پنج‌شنبه 12 مهر 1403

ارتفاعات پایتخت مستعد آتش سوزی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ارتفاعات پایتخت مستعد آتش سوزی است

تهران - ایرنا - سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به بارش‌های مناسب بهاری اعلام کرد که بدلیل پوشش گیاهی مناسب ارتفاعات و تپه‌های اطراف پایتخت مستعد آتش‌سوزی است.

به گزارش ایرنا، پایتخت در سه روز سه حادثه آتش سوزی را در بوستان‌های جنگلی تهران تجربه کرد که در این حوادث بیش از 5 هزار متر از عرصه های طبیعی پایتخت در آتش سوخت.

آتش سوزی در پارک ولایت (جنوب پایتخت)، آتش سوزی در پارک چیتگر (غرب تهران) و همچنین آتش سوزی روز گذشته در عرصه های جنگلی افرا (جنوب تهران) منجر شد بیش از 5 هزار متر از عرصه های طبیعی پایتخت تنها در این 3 روز گذشته از بین رود.

به همین منظور سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران روز چهارشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بدلیل وجود پوشش گیاهی مناسب در بوستان ها و عرصه های جنگلی به ویژه در ارتفاعات و تپه ها این مناطق مستعد آتش سوزی است.

سید جلال ملکی افزود: این مساله موجب شده در روزهای اخیر آمار آتش‌سوزی در این نقاط بالاتر از میانگین سال های قبل شود، آتش‌سوزی‌هایی که در واقع به آنها حریق فضای سبز یا حریق علوفه می‌گویند.

وی ادامه داد: این علوفه‌ها بسیار متراکم و فشرده هستند، به خوبی قد کشیده‌اند و در صورت بروز آتش‌سوزی به سرعت گسترش می‌یابند؛ از آنجاکه به منظور حرکت و پیشروی آتش در این حوادث به صورت دوار و دایره‌ای شکل است، در مدت زمان کمی بخش زیادی از منطقه را فرا می گیرد و در همه جهات گسترش پیدا می‌کند.

به گفته ملکی، وزش باد که غالبا در مناطق اطراف شهر و ارتفاعات وجود دارد نیز باعث افزایش سرعت گسترش آتش‌سوزی می‌شود.

سخنگوی آتش نشانی تهران همچنین با اشاره به مشکلات فراوان برای اطفای حریق در این نوع حوادث افزود: در این نوع آتش‌سوزی‌ها مسیر مناسب و همواری برای دسترسی به محل حریق وجود ندارد و نیروها برای رسیدن به شعله‌های آتش که در دل طبیعت و تپه‌ها واقع است باید گاهی صدها متر در مسیری پر فراز و نشیب، آن هم با تجهیزاتی نظیر خاموش‌کننده، طناب، آتش کوب و سایر لوازم حرکت کنند.

این مسئول ادامه داد: گاهی آتش‌سوزی‌ها در ساعات پایانی و حتی میانه شب رخ می دهد، دید مناسبی برای یافتن مسیر مناسب تا رسیدن به محدوده آتش وجود ندارد و خطراتی نظیر گم کردن مسیر، سقوط از ارتفاع، سقوط در چاه و گودال وجود دارد که فرمانده میدان در این مقطع باید بسیار مراقب نیروهای خود باشد؛ ضمن اینکه تجهیزات و خودروهای آتش‌نشانی که با هزینه شهروندان تأمین می‌شود نیز گاهی در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرند.

ملکی به شهروندان برای کاهش این حوادث و تخریب محیط‌زیست، توصیه کرد: مردم در صورت حضور در طبیعت به بوستان های معتبر و تأیید شده بروند، این بوستان ها از خدمات مناسب نظیر آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، محل بازی مناسب برای کودکان، پارکینگ، حراست، نگهبانی و ایمنی قابل قبول برخوردار است اما خارج از این نقاط امکانات مناسبی وجود ندارد و حتی شهروندان مجبور به پارک خودرو در حاشیه جاده خواهند شد.

وی همچنین از شهروندان خواست در طبیعت، از روشن کردن آتش در علفزارها و بوته‌های خشک و کنار درختان به‌ویژه در زمان وزش باد بپرهیزند.

کجا آتش بگسترانیم؛ بطری رها نکنیم

سخنگوی آتش نشانی تهران خاطرنشان کرد: شهروندان برای روشن کردن آتش از منقل های فلزی استفاده کنند، در صورت نبود منقل، با کنار زدن علوفه‌ها و بوته‌های خشک و پاکسازی اطراف از وجود این مواد قابل اشتعال، بر روی زمین غیرقابل اشتعال آتش روشن کنند.

