چهارشنبه 11 مهر 1403

ارسال 30 میلیون بسته در یک سال

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
ارسال 30 میلیون بسته در یک سال

دردنیای هر کسی مقصدهای مختلفی وجود دارد گاهی این مقصد ها انگشت شمارند و گاهی هم به هزار می رسند همین جمله شروع یک روایت هزار مقصدی دیجی‌اکسپرس، بازوی لجستیکی دیجی‌کالا در اولین گزارش سالانه این شرکت بود شرکتی که توانسته با ثبت رکورد جدید از مرز ارسال بیش از 150هزار بسته در روز عبور کند.

به یمن این عملکرد گردهمایی با عنوان (اولین گزارش سالانه دیجی اکسپرس) با حضور سعید محمدی؛ مدیر عامل گروه تجارت الکترونیک دیجی کالا و رییس هیات مدیره دیجی اکسپرس، علیشاد اعتضادی؛ مدیر عامل دیجی اکسپرس، مسعود طباطبایی؛ مدیر عامل دیجی کالا و عضو هیات مدیره دیجی اکسپرس، علی مرزبان؛ معاون عملیات دیجی کالا و عضو هیات مدیره دیجی اکسپرس و با حضور فعالان و علاقمندان این عرصه برگزار شد.

در ادامه این مراسم پنلی با عنوان (اهمیت لجستیک در دنیای الکترونیک) با حضور علیشاد اعتضادی؛ مدیر عامل دیجی اکسپرس، محمد جواد اتابکی؛ مدیرعامل آپتایم، احمد نبی پور؛ مدیرعامل گنجه، امیر رضا نجفی؛ مدیر عامل کارپو و بابک عقیلی نسب؛ مدیرعامل پستکس با محوریت نقش دیجی اکسپرس و بازوهای حمایتی آن در مبحث لجستیک برگزار شد. و در نهایت این مراسم با پرسش و پاسخ های رسانه ای به کار خود پایان داد.

استراتژی تاسیس دیجی اکسپرس

سعید محمدی؛ مدیر عامل گروه تجارت الکترونیک دیجی کالا و رییس هیات مدیره دیجی اکسپرس به عنوان اولین سخنران با بیان اینکه در صنعت تجارت الکترونیک 4 ستون اصلی به عنوان زیر ساخت این صنعت نقش ایفا می کنند که اگر غول های الکترونیک بتوانند از این چهار ستون بهره برداری کنند می توانند در کلاس جهانی گام بردارند. گفت: این ستون ها شامل پیلار فین تک، پیلار فن‌آوری‌های مارکتینگ، خدمات ابری و حوزه لجستیک هستند.

محمدی با اشاره به اینکه با افزایش تنوع کالاهای ارائه شده توسط دیجی کالا موضوع لجستیک تبدیل به مساله جدی و جدید برای این شرکت شد در تفسیر این موضوع گفت: با حرکت دیجی کالا به مارکت‌پلیس، انتظار تحویل سریع کالا به میزان 30دقیقه ای توسط مشتریان و ارسال مستقیم توسط 10هزار فروشنده عضو دیجی کالا، مساله لجستیک را به یک موضوع و پدیده با ارزش در این شرکت تبدیل کرد که نیازمند زیر ساختی با قابلیت همپوشانی این فعالیت ها بود.

این موضوع باعث شد ایده دیجی اکسپرس به عنوان یک فعالیت مستقل در شرکت دیجی کالا شکل بگیرید.

به هر روی ده سال پیش اگر کالایی در پروسه زمانی 4 روزه نیز تحویل داده میشد مشتریان احساس ناخوشایندی نداشتند اما درحال حاضر این موضوع یعنی تحویل سریع یک دغدغه برای مشتریان محسوب می شود بنابراین با تلاش هایی که شد سرویس جدید تحویل یک روزه به بهره برداری رسید و ما توانسته ایم به رکورد تحویل به موقع 99 درصد در این سرویس دست پیدا کنیم.

