دوشنبه 16 مهر 1403

آیت‌الله بروجردی (ره) الگوی زعامت و مرجعیت / عالمی که حقانیت مذهب تشیع را به جهانیان اعلام کرد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
آیت‌الله بروجردی (ره) الگوی زعامت و مرجعیت / عالمی که حقانیت مذهب تشیع را به جهانیان اعلام کرد

آیت اله بروجردی (ره)، بزرگ مردی که توانست با تلاش و مجاهدت، شیعه را به جهان معرفی نماید و شاگردان زیادی از محضر ایشان بهره بردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، بروجرد را به نام شهر فرزانگان، علماء، فضلاء و بزرگ مردانی می شناسند که هر کدام در حوزه های مختلفی، بنام و نه تنها در کشور ایران بلکه در جهان، اقدامات بسیار موثری را انجام داده اند.

بزرگانی همچون آیت اله بروجردی (ره)، دکتر زرینکوب، بحرالعلوم، شهیدی، اوستا و اساتید دیگری که در زمان حیات خود گام های موثر زیادی در حوزه ادبی، دینی و مذهبی و بخش های دیگر برداشته اند.

اما آیت اله بروجردی (ره) افتخار بزرگی است که سالها در بروجرد زندگی می کرده و شاگردان زیادی از محضر ایشان بهره جُستند، بزرگ مردی که توانست با تلاش و مجاهدت، شیعه را به جهان معرفی نماید، شناخت دقیق آیت اله بروجردی (ره) از جهان اسلام و تسلط بر ادبیات عرب سبب شد در طول سالها در همین حوزه اقدامات موثری را انجام دهد.

آیت اله سید حسین طباطبایی بروجردی (ره)، در سال 1254 در بروجرد متولد شد، پدرش سید علی طباطبایی و مادرس دختر سید محمد علی طباطبایی بود و نسب آیت اله بروجردی (ره) با 32 واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می رسد.

آیت اله بروجردی در سن هفت سالی برای فراگیری علم و دانش راهی مکتب شد و در سن 18 سالگی برای ادامه تحصیل در رشته فقه و اصول راهی شهر اصفهان شد و چهار سال در این زمینه درس خواند و پس از اتمام درس به زادگاهش بازگشت و ازدواج کرد.

در سال 1318 راهی نجف شد و در محضر بزرگانی همچون آخوند ملا محمد کاظم خراسانی، آیت اله یزدی و شریعت اصفهانی بهره مند شد و به مرتبه اجتهاد رسید و پس از 9 سال تلاش و فراگیری درس فقه و اصول به بروجرد بازگشت و 36 سال از عمر با برکت خود را در این شهر سپری نمود که در طی این سالها شاگردان زیادی از محضر ایشان بهره مند شدند.

در دوران رژیم پهلوی هر گاه آیت‌اله بروجردی (ره) می دیدند که مواضعی از رژیم مخالف اسلام است، بسیار با قدرت وارد میدان شده و مخالفت می کردند و در زمان رضا شاه نیز در موضوع کشف حجاب اقداماتی انجام و از همان ابتدا اعتراض خود را اعلام کرد.

بعد از 36 سال اقامت در بروجرد، آیت اله بروجردی (ره) راهی قم شده در مدت 17 سال در این شهر مقدس مشغول به تدریس و تربیت شاگردانی بودند که توانست بالغ بر 700 شاگرد را تربیت نماید اما یکی از مهمترین دیدگاه های آیت اله بروجردی (ره)، تمرکز بر وحدت بود و معتقد بودند وحدت رمز موفقیت است.

آیت اله بروجردی (ره) حامی اسلام ناب محمدی

حجت الاسلام محمد پیریایی کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک، اظهار داشت: شخصیت ممتاز آیت اله بروجردی (ره) سبب شد تا با توجه به تقوا و درایتی که ایشان داشتند، در زمان مرجعیت بی نظیر باشند، شخصیتی که از لحاظ تقوا، انسانیت، معنویت و علوم بسیار بی نظیر بودند و این مرجعیت در جهان اسلام بی نظیر بود.

وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات آیت اله بروجردی (ره) این بود که در مقابل تُند روی های حکومت پهلوی می ایستاد و قد علم می کرد.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: آیت اله بروجردی (ره) موسس تقریب مذاهب بود و ایشان بر اتحاد تمرکز و تاکید بسیار زیادی داشتند و در این سالها به دنبال تقویت وحدت بودند.

حجت الاسلام پیریایی عنوان کرد: با توجه به اقدامات بسیار زیاد آیت اله بروجردی (ره) و اقدامات سیاسی، علمی، دینی و مذهبی که انجام دادند سبب شد تا شیعه در این سالها رشد و رواج زیادی داشته باشد تا جایی که یک تکیه گاه بزرگ محسوب می شد.

وی بیان کرد: در زمان حکومت پهلوی که سیاسیون به کسی اهمت نمی دادند، اما از آیت اله بروجردی (ره) حساب می بردند و نمی توانستند در مقابل وی بایستند و پایگاه مردمی، علمی و شخصیتی که ایشان داشتند سبب تربیت شاگردان زیادی از جمله امام خمینی (ره) جوادی، آیت اله مصباح، مطهری، مکارم شیرازی و سایر علمای بزرگ شد.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: آیت اله بروجردی (ره) پایگاه قوی برای جهان اسلام و شیعه بود و به عنوان حامی اسلام ناب محمدی در جهان شناخته شده بود و در واقع با این همه تلاش آیت اله بروجردی (ره)، شیعه یک پایگاه قدرتمندی داشت که بسیار بالنده و قوی حرکت می کرد.

آیت اله بروجردی (ره) در تاریخ 10 فروردین 1340 در سن 86 سالگی چشم از جهان فرو بست و پیکر این عالم بزرگ در مسجد اعظم شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.

انتهای پیام /

آیت‌الله بروجردی (ره) الگوی زعامت و مرجعیت / عالمی که حقانیت مذهب تشیع را به جهانیان اعلام کرد 2
آیت‌الله بروجردی (ره) الگوی زعامت و مرجعیت / عالمی که حقانیت مذهب تشیع را به جهانیان اعلام کرد 3
آیت‌الله بروجردی (ره) الگوی زعامت و مرجعیت / عالمی که حقانیت مذهب تشیع را به جهانیان اعلام کرد 4