این مسئول، پرتاب بطری و ظروف شیشه‌ای داخل طبیعت علاوه بر آلودگی محیط زیست، می‌تواند مانند یک عدسی عمل کند و با متمرکز کردن نور خورشید باعث آتش‌سوزی در بوته‌های خشک شود.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران در توصیه به شهروندان تاکید کرد که بعد از استفاده از آتش، حتما آن را با آب کامل خاموش کنید و مطمئن شوید که زغال‌های زیرین آتش نیز خاموش شده باشد.

به گفته وی، شهروندان همچنین مراقب باشند از آتش بازی کودکان در طبیعت و نیز شکستن شاخه‌های درختان برای روشن کردن آتش خودداری کنند.

ملکی عمده دلایل وقوع این آتش سوزی را عامل انسانی اعلام کرد که بصورت عمد با غیر عمد منجر به این گونه حوادث می شود.

وی تاکید کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در 130 ایستگاه شبانه روزی در آماده باش کامل هستند و شهروندان در صورت هر گونه حادثه آتش سوزی در سریع ترین اقدام به سامانه 125 اطلاع دهند تا زمانی که آتش هنوز به شعله وری کامل نرسیده آتش نشانان نسبت به مهار آن اقدام کنند.

افزایش 23 درصدی آتش سوزی در فضای سبز

ملکی با بیان اینکه در سال گذشته نیز آتش سوزی‌های فضای سبز در تهران افزایش 23 درصدی داشت، گفت: مالکان حقیقی و حقوقی زمین‌ها و مراتع باید تا نسبت به محصور کردن و ایمن‌سازی املاک خود برای جلوگیری از ورود افراد اقدام کنند.

به گفته وی، شهروندان اگر ساختمان یا ویلایی در طبیعت دارند، لازم است پیش از آتش سوزی نسبت به چیدن علف‌های زائد اطراف ملک بنای خود اقدام کنند و همچنین به هیچ عنوان خودروی خود را روی بوته‌زارها و علفزارهای خشک پارک نکنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه طبیعت، زباله‌دانی نیست، گفت: زباله‌ها به طبیعت آسیب فراوانی وارد می کنند. لازم است در پایان حضور در طبیعت، حتما زباله‌های تولیدی خود را جمع‌آوری و با خود از طبیعت خارج کنیم.

وی ادامه داد: طبیعت جزو سرمایه‌های کشور ماست و آسیب زدن به طبیعت، آسیب وارد کردن به خود ماست. بعضی افراد گمان می‌کنند که آتش سوزی در طبیعت و سوختن مقداری علوفه هرز خسارتی ندارد که این باوری بسیار اشتباه است. دود حاصل از سوختن این مواد، محیط زیست ما را آلوده و هوا را ناپاک می‌کند، ضمن اینکه بعضی از انواع حیوانات به عنوان سهامداران اصلی در طبیعت زندگی می‌کنند، جوندگان و خزندگانی نظیر خرگوش، انواع موش و سمور و مار و حتی حیواناتی نظیر روباه، شغال و گرازها نیز در دل طبیعت زندگی می‌کنند و آتش‌سوزی در طبیعت احتمال افزایش مرگ و میر این حیوانات و یا کوچ دسته جمعی آن‌ها را از منطقه‌ای باعث می‌شود و همین امر، سبب تغییر نامطلوب اکوزیست منطقه می شود.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، اینکه هر از گاهی حیواناتی در داخل شهرها و مناطق مسکونی مشاهده می شوند گواه همین مسئله است که ما انسان ها محیط زندگی حیوانات را ناامن کرده و آنان را آواره ساخته ایم و آنان با حضور گاه به گاه خود در شهرها، گلایه و شکایت خود را این طریق به ما اعلام می کنند.

وی یادآور شد: سال گذشته پاسخ شفاف و روشنی در قبال آن همه آتش سوزی به مردم ارائه نشد و همه این مسئله را به پای عدم احتمال وقوع آتش‌سوزی در سال جاری گذاشتند و از کنار آن گذشتند، اما اگر قرار باشد امسال و سال‌های آتی نیز شاهد چنین وضعیتی باشیم، دیگر باید دلیل آن را در بی‌توجهی مسئولان و البته برخی شهروندان جستجو کرد که چرا راهکاری در طول یک سال گذشته برای این مهم اندیشیده نشده است.

طبق آماری که سازمان آتش‌نشانی تهران اعلام کرده در سالی که گذشت حدود یک چهارم آتش‌سوزی‌های رخ داده در پایتخت مربوط به فضای سبز بوده است؛ فضاهایی که امسال نیز نگرانی زیادی در مورد وقوع حریق در آن‌ها وجود دارد و متاسفانه از ابتدای سال تاکنون مواردی از حریق نیز در آن رخ داده است.

*س_برچسب‌ها_س*
ارتفاعات پایتخت مستعد آتش سوزی است 2