سه‌شنبه 19 تیر 1403

از «افزایش تعرفه بر» تا «طلسم شکنی طلا بعد از چند هفته»

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

4 تیر 1312، عبدالحسین تیمورتاش (معززالملک) به جرم اخذ 9 هزار لیره و 200 هزار ریال رشوه، به 5 سال زندان و بازگرداندن رشوه به خزانه دولتی محکوم شد.

4 تیر 1330، موریسون وزیر امور خارجه انگلستان به دلیل خلع ید از شرکت نفت ایران و انگلیس توسط مجلس شورای ملی طی نطقی تهدیدآمیز گفت: برای حفظ جان اتباع انگلیسی در ایران به رزمناو «موریتش‌» فرمان داده شده تا به آبهای آبادان عزیمت کند.

4 تیر 1351، هنری کیسینجر وزیر خارجه امریکا اعلام کرد ایران در صدر فهرست کشورهای خریدار سلاحهای امریکا قرار گرفته است.

4 تیر 1353، اعلام شد که یک منبع عظیم گاز در کنگان بوشهر کشف شده است.

4 تیر 1356، کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا امروز رسماً مخالفت خود را با فروش هواپیماهای جاسوسی آواکس به ایران اعلام کرد.

4 تیر 1375، علیرغم پافشاری آمریکا برای تشدید تحریمهای ایران، اتحادیه اروپا در نشست خود برای گسترش روابط و همکاریهای دو جانبه با ایران به توافق رسید.

4 تیر 1379، کارشناسان کشورهای ایران، یونان و ارمنستان در نشست مشترک خود در ایروان مسائل مربوط به احداث خط لوله گاز ایران - ارمنستان و تأسیس یک بانک مشترک و چند مؤسسه مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

4 تیر 1381، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی لایحه تقسیم استان خراسان را تصویب کرد.

4 تیر 1392، دیوان محاسبات خبر داد که تخلف ارزی بیش از 9 میلیارد دلاری رخ داده است. دیوان محاسبات در این خبر آورد مبلغ 2/9 میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی کشور معادل صد هزار و چهارده میلیارد ریال براساس مصوبات غیرقانونی هیات وزیران برخلاف احکام تعیین شده به مصرف رسیده است.

4 تیر 1394، در آخرین نشست شورای پول و اعتبار مسیر سیاست های پولی و اعتباری در قالب بسته ای هفت ماده ای به تصویب رسید. براساس یکی از تصمیم های مهم این بسته، نسبت سپرده های قانونی برای بانک های تجاری و موسسات اعتباری یکسان شد.

4 تیر 1395، شوک «بریگزیت» باعث سقوط 11 درصدی پوند استرلینگ و سقوط 8 درصدی بازارهای سهام اروپا شد، در مقابل طلا تا1360 دلار پرواز کرد. گفته می‌شود روند خروج از اتحادیه دست‌کم 2 سال بازارها و شرکت ها را با عدم قطعیت رو به رو می کند.

4 تیر 1397، دوشنبه شب تنها ساعاتی پس از آنکه آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توییتر نوشت لیست شرکت‌هایی که به آن ها ارز 4200 تومانی برای واردات موبایل اختصاص یافته اعلام می‌شود، روابط عمومی این وزارتخانه لیستی از 40 شرکت وارد‌کننده گوشی همراه را به همراه میزان ارز تخصیص یافته و میزان واردات آنها به کشور را اعلام کرد. آذری جهرمی در پاسخ به کاربران این موضوع را تایید کرد که پشت پرده گرانی تلفن‌همراه افراد سودجویی قرار دارند که ارز را گرفته و (به جای واردات موبایل) در بازار به مردم ارائه کرده‌اند.

4 تیر 1398، علی مراد اکبری معاون وزیر جهاد با بیان اینکه طرح ممنوعیت کشت برنج در هیات دولت مصوب و به استانها ابلاغ شده است، افزود: در طول سه سال به استانهای غیرشمالی که برنج کشت کنند، مزایایی تعلق نمی گیرد.

4 تیر 1399، پیشنهاد افزایش تعرفه «پیک بحرانی» برای مصرف‌کنندگان بزرگ به دست معاون اول رئیس‌جمهور رسید. وزیر نیرو در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری افزایش تعرفه برق مشترکان با دیماند 30 کیلووات و بیشتر در ساعات اوج بار بحرانی شبکه برق که در برنامه‌های تشویقی مشارکت نمی‌کنند را درخواست کرد.

4 تیر 1400، قیمت طلا تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار، در معاملات روز جمعه بازار جهانی در مسیر ثبت نخستین رشد هفتگی در چهار هفته گذشته قرار گرفت. بهای معاملات هر اونس طلا برای تحویل فوری با 0.2 درصد افزایش، به 1778 دلار و 48 سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از 0.8 درصد افزایش نشان می‌دهد در حالی که هفته پیش شش درصد ریزش کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 0.1 درصد افزایش، به 1778 دلار و 30 سنت رسید. استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی اس پی آی در این باره گفت: طلا برای بهبود متقاعدکننده قیمت در هفته جاری تقلا کرده است. بازار تحت تاثیر جهت حرکت دلار آمریکا قرار دارد. تا زمان انتشار آمار اقتصادی، بازار طلا در محدوده قیمت فعلی خواهد ماند. بانک مرکزی آمریکا هیچ عجله‌ای برای افزایش نرخ‌های بهره ندارد و تورم کافی در بازار برای پشتیبانی از قیمت طلا وجود خواهد داشت.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی