شنبه 1 اردیبهشت 1403

اراده سیاسی ایران و ارمنستان توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
اراده سیاسی ایران و ارمنستان توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، سید مسعود میرکاظمی امروز در نشست کمیته پیگیری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان که با حضور «مهر گریگوریان»، معاون نخست‌وزیر ارمنستان، در سالن یاران بهشتی سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، بیان کرد. میرکاظمی گفت: سیاست دولت سیزدهم، توسعه روابط با همسایگان است و خوشبختانه روابط سیاسی بین دو کشور ایران و ارمنستان، در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه با وجود این رابطه سیاسی خوب، سایر مشکلات و موانع در سر راه توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو طرف برطرف می‌شوند، گفت: ظرفیت‌های بسیار مناسبی در دو کشور برای توسعه مناسبات وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: در گزارش کارشناسی ارائه شده در آغاز این نشست که مشکلات و موانع موجود بر سر راه توسعه روابط دو کشور را بیان می‌کرد، دیدگاه‌های بخش خصوصی ایران طرح شد که مایل به فعالیت در بازار کسب و کار ارمنستان هستند.

میرکاظمی با تأکید بر استمرار برگزاری نشست‌های کارشناسی بین دو طرف برای بررسی همه‌جانبه و دقیق مسائل و موانع موجود در توسعه روابط، گفت: امیدواریم بتوانیم در اولین فرصت، نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را برگزار کنیم تا همه مواردی که در گزارش کارشناسی مطرح شد، در آن نشست حل و فصل شود و توافق‌نامه‌های مربوط به آنها، امضا شود.

وی با بیان اینکه ما نیز موارد طرح‌شده از سوی طرف ارمنستانی را پیگیری خواهیم کرد، گفت: موضوع‌هایی مانند احداث خط سوم انتقال نیرو و انرژی بین دو کشور، قابل انجام است و تلاش می‌کنیم تا زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، مسائل مربوط به این درخواست را حل کرده باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان به ضرورت استمرار و تداوم بازدیدهای طرفین از ظرفیت های اقتصادی و تجاری دو کشور برای آشنایی با نیازمندی های موجود و برنامه‌ریزی برای بسط و گسترش روابط تأکید کرد.

این گزارش می‌افزاید: «مهر گریگوریان»، معاون نخست‌وزیر ارمنستان، نیز در این نشست، ضمن قدردانی از تشکیل این کمیته و استقبال گرم طرف ایرانی از وی، گفت: جمهوری اسلامی ایران، کشور دوست و همسایه ما است و روابط دو کشور در سطح ویژه و بالایی قرار دارد.

معاون نخست‌وزیر ارمنستان افزود: موانع و مشکلات فعلی موجود بر سر راه توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور، لاینحل نیستند و با مذاکره و اقدام و پیگیری، برطرف خواهند شد.

گریگوریان با بیان اینکه با وجود زمینه‌های فراوانی که برای همکاری بین دو کشور وجود دارد، تاکنون فقط بخش کوچکی از آنها به مرحله عملیاتی رسیده، گفت: اطمینان دارم که با توسعه ارتباطات زیرساختی بین دو کشور در حوزه‌های مختلف، موانع برطرف خواهند شد.

وی ضمن درخواست از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشورمان برای توجه ویژه به احداث خط سوم انتقال نیرو بین دو کشور و حضر شرکت‌های توانمند ایرانی در عرصه ساخت‌و‌سازهای جاده‌ای ارمنستان، افزود: دولت جمهوری ارمنستان، هیچ محدودیتی برای تأسیس شعبه بانک ایرانی که در راستای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باشد، قائل نیست. معاون نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی موجود بر سر راه توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور، فنی بوده و مانع سیاسی ندارد، گفت: دست‌اندرکاران و فعالان کسب و کار دو کشور، باید به صورت مرتب با هم در ارتباط باشند و همکاری فعال بین خود را قطع نکنند.

گریگوریان در ادامه خواستار ارائه راه‌حل‌های کاربردی و اجرایی از سوی بخش خصوصی دو کشور برای برطرف کردن مشکلات اعلام شده در گزارش کارشناسی ارائه شده در آغاز نشست شد و گفت: در این صورت، دولت ارمنستان هم می‌تواند به صورت سودمندی، در مسیر حل مشکلات قدم بردارد.

وی در پایان از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشورمان برای سفر به ارمنستان دعوت کرد.

این گزارش می‌افزاید: در آغاز این نشست، گزارشی از نتایج بحث‌ها و مذاکرات سه کمیته کارشناسی تشکیل شده در حوزه‌های مختلف روابط دو کشور، از سوی «سید محمد موسوی»، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، ارائه شد.

موسوی با بیان اینکه موضوع‌های مرتبط با توسعه همکاری اقتصادی بین دو کشور در سه کمیته شامل نفت، راه و شهرسازی، گمرک و سازمان هواپیمایی؛ نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانکی، کشاورزی، محیط زیست و صنعت و معدن و تجارت، گردشگری، رفاه و سلامت و بازرگانی، بررسی شدند، به بیان مهم‌ترین موانع پیش روی دو کشور برای افزایش مبادلات پرداخت.

وی افزود: مشکلات زیرساختی از جمله راه، گمرک و عوارض جاده‌ای؛ مشکلات بانکی و چرخه تبدیل ریال به روبل و درام؛ موانع اصلی در این حوزه هستند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور سپس گفت: اگر موانع موجود بر سر راه بخش خصوصی دو کشور برداشته شوند، افق‌های روشنی برای توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های انرژی، پتروشیمی، گاز، برق، صنعت و معدن و خودرو، وجود دارد که مستلزم توسعه ارتباطات زیرساختی بین طرفین است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

سازمان برنامه و بودجه کشور

مسعود میرکاظمی

ارتباط تجاری ایران و ارمنستان این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
اراده سیاسی ایران و ارمنستان توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور است 2
اراده سیاسی ایران و ارمنستان توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور است 3