چهارشنبه 18 مهر 1403

21 هزار پرونده توانبخشی در بهزیستی زنجان تشکیل شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
21 هزار پرونده توانبخشی در بهزیستی زنجان تشکیل شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: هم‌اکنون 21 هزار پرونده توانبخشی شامل افراد دارای معلولیت‌های جسمی، حرکتی، بینایی، شنوایی و اعصاب و روان در استان تحت پوشش قرار دارند که از این تعداد 679 نفر در مراکز شبانه‌روزی سالمندان، بیماران روانی مزمن و معلولان ذهنی خدمت دریافت کرده و در سلامت کامل به سر می‌برند.

محمد محمدی قیداری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر 10 مرکز شبانه روزی جهت نگهداری سالمندان، بیماران اعصاب و روان و معلولان در سطح استان زنجان فعال هستند.

وی اضافه کرد: با اقدامات انجام گرفته حدود سه میلیارد ریال در قالب کمک هزینه خرید لوازم بهداشتی به صورت متمرکز و استانی به افراد دارای معلولیت و بیش از پنج میلیارد ریال نیز در قالب تامین وسایل بهداشتی و درمانی و ضدعفونی کردن مراکز شبانه روزی جهت پیشگیری از شیوع ویروس کووید 19 پرداخت شده است.

این مسؤول ادامه داد: میزان کمک‌های معیشتی متمرکز و غیرمتمرکز پرداخت شده به افراد دارای معلولیت از زمان شیوع ویروس کرونا بیش از هشت میلیارد ریال بوده است.

به گفته وی، در این بین افراد دارای معلولیت و سالمندان بیشتر از دیگر افراد جامعه در خطر ابتلای به این بیماری قرار دارند و به همین منظور 2 میلیارد و 800 میلیون ریال جهت اجرای طرح‌های توانمندسازی معلولان جسمی و حرکتی و سالمندان پرداخت شده است.

محمدی افزود: در مجموع تاکنون بیش از 20 میلیارد ریال اعتبار برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا توسط بهزیستی استان به صورت متمرکز و غیرمتمرکز هزینه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: توانبخشی مبتنی بر جامعه یا CBR به دنبال تغییر نگرش منفی نسبت به معلولان و ورود آنها به صحنه اجتماعی از طریق تقویت توانمندی‌های آنان است که بر این مبنا از اسفند سال 98 تا فروردین امسال بیش از چهار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی، مناسب‌سازی، دسترس پذیر کردن محیط زندگی، جامعه و محل کار برای معلولان را امری مهم عنوان کرد و گفت: تلاش برای مناسب سازی منزل و خودروی معلولان از اولویت‌های بهزیستی بوده که در این خصوص سال گذشته 400 میلیون تومان در راستای مناسب سازی فضای زندگی و خودروی مددجویان هزینه شده است. این مسؤول یادآوری کرد: بازدید از مراکز تحت نظارت توسط کارشناسان برای اطمینان از رعایت دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مذکور و ارائه آموزش‌های لازم به رابطان کلیه مراکز نگهداری بصورت مستمر در حال انجام است. وی، با اشاره به همزمانی ماه رمضان و یاری خیران در کمک به رفع نیاز مددجویان و افراد دارای معلولیت خاطرنشان کرد: خیران می‌توانند نذورات و کمک‌های خود را به حساب 210091434524111 نزد بانک توسعه تعاون مشارکت های مردمی بهزیستی استان و یا به شماره کارت مجازی 5029081010321806 واریز کنند.

*س_برچسب‌ها_س*