یک‌شنبه 8 مهر 1403

100 سال بعد از تشکیل، آتش‌نشانی باید امکانات به‌روز داشته باشد / حادثه پلاسکو واقعا یک بحران بود

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
100 سال بعد از تشکیل، آتش‌نشانی باید امکانات به‌روز داشته باشد / حادثه پلاسکو واقعا یک بحران بود

تا دو سال قبل ما 129 ساختمان بسیار پر خطر داشتیم که هر چه با آنها صحیت و مکاتبه می کردیم اصلا گوش شنوا نداشتند. اما در حدود دو سال قبل شهرداری و دستگاه قضایی خوب پای کار آمدند و الان 71 ساختمان نا ایمن داریم

جواد مرشدی: اولین واحد آتش نشانی با عنوان "اطفاییه" در سال 1303 در تهران تشکیل شد، زمانی که هنوز بیشتر معابر تهران خاکی بود و زندگی ها نیز زرق و برق امروزی را نداشت.

رفته رفته با گسترش شهر و افزایش تعداد آتش سوزی ها شهرداری (بلدیه) وقت زمینی را برای این سازمان در نظر گرفت و اولین ایستگاه آتش نشانی را افتتاح کرد، آن هم بدون خودرو و نیروهای حرفه ای و تجهیزات.

تنوع حوادث و احساس نیاز به تجهیزات جدید و نیروهای دوره دیده دغدغه آن زمان شهرداری شد و تعدادی از نیروها برای آموزش به خارج از کشور اعزام شدند و پیرو آن تجهیزات نیز وارد مملکت شد.

حالا از زمان تشکیل اولین واحد صد سال می گذرد و این سازمان دارای تجهیزات بروز شده و نه تنها دیگر نیازی به اعزام نیروها به خارج نیست بلکه دانشکده ای را در تهران برای آموزش ایجاد کرده است

جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران در گفتگو با "خبرآنلاین"می گوید: با توجه به تغییر سبک زندگی مردم قطعا باید امکانات به‌روز داشته باشیم.

مشروح این گفتگو را بخوانید؟

امروز آتش نشانی صد ساله شد، از میزان پیشرفت و به‌روز رسانی تجهیزات آتش نشانی برایمان بگویید.

طبیعتا بعد از 100 سال باید امکانات ما به‌روز باشد، با توجه به تغییرات گسترده ای که در زندگی مردم اتفاق افتاده که با 70 سال قبل قابل مقایسه نیست باید به‌روزباشیم.

منظور از تغییرات امکانات و وسائل رفاهی است؟

بله، الان خانه زندگی مردم به نوعی کاتالیزور شده است، مواد قابل اشتعال پتروشیمی و نفتی وارد زندگی مردم شده، فرش ها مواد نفتی است و پرده ها و مبل و حتی البسه مردم قابل اشتعال و سریع الاشتعال هستند. افشانه ها و اسپری ها نیز که قبلا در خانه ها نبود همه ریسک خطر را در منازل بالا برده است.

اگر آتش نشان ها علم و دانش مقابله با این مواد را نداشته باشند نمی توانند پاسخگوی حوادث باشند. الان وضعیت علم آتش نشان ها در چه حدی است؟

از نظر علم و دانش متاسفانه برخی شهر ها خصوصا شهرهای کوچک وضعیت خوبی ندارند ولی تهران از حیث تجهیزات وضعیت قابل قبولی دارد و واقعا می توانیم مدعی شویم که در حوادث شهری مشکلی نداریم. ضمن اینکه دانشکده آتش نشانی تهران واقعا دانشکده تخصصی است و به جهت آموزش جزو خوب ها است و از شهرهای دیگر هم به اینجا می آیند، حتی سابقه داشته که از کشورهای دیگر هم برای آموزش به اینجا آمده اند.

خُب حوادث برون شهری چطور؟

آتش نشانی ها برای حوادث شهری تعبیه شده اند و اگر حادثه ای بزرگ مثل بحران پیش بیاید باید همه نهادها و سازمان ها به کمک بیایند.

