چهارشنبه 18 مهر 1403

گوشی هوشمند و اینترنت؛ بزرگترین چالش خانواده‌ها در استفاده از "شاد"/ کمبودی که می‌توانست تبدیل به یک فرصت شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
گوشی هوشمند و اینترنت؛ بزرگترین چالش خانواده‌ها در استفاده از "شاد"/ کمبودی که می‌توانست تبدیل به یک فرصت شود

اپلیکیشن "شاد" با هدف پرکردن جای خالی مدارس در دوران قرنطینه کرونایی از بدو ورودش به منازل دانش آموزان، مشکلات زیادی را با خود به همراه آورد به گونه‌ای که امکان ادامه تحصیل بخش زیادی از دانش آموزان را از بین برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، 44 درصد از جمعیت خراسان شمالی در مناطق روستایی استان سکونت دارند که بخشی از این روستاها به دلیل مرزی بودن و دور بودن از شهر در بحث آموزش و پرورش همیشه مشکلاتی از قبیل کمبود معلم، کمبود مدرسه و کلاس درس و کمبود امکانات آموزشی را به همراه داشته اند.

محرومیت در این روستاها گاهی به حدی می رسد که مردمان ساکن در آن ها از داشتن شبکه های تلویزیونی نیز محروم هستند و بخش زیادی از آنها به دلیل عدم وجود مدارس مقاطع بالاتر در روستای محل سکونت بعد از اتمام دوران ابتدایی اقدام به ترک تحصیل و یا مهاجرت به شهر برای ادامه تحصیل دارند.

از طرفی با شیوع کرونا در کشور و استان خراسان شمالی وجهه ای دیگر از کمبودهای آموزشی این استان رخ نمود که یکی از آن ها نبود پوشش شبکه اینترنتی در بخش زیادی از روستاهای خراسان شمالی است.

در حالی وزارت آموزش و پرورش از اوایل اسفند ماه برنامه هایی برای آموزش از راه دور دانش آموزان از طریق شبکه آموزش صدا و سیما را در دستور کار قرار داد که سیستم آنتن دهی در روستاهای زیادی از استان در دسترس نبود.

همچنین از اواخر فروردین ماه با معرفی اپلیکیشن شاد، غم بزرگی نصیب خانواده های ایرانی محروم شد.

شاد از بدو ورودش مشکلات فراوانی به همراه آورد که نبود گوشی هوشمند و نداشتن امکانات اینترنتی باعث جا ماندن بخش زیادی از دانش آموزان روستایی و حاشیه نشین خراسان شمالی از هم گام شدن با این طرح کشوری شد.

حال می توان با رویکردی متفاوت در جهت تبدیل کردن یک فرصت از یک کمبود بزرگ صحبت به میان آورد که در واقع با فراهم سازی زمینه اینترنتی در سراسر استان خراسان شمالی این فضا را ایجاد کرد که با هزینه های کمتری در تمامی نقاط این شرایط مهیا شود که در شرایطی خارج از بحران کرونا نیز بتوان آموزش های اینترنتی را ارائه کرد و دانش آموزان بتوانند به راحتی از آموزش ها برخوردار باشند.

محروم شدن فرزندم از آموزش به دلیل نداشتن گوشی هوشمند

خانم رحیمی که در یکی از روستاهای مرزی شهرستان راز و جرگلان سکونت دارد، گفت: این روزها با وجود نبود اینترنت و شبکه های تلویزیونی برای آموزش فرزندم مشکلات زیادی به وجود آمده است، به صورت روزانه معلم تکالیفی را تحویل مدرسه می دهد که ما باید هر روز آنها را از مدرسه تحویل بگیریم.

آراسته مادر دیگری در ادامه گفت: کلاس های برگزار شده در این نرم افزار مشکلات زیادی دارد و هیچ کدام یک به صورت آنلاین پخش نمی شود بلکه برخی از معلمان فیلم هایی ضبط شده از سایرین را در این کلاس ها بارگذاری می کنند که به دلیل عدم وجود معلم در کلاس اگر سوالی برای فرزندم پیش بیاید امکان رفع آن وجود ندارد.

ولی زاده، پدر یکی از دانش آموزان در ادامه گفت: من یک کارگر فصلی هستم که بعد از بحث کرونا و تعطیلی کارهای فصلی با مشکلات مالی زیادی روبرو شدم، از گوشی ساده و قدیمی استفاده می کنم که به دلیل نداشتن گوشی فرزندم از این آموزش ها محروم شده است.

پوشش 92 درصدی تلویزیون دیجیتال در مناطق مرزی خراسان شمالی

محمدرضا خلیلی زیدانلو، معاون فنی صدا و سیمای مرکز خراسان شمالی نیز به پوشش 98 درصدی تلویزیون دیجیتالی در خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: در اکثر نقاطی که از پوشش دیجیتال برخوردار هستند، فرستنده آنالوگ خاموش می شود.

وی با اشاره به اینکه در خراسان شمالی دو درصد باقی مانده که به قابلیت پوشش صد در صدی دیجیتالی در سطح استان دست پیدا کنیم، گفت: در حال حاضر دو درصد تحت پوشش آنالوگ قرار دارد.

این کارشناس مسئول با بیان اینکه شهرستان های گرمه و جاجرم با آمار 99 درصدی تحت پوشش دیجیتال قرار دارند، افزود: مابقی شهرستانهای استان نیز با میانگین حدود 95 درصد از پوشش دیجیتال برخوردار شده اند، که نقاط باقیمانده، با توجه به محدودیت های منابع مالی در نوبت دیجیتال سازی قرار دارند.

خلیلی زیدانلو خاطر نشان کرد: نقاطی از استان که دیجیتال سازی انجام نشده از پوشش آنالوگ استفاده می کنند که میانگین آن برای کل استان حدود 2 درصد و برای شهرستانها و روستاها هم براساس درصد پوشش دیجیتال حدود 5 درصد است.

وی در پاسخ به این سوال که نقطه ای در استان وجود دارد که فاقد هر گونه پوششی اعم از دیجیتال و آنالوگ باشد، گفت: درمناطقی که جمعیت غیر ساکن وجود دارد، از جمله مناطق عشایری ممکن است پوشش وجود نداشته باشد که با توجه به نبود زیرساخت های لازم، از جمله برق و راه و... امکان احداث ایستگاه برای این مناطق وجود ندارد.

خلیلی زیدانلو عنوان کرد: نقاط عشایری و یا نقاط توسعه یافته در بعضی روستاها که شرایط جغرافیایی خاصی دارند ویا کوهستانی هستند، تحت پوشش فرستنده های فعلی قرار نمی گیرند.

معاون فنی صدا و سیمای مرکز خراسان شمالی با بیان اینکه طرح فنی پوشش صد در صدی دیجیتال استان به انجام رسیده است، گفت: این طرح جهت تامین اعتبار برای فرمانداران شهرستان ها ارسال شده است، که درصورت تامین منابع مالی لازم و ایجاد بسترهای فنی و ساختمانی مورد نیاز، توسعه پوشش دیجیتال سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه پخش برنامه های زنده از جمله فوتبال ها از طریق ماهواره سیگنال رسانی می شود، گفت: پخش چنین برنامه هایی که پروتکل خاصی دارند نیاز به تامین مجوزهای بین المللی و تامین منابع مالی دارد که هر ساله توسط سازمان صداوسیما به صورت متمرکز از تهران، انجام می شود و پیگیری های لازم در این خصوص از طریق همه ی استانها و همچنین استان خراسان شمالی صورت گرفته و مسئولین مربوطه درحال پیگیری و اخذ مجوز های لازم هستند.

این کارشناس مسئول گفت: مناطق مرزی استان خراسان شمالی نیز با توجه به شرایط خاصی که دارند، در اولویت دیجیتال سازی قرار داشته و هم اکنون پوشش دیجیتال این نقاط در استان حدود 92 درصد می باشد.

خلیلی زیدانلو اضافه کرد: معاونت فنی مرکز صداو سیما خراسان شمالی در سالی که به نام جهش تولید مزین شده، قصد دارد با حمایت مسئولین استان، فرمانداران و معاونت توسعه و فناوری رسانه توسعه سیگنال رسانی را در تمامی نقاط سطح استان به سمت پوشش صد در صدی دیجیتال در سطح استان برساند.

هوشمند سازی 368 مدرسه در خراسان شمالی تا پایان اردیبهشت 99

سید علی مرتضوی، مدیرل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه بیش از 51 هزار مشتر اینترنت پرسرعت ثابت و 657 هزار مشتر اینترنت سیار در استان وجود دارند، گفت: براین اساس ضریب نفوذ شبه پهن باند در استان خراسان شمالی را به 79 درصد می رساند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 68 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار استان خراسان شمالی به شبه پهن باند دسترسی دارند ه تعدادی از آنها از محل طرح USOو تعدادی دیگر توسط اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات این دسترسی را پیدا رده اند.

این مقام مسئول برنامه هوشمندسازی مدارس را یی از مهمترین برنامه ها جهت تحقق دولت الترونیی عنوان کرد و افزود: در مرحله اول فرآیند اجرایی هوشمند سازی تعداد 368 مدرسه در روستاهای خراسان شمالی در دستور کار قرار گرفت که به زودی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت و در مراحل بعدی سایر مدارس نیز از این امانات بهره مند خواهند شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان شمالی از اتصال 368 مدرسه استان به شبه ملی اطلاعات در طرح اتصال مدارس روستایی تا پایان اردیبهشت 99 خبر داد و گفت: مابقی مدارس براساس اولویت بندی آموزش و پرورش در این طرح قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: عملیات آزمایش و تحویل سرویس اینترنتی به مدارس، در فاز نخست در 219 مدرسه دارای سرویس ADSL و در فاز دوم 149 مدرسه فاقد سرویس ADSL آغاز شده و تا اتمام پروژه ادامه خواهد داشت.

عضویت 33 درصدی دانش آموزان خراسان شمالی در سامانه شاد

عباس سعیدی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه در خراسان شمالی 83 درصد از مدیران مدارس استان در سامانه شاد عضو شده اند، اظهار داشت: دو هزار و 458 مدیر در خراسان شمالی مشغول به فعالیت هستند، که تاکنون از این تعداد یک هزار و 999 نفر عضو اپلیکیشن شاد یا شبکه آموزشی دانش آموزان شده اند.

وی ادامه داد: همچنین تعداد کل کلاس های استان 9 هزا ر و 901 کلاس است که در 6 هزار و 578 کلاس دانش آموزان اعلام حضور کرده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه 33 درصد از آمار کل دانش آموزان استان به عضویت سامانه شاد در آمده اند، گفت: خراسان شمالی دارای 189 هزار و 187 دانش آموز در مقاطع تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و دوم، غیرانتفاعی، بزرگسالان، مراکز راه دور است که از این تعداد 63 هزار و 222 دانش آموز به این سامانه متصل شده اند.

وی یادآور شد: از مجموع مقاطع تحصیلی در استان در حال حاضر مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم نظری، کاردانش و غیرانتفاعی قابلیت استفاده از این سامانه را دارا هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در پاسخ به سوال خبرنگار عصراترک در رابطه با اینکه بسیاری از خانواده ها به دلیل محرومیت فاقد گوشی هوشمند هستند و در صورت فراهم سازی گوشی در مناطقی زندگی می کنند که شرایط دسترسی به اینترنت را ندارند، گفت: الگوهای مختلفی برای رفع این مشکل در حال طراحی است و در حال حاضر با رعایت پروتکل های بهداشتی در مناطق عشایری کلاس های درس با کمتر از پنج دانش آموز در حال برگزاری است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در مناطق روستایی همچون مناطق عشایری پیگیری جهت برگزاری کلاس هایی که شرایط را داشته باشند در حال انجام است، با این پیش شرط که در فاز نخست باید مدیران این مدارس آموزش های لازم را دیده باشند.

سعیدی همچنین از انعقاد تفاهم نامه با اداره کل فناوری اطلاعات استان جهت فراهم سازی زیرساختهای اینترنتی در مدارس روستایی خبر داد و گفت: یک هزار و 200 مدرسه در 700 نقطه روستایی در این تفاهم نامه ذکر شده است، که طی آن تا انتهای اردیبهشت ماه اینترنت رایگان در 300 روستای استان با محوریت مدارس با قابلیت استفاده در سراسر روستا برقرار خواهد شد.

نبود گوشی هوشمند و اینترنت؛ بزرگترین چالش خانواده ها در استفاده از شاد

فرامرز صدقی، رئیس اداره فناوری و اطلاعات آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما در این باره افزود: اپلیکیشن شاد از 21 فرودین همزمان با سراسر کشور در استان خراسان شمالی نیز آغاز شد که در فاز نخست عضوگیری مدیران، معلمان و دانش آموزان در این اپلیکیشن در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه طراحی نرم افزار براساس ساختار فیزیکی کلاس انجام شده است، گفت: بعد از انجام احراز هویت، دانش آموزان وارد کلاس می شوند و می توانند از ویدیوهای ضبط شده آفلاین یا ویدیوهای زنده استفاده کنند.

این مقام مسئول بزرگترین چالش در زمینه استفاده از این اپلیکشین را نبود امکانات خانواده ها عنوان کرد و گفت: زمینه برای آموزش تمامی دانش آموزان فراهم شده است، اما گروهی از دانش آموزان در شرایط بلاتکلیف قرار گرفته اند و به دلیل نبود امکانات مورد نیاز و زیرساخت ها از دریافت این آموزش ها محروم شده اند.

وی تعداد کل مدیران استان را دو هزار و 456 نفر اعلام کرد و افزود: یک هزار و 821 مدیر در این اپلیکیشن عضو هستند و این نشان از این دارد که 85 درصد مدیران عضو هستند اما امکانات دانش آموزان در حد مدیران نیست و ثبت نام بسیار کمتر است.

