سه‌شنبه 17 مهر 1403

15 مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادان بهزیستی در زنجان فعال است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
15 مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادان بهزیستی در زنجان فعال است

زنجان - ایرنا - معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: هم اکنون 10 مرکز غیردولتی درمان و بازتوانی سرپایی معتادان و 15 مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد به افراد تحت پوشش این اداره کل خدمات ارائه می‌کنند که در این مراکز علاوه بر ارائه خدمات درمانی و روانشناسی، پیگیری و خدمات پس از درمان نیز انجام می‌شود.

گل نساء آقامحمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادان که توسط اشخاص حقوقی با کسب مجوز از بهزیستی و با مشارکت معتادان بهبود یافته فعالیت می کند، افراد را تحت درمان سم‌زدایی و متعاقب آن خانواده درمانی و گروه درمانی قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: یکی از راهبردهای مهم در بحث پیشگیری اولیه، بحث انتشار اطلاعات و آگاهسازی شهروندان است که نقشی موثر در ارتقای دانش شهروندان و آحاد جامعه دارد تا خانواده‌ها بدانند اگر با مشکلی در زمینه اعتیاد مواجه شدند با مرجع اثرگذار آن ارتباط برقرار کنند.

این مسؤول با اشاره به اهمیت حمایت عاطفی خانواده ها به عنوان عامل بازدارنده در گرایش فرزندان به اعتیاد ادامه داد: این بلای خانمانسوز نوعی بردگی جدید در دنیای مدرن است و این آسیب اجتماعی در سه سطح، پیشگیری از اعتیاد، درمان و بازتوانی اعتیاد و کاهش آسیب جای می‌گیرد.

وی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مبتنی بر تداوم درمان در سال جاری راه اندازی می شود که با تحقق این مهم، بطور همزمان علاوه بر ارائه مداخلات سم زدایی و پرهیزمدار با بهره گیری از اغلب رویکردهای درمان و بازتوانی اعتیاد به رفع چالش های خانوادگی و اجتماعی بیمار، مداومت بر مراقبت بیمار، مداخلات روانی - اجتماعی و توانمند سازی شغلی پرداخته می شود.

به گفته این مسؤول، تمامی این خدمات در قالب یک طرح درمان برای هر فرد طی برنامه مدیریت مورد حین درمان و پس از ترخیص ارائه می شود.

آقامحمدی افزود: فقدان ارتباط موثر و روابط عمومی ضعیف در اعضای خانواده تضاد و ناسازگاری، عدم انسجام و از هم گسیختگی، انحراف و اعتیاد یکی از اعضای خانواده، چهار نشانه خانواده های مستعد اعتیاد است.

وی اظهار داشت: حمایت عاطفی از فرزندان، شاد کردن فضای منزل، وضع مقررات و قوانین برای عدم هرگونه مصرف مواد و آموزش مقاومت در برابر فشار منفی گروه همسالان از جمله راه‌های موثر پیشگیری از گرایش نوجوانان به اعتیاد است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان خاطر نشن کرد: والدین از اعمال خشونت، نزاع، تنش، توهین، مقایسه، مجادله، تحقیر شخصیت، تهدید، سرزنش، عیب جویی، درگیری، کشمکش عاطفی و تنبیه فرزندان خودداری و با بهبود روابط در منزل، نسبت به برقراری ارتباط سالم با فرزندان مبادرت کنند.

گفتنی است هفته مواد مخدر از از 31 خرداد تا پنجم تیر با محوریت نقش سازمان های مردم نهاد در کاهش آسیب و فرهنگ سازی در حوزه مبارزه با مواد مخدر در کشور آغاز شده است.

*س_برچسب‌ها_س*