محمدی با بیان اینکه امروز عرصه لجستیک با چالش‌هایی از جمله ناترازی انرژی، مساله کمبود نیروی انسانی متخصص در این عرصه، ناوگان فرسوده، حاشیه سود پایین این صنعت روبه‌رو است، خاطر نشان کرد: هیچ راه حلی جز تحول اساسی در این حوزه نداریم تا بتوانیم بهره وری را در سطح جدیدتری تجربه کنیم.

محمدی در بخش دیگر سخنانش با انتقاد از قیمت نازل قیمت لجستیک در کشور گفت: ارسال بسته با قیمت 50سنت در ایران موضوع عجیبی است که در جهان نمونه آن وجود ندارد و به منظور توجیه اقتصادی نیازمند اصلاح قیمت هستیم.

وی در خصوص راه حل‌های اجمالی این صنعت نیز گفت: هوشمندسازی، استفاده حداکثری از فناوری، توجه به اتوماسیون و مکانیزاسیون فراتر از امروز، ادغام شرکت‌ها به منظور افزایش بهره وری، باز طراحی بهینه‌سازی دینامیک شبکه لجیستک و ارائه سرویس‌های متنوع می‌تواند تا حدودی جلوی این چالش‌ها بایستد.

اولین گزارش سالانه دیجی اکسپرس

در ادامه علیشاد اعتضادی؛ مدیر عامل دیجی اکسپرس با ارائه گزارشی از عملکرد دیجی اکسپرس در سال 1402 عنوان کرد: دیجی‌کالا تصمیم داشت شرکتی را راه‌اندازی کند که کل لجستیک مجموعه را بر عهده بگیرد و به سایر فعالین حوزه تجارت الکترونیکی نیز خدمات ارائه کند. شرکت دیجی‌اکسپرس با این ایده که بازوی لجستیکی دیجی‌کالا باشد، این وظیفه را بر عهده گرفت.

ما یک مجموعه بزرگ هستیم و همه دست به دست هم داده‌ایم و از ایده‌های جدید استقبال می‌کنیم. به‌طور مثال، آپ‌تایم و گنجه دو استارتاپ زیرمجموعه ما هستند که به ما کمک می‌کنند و بدون آن‌ها نمی‌توانیم بزرگ شویم. ما حتی با شرکت پست همکاری‌های مختلفی داریم.

اعتضادی گفت: لجیستیک دیجی کالا درسال 85 پایه گذاری و شرکت دیجی اکسپرس سال 99 متولد شد و ما در سال 1400توانسته ایم سیستم ارسال 45 دقیقه ای را راه اندازی کنیم. یک سال بعد لجستیک دیجی کالا به دیجی اکسپرس انتقال پیدا کرد و در همین سال فعالیت مراکز تحول حضوری گنجه و گنجدار ایجاد و در سال 1402 سرویس ارسال امروز و فردا برای مشتریان توسعه پیدا کرد.

وی گفت: افزایش فروشگاه‌های آنلاین، افزایش داد و ستد در شبکه‌های اجتماعی و ورود فروشگاه‌های فیزیکی به بازار تجارت الکترونیک منجر به تغییر الگو رفتار کاربران شده است و به‌دنبال این تغییر سه معیار سرعت، دقت و هزینه ارسال برای خرید‌های آنلاین اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. براساس گزارش سالانه تجارت الکترونیک تعداد معاملات ایکامرس از 1.6 میلیارد در سال 1398 به 3.9 میلیارد عدد در سال 1402 رسیده است.

وی در خصوص راه‌کارهای پیشنهادی این شرکت برای ارسال بسته نیز خاطر نشان کرد: ارسال امروز (Same-Day Delivery)، ارسال در بازه‌های زمانی از پیش تعیین شده (Scheduled Delivery)، تحویل حضوری (کمدهای هوشمند و محل‌های از پیش تعیین شده و تحویل فوری 45 دقیقه‌ای

(Hot Delivery) است. سرویس‌های تحویل فوری، تحویل در کمدهای هوشمند، محل‌های از پیش تعیین شده و ارسال امروز و فردا هم اکنون در چندین شهر ایران در حال فعالیت است و دیگر سرویس‌ها در سراسر ایران در دسترس است.

