دوشنبه 7 آبان 1403

از ضرورت بررسی کیفی خودروهای روسی تا فرصت آفرینی برای خودروسازان ایرانی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
از ضرورت بررسی کیفی خودروهای روسی تا فرصت آفرینی برای خودروسازان ایرانی

اخیرا شاهد انتشار اخباری مبنی بر انجام صادرات و واردات خودرو میان کشورهای ایران و روسیه هستیم که می تواند پیامدهای مثبت و البته منفی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، با وجود انتقادات وارده به بازار خودرو داخلی، اخیر اخباری مبنی بر انجام واردات و صادرات خودرو بین کشور ایران و روسیه منتشر شده که البته واکنش های متفاوتی را به دنبال داشته است.

کاملا بدیهی است که صادرات خودروی ایرانی به روسیه دستاوردهای مثبتی چون اثرگذاری بر کاهش قیمت و افزایش کیفیت ها را به دنبال دارد اما به اذعان کارشناسان واردات خودرو از روسیه باید بر اساس بررسی کیفی آن ها انجام شود و در صورت نیاز به منظور بومی سازی تولید خودرو نسبت به انجام سرمایه گذاری مشترک با روسیه اقدام کند برهمین مبنا انتظار می رود متولیان جوانب امر را با دقت بیشتری بررسی کنند.

حضور ایران در بازار روسیه سبب تولید خودروهای ارزان قیمت و صادرات محور می شود

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: ورود ایران به بازار خودرو روسیه ظرفیتی برای کشور ما است که بتواند در بازارهای جهانی حضور یابد.

وی افزود: حضور ایران در بازار خودرو روسیه سبب می شود که خودروهای داخلی رقابتی، ارزان قیمت و صادرات محور شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ورود ایران در بازار خودروی روسیه به معنای وجود چنین توانی در کشور ایران است که خودروهای داخلی ما در بازارهای جهانی باید از استانداردهای یورو چهار عبور کند و به سمت استانداردهای یورو پنج و شش برود.

حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: خودروسازان ایرانی باید تلاش کنند که هم در حوزه تحقیق و توسعه کار را پیش ببرند و هم درصدد طراحی و ساخت پلت فرم ها و خودروهای جدید، ارزان قیمت و کیفی پیش بروند.

وی افزود: همچنین خودروسازان ایرانی باید به سمت تولید خودروهای هیبریدی با دنده های اتوماتیک و پلت فرم های زیبا پیش بروند تا بتوانند در بازارهای جهانی ایران را به درستی معرفی کنند و به اقتصاد کشور هم کمکی کرده باشند.

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در بازارهای جهانی حضور یابیم به این معنا است که به مشکلی از نظر عرضه خودرو در داخل کشور نداریم که به سمت صادرات حرکت کرده ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که صادرات خودرو بر اساس ارز محاسبه می شود می تواند بخشی از زیان های انباشته و زیان های موجود خودروسازان را جبران کند و درنتیجه در کاهش قیمت هم اثر گذار باشد.

واردات خودرو از روسیه دارای جنبه های منفی و مثبت است

محمد بهمن نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: واردات خودرو از کشور روسیه دارای دوجنبه منفی و مثبت است که پیامدهای منفی آن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد‌.

وی افزود: ارتباطات اقتصادی ایران با کشور روسیه، انجام مبادلات خارج از مباحث دلار و یورو و انعقاد قراردادهای موجود، واردات را برای ما تسهیل می کند و دیگر با فرآیند زمان بر واردات مانند واردات از کشورهای اروپایی روبرو نخواهیم شد بلکه واردات بسیار راحت تر انجام می شود.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: باید دید که خودروهای وارداتی از کشور روسیه از نظر سطح تکنولوژی در چه سطحی قرار دارند و اگر سطح آنها از خودروهای داخلی پایین تر باشد می توان با سرمایه گذاری بیشتر روی خودروهای داخلی و افزایش تولید از خودروهای داخلی استفاده کرد زیرا خودروسازی روسیه هم یک خودرو سازی با سرمایه گذاری بخش دولتی است و ممکن است از نظر کیفیت مانند خودروهای داخلی نباشد.

بهمن با تاکید بر اینکه باید واردات خودروها سریعتر انجام شود، خاطرنشان کرد: ارتباط ایران با کشور روسیه سبب شکل گیری رقابت بین خودروسازی داخلی و خارجی می شود و ممکن است تولید خودروهای داخلی هم افزایش یابد و مازاد تقاضای موجود برای خودرو کنترل شود.

وی افزود: اگر به دنبال بررسی های انجام شده دریافتیم که سطح تکنولوژی خودروهای وارداتی از روسیه بالا است، می توان به جای واردات کننده صرف بودن، نسبت به انجام سرمایه گذاری مشترک اقدام کنیم و با تولید خودروهای مشترک، آن تکنولوژی را وارد کشور کنیم.

به گزارش مرصادنیوز، اگرچه انتشار خبر واردات خودروهای روسی واکنش های متفاوتی را در پی داشته و نیازمند انجام بررسی های بیشتری است اما برآوردها از کاهش قیمت خودروهای داخلی حکایت دارد که البته انتظار می رود که بر قیمت سایر کالاها اثر بگذارد.

انتهای پیام /

از ضرورت بررسی کیفی خودروهای روسی تا فرصت آفرینی برای خودروسازان ایرانی 2
از ضرورت بررسی کیفی خودروهای روسی تا فرصت آفرینی برای خودروسازان ایرانی 3