دوشنبه 9 مهر 1403

45 تفاهنامه سرمایه‌گذاری در تربت‌حیدریه امضا شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
45 تفاهنامه سرمایه‌گذاری در تربت‌حیدریه امضا شد

تربت‌حیدریه - ایرنا - فرماندار ویژه تربت‌حیدریه گفت: تاکنون 45 تفاهنامه سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی در چارچوب اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی و فرهنگی خراسان رضوی در این شهرستان به امضا رسیده است.

علی رستمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حجم اعتبار در نظر گرفته برای اجرای طرحهای سرمایه‌گذاری 220 هزار میلیارد ریال است و با اجرا و تکمیل این طرحها علاوه بر رونق اقتصادی بیش از پیش زمینه اشتغال برای افراد جویای کار در این خطه فراهم می‌شود.

وی همچنین به تعیین 14 معین اقتصادی برای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی در تربت‌حیدریه اشاره کرد و ادامه داد: اگر ظرف پنج سال آینده طرحهای سرمایه‌گذاری به سرانجام مطلوب برسد افزون بر پنج هزار شغل برای جوانان جویای کار در این منطقه فراهم می‌شود که در نوع خود کم‌سابقه است.

فرماندار تربت‌حیدریه گفت: با توجه به طرفیتهای موجود، معینهای اقتصادی در بخشهای مختلف از جمله گردشگری، کشاورزی، مراکز رشد، صنایع دستی، محصولات گلخانه‌ای، الکترونیک و تجارت مجازی ورود پیدا کرده‌اند که می‌تواند زمینه توسعه بیش از پیش را در این منطقه فراهم کند.

رستمی ظرفیت تربت‌حیدریه را برای اجری طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی مد نظر استاندار خراسان رضوی بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: برای تحقق این مهم "طرح اقتصاد خرد" در سطح روستاهای شهرستان عملیاتی شد و با همکاری بانکهای عامل، اعتبار لازم برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز به روستاییان نیز پیش‌بینی شد.

وی ادامه داد: در راستای عملیاتی کردن طرح مثلت توسعه اقتصادی، فرهنگی در تربت حیدریه، تمام معین های اقتصادی از سرمایه گذاران ثابت شهرستان هستند و با شناختی کافی که از ظرفیت‌های نهفته تربت حیدریه دارند بی شک زمینه رشد و توسعه بیش از پیش این شهرستان فراهم خواهد شد.

فرماندار تربت‌حیدریه گفت: رویکرد اصلی دولت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد سرمایه‌گذاری است و بی‌شک از تمام ظرفیتها و امکانات موجود برای تحقق این مهم به شکل مطلوب استفاده می‌شود.

رستمی افزود: همه مدیران دستگاههای اجرایی موظف به همکاری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند و در این راستا تمام مسایل و مشکلات مربوط به اجرای طرحهای تفاهنامه‌های اقتصادی رصد و پیگیری می‌شود تا در کمترین زمان تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی روند اجرای طرحهای اقتصادی را در تربت‌حیدریه "مطلوب" ارزیابی و بیان کرد: سند راهبردی برای عملیاتی شدن تمام طرح‌های اقتصادی در دست اقدام در حال تهیه و تدوین است و با شناسایی ظرفیت‌ها در بخشهای مختلف به ویژه در حوزه کشاورزی گامهای مهم و مثبتی در راستای توسعه این شهرستان برداشته می‌شود.

مرکز شهرستان 210 هزار و 390 نفری تربتحیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

79 درصد نیروی کار تربت‌حیدریه در گستره 91 هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این شهرستان به کشت و زرع اشتغال دارند و بخش کشاورزی تربت‌حیدریه با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را در خراسان رضوی دارد.

یکی از شاخصترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است که تولید آن یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد در تربت‌حیدریه است زیرا برای حدود 400 هزار نفر - روز طی مراحل کاشت و برداشت این محصول اشتغال ایجاد می‌کند.

مثلث توسعه

علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج "طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی" را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا با تقسیم استان به 12 منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است. طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی سه ضلع "کارگزاران حکومتی، سرمایه گذاران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی" دارد که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند و استاندار خراسان رضوی برای اجرای این طرح به همه 31 شهرستان این استان سفر و در همین چارچوب دهها تفاهمنامه اقتصادی را با مسوولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان "معین اقتصادی" امضا کرده است. بر این اساس تاکنون با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته خراسان رضوی صدها پروژه با سرمایه‌گذاری چندین هزار میلیارد ریال تعریف شده است.

در همین ارتباط نهادی نیز با عنوان "نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی" توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که وظیفه اش فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معینهای اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه‌ها و عملکرد معینها، پیگیری امور اداری و مشکلات معین‌های اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران است.

*س_برچسب‌ها_س*