وی با بیان اینکه بسته هایی که به موقع تحویل گرفته‌ایم را به موقع تحویل دادیم گفت: در سال 1402 این رقم نزدیک به صد درصد بوده است.

این فعال صنعت لجستیک با بیان اینکه 30میلیون و 244 هزار و 95 تعداد بسته ارسالی در سال 1402 بوده است گفت: سهم تهران 42‌درصد از کل ارسال‌ها است و پس از آن استان البرز با 6 درصد و استان اصفهان با 5 درصد در جایگاه دوم و سوم استان‌ها قرار می‌گیرند.

وی در خصوص شرکت گنجه به عنوان یک استارت آپ زیر مجموعه دیجی اکسپرس گفت: در سال گذشته 116 عدد مرکز تحویل کالا در تهران و 105 عدد در شهرستان‌ها وجود داشت که کاربران می‌توانند سفارشات خود را از این مراکز تحویل بگیرند و همچنین در مجموع 75 کمد هوشمند نیز در تهران و سایر استان‌ها به همین منظور در دسترس کاربران قرار گرفت که این عدد در حال حاضر به 150 کمد هوشمند رسیده است.

وی در بخش دیگر آمار دیجی اکسپرس در سال گذشته گفت: روش‌های تحویل بسته در دیجی اکسپرس متنوع بوده است در سال مورد گزارش حدود 88.4 درصد از طریق دیجی اکسپرس، ارسال از طریق پست حدود 5.6 درصد، ارسال از طریق فروشنده حدود 6 درصد بوده است.

وی در ادامه در خصوص بازوهای کمکی دیجی اکسپرس گفت: این بازوها شامل آپتایم (نرم‌افزار مدیریت پخش و توزیع ناوگان آپتایم می‌تواند برنامه‌ریزی پخش را به بهینه‌ترین شکل انجام دهد)، گنجه (لاکر های هوشمند و نقاط تحویل حضوری)، کارپو (خودورهای سنگین پلتفرم هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل کارپو جهت رصد ناوگان و کاهش هزینه و ریسک، افزایش ایمنی و بهره وری) که از دیجی نکست شروع به کار کرده و وارد مجموعه دیجی اکسپرس شده اند. همچنین پستکس (اولین پلتفرم جامع خدمات حمل و نقل و پستی ایران) در جهت تسهیل در استفاده از خدمات پست ملی به ما کمک کرده است

دیجی اکسپرس سریع، متنوع و ارزان

در ادامه این مراسم مسعود طباطبایی مدیر عامل دیجی کالا با بیان اینکه تا ده سال اینده چه چیزی تغییر نخواهدکرد برای پاسخ به این سوال باید گفت هیچ کس نمی‌خواهد ما کالاها را سریع، متنوع و ارزان تحویل ندهیم.

وی گفت: ما در دیجی کالا به دنبال ارائه این سه مولفه اصلی به بهترین شکل هستیم و وظیفه سریع تر رساندن در دیجی کالا توسط دیجی اکسپرس انجام می‌شود و هرسال تلاش می‌شود مدت زمان این ارسال کاهش پیدا کند.

به گفته وی امروزه شبکه‌هایی مثل آمازون در 3 و نیم روز کالا را به دست مشتریان می‌رساند که این میزان نیز در دیجی اکسپرس در دورترین نقاط کشور همین میزان است.

ما در دیجی کالا دنبال این استراتژی هستیم که با ایجاد یک لجستیک هوشمند و کارآمد، کار رقبا برای ورود به بازار را سخت و طولانی کنیم.

طباطبایی با بیان اینکه یکی از دلایل عدم رشد لجستیک در کشور مقوله قیمت سوخت است که این موضوع باعث شده شرکت ها به دنبال بهره وری و بهبود وضعیت خود نباشند. به همین جهت در این پتلفرم به دنبال بهینه کردن و ایجاد زیر ساخت های مدرن تر هستیم.

