جمعه 10 فروردین 1403

از جده تا دوحه؛ نتایج محدود سفر منطقه‌ای شولتز و بازگشتی سرد به اروپا

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
از جده تا دوحه؛ نتایج محدود سفر منطقه‌ای شولتز و بازگشتی سرد به اروپا

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در سفرش به منطقه غرب‌آسیا و بازدید از کشورهای عربستان سعودی، امارات و قطر سعی کرد تا راهی در جهت تامین انرژی جایگزین گاز روسیه برای اتحادیه اروپا و کشورش پیدا کند که به نظر می‌رسد در تحقق این هدف موفق نبوده است.

مقصد اول: عربستان سعودی

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت عربستان سعودی «واس»، در دیدار شولتز با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی ابعاد و سطوح روابط عربستان و آلمان و زمینه‌های همکاری مشارکت بین دو کشور بررسی شده است. علاوه بر این، چشم انداز همکاری‌های دوجانبه و فرصت های توسعه آن مطابق با چشم انداز سند توسعه 2030 عربستان مورد بحث شولتز و بن‌سلمان قرار گرفه است.

صدراعظم آلمان و هیات همراهش در کاخ «السلام» جده

بر اساس بیانیه‌های رسمی و گزارش‌های مطبوعاتی منتشر شده توسط خبرگزاری دولت ریاض و سایر رسانه‌های سعودی، سفر شولتز به جده منجر امضای توافق نامه‌هایی در زمینه انرژی که هدف اصلی این سفر بود، نشده است. نه آلمان و نه عربستان سعودی از هیچ توافق جدیدی در زمینه انرژی در دوره آتی خبر ندادند؛ موضوعی که علامت سوال‌هایی را در مورد ماهیت روابط بین ریاض و برلین ایجاد کرد.

پیش از دیدار شولتز با بن‌سلمان «خالد الفیصل» امیر منطقه مکه، در فرودگاه جده به استقبال صدراعظم آلمان و هیأت همراهش رفته بود. منابع آگاه در دولت آلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور اعلام کرده بودند: با وجود آن‌که نخستین سفر شولتز به شبه جزیره عربستان بر بحران انرژی آلمان متمرکز خواهد بود، اما او همچنین در مورد وضعیت حقوق بشر و مسائل امنیتی گفت‌وگو خواهد کرد. گفت‌وگوهای شولتز در جده تنها به همکاری‌های اقتصادی، دفاعی و رایزنی‌های انرژی محدود شد و صحبتی از حقوف بشر به میان نیامد.

اولاف شولتز در حالی برای مهار بحران انرژی کشورش در سایه جنگ اوکراین، به عربستان سعودی رفته که این سفر با انتقاد سازمان عفو بین‌الملل همراه است. یکی از مشاوران شولتز در پاسخ به انتقادات سازمان عفو بین‌الملل، می‌گوید: «اگر می‌خواهیم مثلاً مسأله جنگ یمن را حل کنیم یا به مسأله ایران بپردازیم، امروز باید مستقیماً با عربستان صحبت کنیم. نمی‌توانیم نیاز به همکاری مشترک را نادیده بگیریم». و این‌گونه بود که آلمان مانند سایر کشورهای غربی ثابت کرد حل بحران انرژی‌اش از هر مسئله انسانی دیگری مهم‌تر است.

مقصد دوم: امارات

صدراعظم آلمان که روز شنبه هفته جاری سفر دوره‌ای خود به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را آغاز کرده بود، پس از حضور در جده به امارات رفت. شولتز در فرودگاه ابوظبی مورد استقبال «مریم حارب المهیری» وزیر محیط زیست امارات قرار گرفته و قرار شد تا صدراعظم آلمان روز یک شنبه با «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