صدقی عنوان داشت: باتوجه به اینکه هر معلم در چندین مدرسه ممکن است تدریس داشته باشد، براین اساس آمار معلم کلاس ها در استان تعداد 49 هزا رو 672 است که از این تعداد 25 هزار و 813 کلاس با محاسبه آمار 52 درصدی موفق به فراهم سازی کلاس ها شده اند.

وی یادآور شد: نصب اپلیکیشن شاد در گوشی های اندروید مشکلی ندارد و به راحتی قابلیت نصب دارد، بلکه مشکل مربوط به گوشی های IOS و اپل است که برای رفع این مشکل لینک وب یا نسخه دسکتاپ آماده و قابل استفاده است.

صدقی افزود: با شیوع کرونا در کشور و استان، آموزشهای مجازی در سراسر استان پیش از رونمایی اپلیکیشن شاد اجرایی شد، براین اساس یکی از دلایل حضور کم دانش آموزان در این مجموعه نرم افزاری جابجایی این گروه به سمت اپلیکیشن شاد می تواند باشد.

720 نقطه در خراسان شمالی مشمول طرح اتصال می شوند

وی خاطرنشان کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا دولت در طرحی به نام "اتصال" موظف شد با همکاری وزرات آموزش و پرورش، وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت زیرساخت و مخابرات دسترسی به اینترنت را برای همه نقاط روستایی به صورت رایگان تا پایان اردیبهشت فراهم کند.

وی ادامه داد: براساس طرح اتصال تمامی شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و روستاهای بالای 20 خانوار که طبق آمار مخابرات 720 نقطه در خراسان شمالی بوده و شامل یک هزار و 200 مدرسه هستند مشمول این طرح می شوند.

صدقی با اشاره به اینکه این طرح با محوریت مدرسه با قابلیت استفاده کل روستا است، گفت: از آغاز اجرای این طرح در استان تاکنون اینترنت 220 نقطه در استان فراهم شده و تا آخر اردیبهشت به صورت کامل فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این طرح به صورت ماهانه 30 گیگابایت اینترنت سراسری و نامحدود اینترانت داخلی در اختیار کابران قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در برخی از مناطق استان که فاقد هر گونه امکانات و تجهیزاتی هستند ممکن است اجرای طرح نسبت به نقاط دیگر با کمی تاخیر انجام شود.

صدقی با اشاره به اینکه در خراسان شمالی چهار هزار و 137 دانش آموز عشایری مشغول به تحصیل هستند، گفت: 80 راهبر آموزشی به صورت روزانه تکالیف دانش آموزان را در اختیارشان قرار می دهند و در مناطقی که مدارس کمتر از پنج دانش آموزان دارند کلاس های حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

رئیس اداره فناوری و اطلاعات آموزش و پرورش خراسان شمالی یادآور شد: همچنین در برخی از مناطق مرزی که امکان آنتن دهی شبکه سراسری آموزش فراهم نبود، از اسفند 98 با همکاری صداو سیما استان آموزش ها به دانش آموزان ارائه می شود.

وی گفت: علاوه براین در مناطق روستایی نیز معلمان با حضور در درب منازل دانش آموزان تکالیفشان را به آنها ارائه می دهند و آموزش تعطیل نشده است.

صدقی در رابطه با مشکل نداشتن گوشی هوشمند برای ورود به اپلیکیشن شاد نیز گفت: آمار دانش آموزان در این راستا احصا شده که در فاز راستی آزمایی قرار گرفته تا با بهره گیری از ظرفیت خیریه ها، گروه های مردم نهاد و وزرات آموزش و پرورش برمبنای هماهنگی هایی که در کارگاه های مبارزه با کرونا انجام شده، مشکل این دانش آموزان رفع شود.

گزارش از آرزو رحمانی

انتهای پیام /

گوشی هوشمند و اینترنت؛ بزرگترین چالش خانواده‌ها در استفاده از "شاد"/ کمبودی که می‌توانست تبدیل به یک فرصت شود 2
گوشی هوشمند و اینترنت؛ بزرگترین چالش خانواده‌ها در استفاده از "شاد"/ کمبودی که می‌توانست تبدیل به یک فرصت شود 3
گوشی هوشمند و اینترنت؛ بزرگترین چالش خانواده‌ها در استفاده از "شاد"/ کمبودی که می‌توانست تبدیل به یک فرصت شود 4
گوشی هوشمند و اینترنت؛ بزرگترین چالش خانواده‌ها در استفاده از "شاد"/ کمبودی که می‌توانست تبدیل به یک فرصت شود 5
گوشی هوشمند و اینترنت؛ بزرگترین چالش خانواده‌ها در استفاده از "شاد"/ کمبودی که می‌توانست تبدیل به یک فرصت شود 6