یکی دیگر از ویژگی‌های دیجی اکسپرس در محور عدالت اجتماعی و براساس مسوولیت اجتماعی بنا نهاده شده است هموطنان ما در دورترین نقاط کشور می‌توانند به همان کالا با همان قیمت دسترسی داشته باشند که هموطنان تهرانی در دست رس دارند.

جایگاه ایران در عرصه لجستیک

در ادامه علی مرزبان معاون عملیات دیجی کالا و عضو هیات مدیره دیجی اکسپرس سخنانش را با عنوان موضوع مقایسه هزینه های صنعت لجستیک ایران نسبت به کشورهای دیگر آغاز کرد.

وی در این راستا گفت: مقایسه هزینه های لجستیک کشور ها با توجه به توسعه یافتگی نشان می دهد که در GDP کشور های توسعه یافته 8 تا 10درصد تولید ناخالص داخلی صرف هزینه های لجستیکی شامل (انبارداری، پردازش و جابه جایی) می شود. این رقم در بعضی از کشور ها مانند سنگاپور 5 درصد است. در امریکا این رقم 8.5 درصد است. اما این رقم در کشور های در حال توسعه 12 تا 20 درصد است که این موضوع نشان می‌دهد بخش بزرگی از ارزش افزوده صرف این مقوله در کشورهای در حال توسعه می‌گردد مانند چین که 14.5 درصد از جی دی پی را شامل می‌شود.

به گفته وی این ارقام برای بخش مصرف کننده اهمیت بالایی دارد چرا که این هزینه بر دوش این بخش خواهد بود.

مرزبان در ادامه با بیان اینکه این رقم در کشور های کمتر توسعه یافته حدود 20تا 30درصد است، خاطر نشان کرد: عدد ایران 15 تا 16 درصد است که در نگاه اول رقم بدی به نظر نمی رسد اما از آنجا که قیمت حامل انرژی در ایران بسیار اندک است رقم GDP لجستیک در ایران رقم بالاتری خواهد بود.

حال باید دید کشور های توسعه یافته چه ویژگی هایی دارند که این ارقام مناسب است. در وهله اول این کشورها دارای زیر ساخت توسعه یافته ای مستر پلان در حمل و نقل شامل ناوگان، جاده‌ها، شبکه های حمل و نقلی و غیره هستند موضوع دوم بسیار مهم ایجاد صرفه به مقیاس است.

مرزبان ادامه داد: یکی دیگر از عوامل چالش‌زا در این بخش برنامه ریزی نامناسب زنجیره تامین و بروکراسی های اداری و مقررات متعدد است. حال باید پاسخ داد چرا درصد هزینه های لجستیک در ایران بالا است ما تعداد زیادی نقش‌آفرین کوچک داریم که هر کدام به صورت مستقل سرویس ارائه می دهند و متاسفانه بخش اعظمی از این ناوگان با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند.

مرزبان در ادامه با اشاره به مقوله تحریم و اثر گذاری آن برلجستیک گفت: متاسفانه بر اثر تحریم سن ناوگان بالا رفته و استاندارد های جاده ای در کشور اعمال نمی شود. و البته مشکل جدی دیگر در کشور نبود متولی واحد در حوزه حمل و نقل است.

پنلی در جهت اهمیت لجستیک در دنیای الکترونیک

در ادامه این مبحث پنلی با عنوان اهمیت لجستیک در دنیای الکترونیک انجام شد. در ابتدای این پنل بابک عقیلی نسب؛ مدیرعامل پستکس با بیان اینکه طی سال های متمادی دیجی کالا از سرویس پست استفاده می کرد اما پیچیدگی ها و هزینه های استفاده از این سرویس باعث شد دیجی کالا به یک نو آوری دست بزند. هزینه خسارت 8 میلیاردی درسال های‌گذشته را به رقمی کمتر از 350میلیون تومان کاهش دهد و تحقق این موضوع به علت فعالیت و همیاری دو جانبه شرکت پست و توجه به هوش مصنوعی و داده کاوی این مقوله توسط پستکس بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 80 شرکت پستی در سراسر کشور وجود دارد باید بسترهایی فراهم شود تا ماشین‌ها بتوانند در سورتیشن‌سنترها و شرکت‌های پستی که به صورت عمده سرویس‌های پستی می‌دهند، فعالیت کنند در این میان استفاده از ظرفیت اتوبوسی کشور می تواند تحقق این هدف کمک کند.

مدیرعامل پستکس در پایان درباره برنامه‌های آینده این شرکت توضیح داد: ما در تلاشیم تا بتوانیم در مجموعه‌هایی که سرمایه‌گذاری کردیم، به سرانجام خوبی برسیم. هدف دوم ما نیز ارائه پستکس برای کشورهای خارجی مانند کشورهای همایسه است.

در ادامه محمد جواد اتابکی؛ مدیرعامل آپتایم با بیان اینکه ماموریت ما ایجاد بستر های تکنولوژی برای افزایش بهره وری است خاطر نشان کرد: آپتایم همواره در تلاش است که تحولی دانش‌بنیان در صنعت پخش ایجاد کند و مسیربندی و مدیریت ناوگان را از حالت دستی خارج کند و به بهینه‌ترین حالت و بر پایه هوش مصنوعی انجام دهد.

وی گفت: کاهش تعداد ناوگان، کاهش زمان تاخیر وکاهش میزان سوخت از اهداف این بستر تکنولوژی است.

اتابکی با انتقاد از رقم پایین هزینه های سوخت در کشور گفت: اگر یارانه های سوخت برداشته شود استفاده از سیستم های هوشمند یه یک دغدغه ملی تبدیل خواهد شد.

همچنین در ادامه امیر رضا نجفی؛ مدیر عامل کارپو با بیان اینکه کارپو پلتفرم مدیریت حمل‌و‌نقل، کاهش ریسک و هزینه، افزایش بهره وری و ایمنی در بستر تکنولوزی آی تی و داده محور است گفت: به صورت 24 ساعته اطلاعات مربوط به ناوگان رصد و برای افزایش بهره وری آن ها تدابیری اندیشده می‌شود.

نجفی در ادامه با برشمردن دیگر ویژگی‌های این محصول به برنامه‌ریزی و نظارت بر ماموریت‌ها، امکان ارائه گزارش‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی داده محور، نظارت برخط و لحظه‌ای ناوگان زنجیره سرد مثل صنایع غذا و دارو از طریق سنسورهای دمایی اشاره کرد و گفت: مدیریت ریسک، مدیریت نگهداری، تعمیر و پیش‌بینی خرابی‌های خودرو و مواردی از این دست دیگر خدماتی است که کارپو به مجموعه‌های مختلف ارائه می‌دهد

نجفی در بخش دیگری از توضیحات خود، گفت: نمایش آنلاین خودروها و اشخاص روی نقشه، امکان خاموش کردن وسیله نقلیه در شرایط اضطراری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول است.

همچنین «احمد نبی‌پور»، مدیرعامل گنجه، با اشاره به اینکه نرخ خدمات همواره برای مشتریان بازار تجارت الکترونیکی مهم است، اعلام کرد که از نظر او، باید لجستیک را به‌سمتی برد که بتواند هزینه کمتری برای شرکت‌ها در بر داشته باشد و درعین‌حال کیفیت خوبی به مشتری ارائه کند. او سرویس لاکرهای هوشمند را یکی از این راهکارها دانست و گفت: مشتریان حوزه تجارت الکترونیکی چون قیمت‌ها را آنلاین رصد می‌کنند، نسبت به هزینه ارسال حساس‌ترند و قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه گنجه می‌تواند راه رشد کسب‌وکارها و رفاه اقتصادی مشتریان را فراهم کند.

--> اخبار مرتبط
ارسال 30 میلیون بسته در یک سال 2
ارسال 30 میلیون بسته در یک سال 3
ارسال 30 میلیون بسته در یک سال 4
ارسال 30 میلیون بسته در یک سال 5