آیا در برابر زلزله یا سیل نیز آتش نشانی تجهیزات لازم را داراست؟

در دنیا هیچ آتش نشانی برای سیل و زلزله تعریف نشده، وقتی بحران پیش می آید دیگر از کنترل آتش نشانی های شهری خارج است و باید ستاد بحران تشکیل شود ودستگاه های دیگر کمک کنند.

این به‌روز رسانی تکنولوژی و تجهیزات در حال حاضر تا چه حد در تهران تحقق پیدا کرده است؟

خیلی خوب است، البته که نمی توانیم مدعی شویم که عالی است.

چرا؟ مگر نمی گویید خوب است؟

چون لحظه به لحظه زندگی ها تغییر می کند و ما هم باید با شرایط زندگی مردم منطبق باشیم ولی الان واقعا سرعت همگن سازی آتش نشانی با نوع حوادث شهری قابل قبول است.

چطور؟

به دلیل اینکه الان با استانداردهای جهانی فاصله چندانی نداریم.

معیار این سنجش چیست؟

از نظر زمان رسیدن به محل حریق، تجهیزات و دانشکده آتش نشانی و نیروهای آتش نشان داوطلب مردمی که جزو استانداردهای آتش نشانی در دنیا است ما ورود خوبی داریم. ما در همه این موارد که الِمان های توانایی آتش نشانی است نمره قابل قبولی داریم.

آیا نسبت به حادثه پلاسکو تجهیزات شما به‌روزتر شده؟

بله صد در صد. البته حادثه پلاسکو واقعا یک بحران بود.

داستان آتش نشان داوطلب چیست؟

الان دنیا به این سمت می رود که برای کاهش هزینه های آتش نشانی ها و گسترش فرهنگ ایمنی از ظرفیت مردمی هم استفاده شود. به مردم یاد می دهند که اگر اتفاقی افتاد خودشان بتوانند از خود محافظت کنند. فلسفه آتش نشان داوطلب در همه دنیا به این صورت است که برای اینکه مردم بتوانند از خود دفاع کنند و خسارت های مالی و جسمی کمتر شود آموزش هایی را بین شهروندان در قالب های مختلف شهروندی، بصورت آموزش های حرفه ای و نیمه حرفه ای داده می شود. هدف این است که اگر یکجا آتش گرفت مردم بدانند چه باید بکنند.

یعنی همراه پرسنل آتش نشان نیستند؟

نه. البته نگاه خوشبینانه این است که نه همکاری ولی خدای نکرده بحرانی پیش آمد که تا حالا نداشتیم از ظرفیت نیروهای داوطلب طبق تعاریفی که برایشان شده استفاده شود. خیلی از اینها کار پشتیبانی می کنند و خیلی دیگر کار محافظتی می کنند و...

الان در تهران چند ساختمان نا ایمن داریم؟

تا دو سال قبل ما 129 ساختمان بسیار پر خطر داشتیم که هر چه با آنها صحیت و مکاتبه می کردیم اصلا گوش شنوا نداشتند. اما در حدود دو سال قبل شهرداری و دستگاه قضایی خوب پای کار آمدند، ما قدرت انجام کاری نداریم و فقط می توانیم بازدید کنیم و اخطار دهیم ولی دستگاه قضایی که وارد عمل شد وضعیت بهتر شد.

الان چند ساختمان نا ایمن داریم؟

طبق آخرین آماری که من دارم در یک سال و نیم گذشته به عدد 71 رسیده، یعنی تقریبا نصف شده.

این آمار متعلق یه چه زمانی است؟

دو سه هفته پیش.

آیا این تعداد در آستانه همکاری با شما هستند یا خیر؟

برخی آمده اند و بعضی نه، آن مواردی که نیامده باشند را ما به دستگاه قضایی معرفی می کنیم. مثل بیمارستان لولاگر.

212

کد خبر 1963876
100 سال بعد از تشکیل، آتش‌نشانی باید امکانات به‌روز داشته باشد / حادثه پلاسکو واقعا یک بحران بود 2