شولتز در فرودگاه ابوظبی

شبکه آمریکایی «بلومبرگ» گزارش داد که به دنبال سفر صدراعظم آلمان به امارات متحده عربی، شرکت ملی نفت ابوظبی برای فروش گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) و همچنین ارسال گازوئیل با آلمان توافق امضا کرد. خبرگزاری رسمی دولت امارات «وام» نیز در گزارشی درباره جزئیات این توافق منتشر و آن را «یک توافق جدید تاریخی» توصیف کرد. طبق توافق دو طرف، قرار بر آن شد که شرکت ملی نفت ابوظبی تا پایان ماه دسامبر 137 هزار متر مکعب گاز طبیعی مایع در اختیار شرکت بزرگ آلمانی «اِر و اِ آ گ» (RWE AG) قرار دهد. همچنین قرار است سال آینده میلادی میزان بیشتری گاز طبیعی مایع از امارات به آلمان تحویل داده شود.

با وجود آنکه ابوظبی «میزگرد جدید بین امارات و آلمان» را به معنای تقویت همکاری در بخش انرژی و سرمایه‌گذاری‌های دیگر عنوان کرد اما گزارش‌ها حاکی از آن است که حجم این قرارداد با توجه به عدم همکاری ریاض و امضای هیچ توافقنامه‌ای با شولتز، برای گذر برلین از بحران کافی نیست.

مقصد سوم: قطر

بعد از امارات، شولتز و هیات همراهش وارد دوحه شدند تا رایزنی‌های منطقه‌ای خود در بخش انرژی را با سران قطر ادامه دهند؛ صدراعظم آلمان در ورودش به دوحه مورد استقبال رسمی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر قرار گرفت. خبرگزاری رسمی دولت قطر «قنا» در گزارش از این سفر نوشت: «در نشست بین مقامات قطری با هیات آلمانی، جنبه‌های حمایت و تقویت روابط راهبردی دو کشور دوست در زمینه‌های مختلف مشارکتی به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، انرژی، همکاری‌های نظامی، فرهنگی و ورزشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین درباره مهم‌ترین موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی رایزنی شد».

ورود شولتز به دوحه قطر

قطر که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز مایع است و سعی می‌کند تا بزرگترین میدان گازی جهان را که میدان شمال است، توسعه دهد، اما گویا صدراعظم آلمان با دوحه (حداقل به طور علنی) موافقت نکرد. بنابراین باز هم رسانه‌ها خبری مبنی بر انعقاد هیچ قراردادی بین برلین و دوحه منتشر نکردند و شولتز از قطر نیز دست خالی رفت. این در حالی است که آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، در فصل زمستان با بحران انرژی بالقوه مواجه است، اگر موفق به امضای قراردادهایی نشود که این کشور را از گاز روسیه و همچنین نفت و مشتقات نجات دهد.

پیش از این در خبرها آمده بود که صدراعظم آلمان در تکاپو برای فصل زمستان پیش رو است. خود او پیش‌تر طی یک سخنرانی در برلین گفته بود که به‌منظور کاهش فشار بر مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها در فصل زمستان، خواهان تعجیل در انجام اصلاحات در بازار برق است. رسانه‌های آلمان طی روزهای اخیر، دلیل اصلی سفر شولتز به کشورهای حاشیه خلیج فارس را کتمان نکرده و تاکید کردند که به گفته سخنگوی دولت، انرژی در خط مقدم مذاکرات با کشورهای عربی بوده است؛ به همین خاطر است که تجار آلمانی و روسای شرکت‌های حوزه انرژی شولتز را همراهی می‌کردند.

از جده تا دوحه؛ نتایج محدود سفر منطقه‌ای شولتز و بازگشتی سرد به اروپا 2
از جده تا دوحه؛ نتایج محدود سفر منطقه‌ای شولتز و بازگشتی سرد به اروپا 3
از جده تا دوحه؛ نتایج محدود سفر منطقه‌ای شولتز و بازگشتی سرد به اروپا 4
از جده تا دوحه؛ نتایج محدود سفر منطقه‌ای شولتز و بازگشتی سرد به اروپا 5