعی متنبه می شوند.

عبدالرحیم گرجی افزود: خانواده های زندانیان دچار آسیب های اجتماعی می شوند و هم اینک تلاش می کنیم تا با کمک خیران این مددجویان را به آغوش خانواده بازگردانیم.

وی بر لزوم اقدامات تربیتی و اصلاحی در زندان ها اشاره کرد و اظهار داشت: در این خصوص این اداره برنامه های متنوعی را اجرا کرده که بسیار هم موثر بوده است و میزان بازگشت به زندان مددجویان آموزش دیده در برنامه‌های اصلاح و تربیت به 2 تا سه درصد رسیده که این نرخ در بقیه زندانیان 15 درصد است.

گرجی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص قدیمی‌ترین زندانی استان با 23 سال تحمل حبس، گفت: در راستای اجرای سیاست‌های کلی قضایی و کاهش جمعیت کیفری و با هدف پیگیری طرح پایش و غربالگری در زندان‌ها با حضور در زندان بجنورد، با قدیمی ترین زندانی استان دیدار و گفت و گو داشته‌ایم که هم اینک برای آزادی وی تلاش می‌کنیم.

وی افزود: این فرد قبل از زندانی شدن برای کار به تهران سفر کرده بود که در محل کار به دلایلی با یکی از همکارانش درگیر شده و این حادثه به قتل وی شده بود، این مددجو قاچاقچی مواد مخدر و یا سارق نیست بلکه در سن جوانی از شهر خود برای کار مهاجرت کرده، اما متاسفانه درگیر یک حادثه و قتل ناخواسته شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خراسان شمالی با بیان اینکه این مددجوی زندانی متأهل و دارای یک فرزند است، افزود: این مددجوی زندانی هم اینک در زندان بجنورد سرگرم فعالیت در زمینه تولید صنایع دستی است و در کارهای فرهنگی نیز مشارکت موثری دارد.

گرجی گفت: این گلریزان برای قدیمی ترین فرد زندانی در استان و همچنین آزادی تعدادی زن زندانی گرفته شده است که برای آزادی آنان به 2 میلیارد و 670 میلیون ریال مشارکت نیاز است.

وی افزود: برای آزادی قدیمی ترین زندانی بجنورد یک میلیارد و 350 میلیون نیاز است و مابقی این مبلغ نیز برای آزادی زنان زندانی هزینه خواهد شد.

فرماندار بجنورد نیز در این آیین بر آزادی زنان از زندان ها تاکید کرد و گفت: حضور زنان در زندان به عنوان بانوان خانواده، می‌تواند وقوع آسیب های اجتماعی را افزایش داده و تلاش همه ما بر این است که با آزادی زندانیان زن، آسیب‌ها را کاهش دهیم.

غلامرضا عوض زاده افزود: بعضا کودکان زیر 2 سال نیز به همراه زنان زندانی در زندان ها به سر می‌برند که این وضعیت بسیار ناراحت کننده و غیرقابل پذیرش است.

این آیین با همکاری و مشارکت انجمن حمایت از آزادی زندانیان، فرمانداری بجنورد و اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن شهید ماژانی فرمانداری بجنورد برگزار شد.

هم اینک حدود هزار و 400 مددجو در زندان‌های خراسان شمالی تحمل حبس می‌کنند که 3 درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

در هر یک از شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین یک زندان وجود دارد و یک کانون اصلاح و تربیت و یک بازداشتگاه نیز در بجنورد دایر است.

*س_برچسب‌ها_س*