سه‌شنبه 17 مهر 1403

استاندار خراسان شمالی: مردم باید تاثیر محدودیت‌های کرونایی را ببینند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار خراسان شمالی: مردم باید تاثیر محدودیت‌های کرونایی را ببینند

بجنور - ایرنا - استاندار خراسان شمالی گفت: مردم در مدت اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی و تعطیلی صنوف، فشار اقتصادی زیادی را متحمل شده‌اند و حق دارند که پس از پایان طرح، تغییرات محسوسی را از نظر کاهش شیوع این بیماری ببینند.

به گزارش ایرنا محمدعلی شجاعی روز دوشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا اظهار داشت: پس از پایان اجرای 2 هفته‌ای طرح جامع مدیریت هوشمند اگر همچنان وضعیت شهری قرمز مانده باشد، باید فرماندار آن شهر پاسخگوی عملکرد خود باشد.

وی افزود: بعد از انجام طرح، ستاد ملی مدیریت کرونا، گزارش نتایج حاصل از اجرای طرح را اعلام می کند و استان ها باید پاسخگوی تغییر وضعیت خود باشند و بر این اساس فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی، مسوول حوزه کاری خود هستند و باید به استان پاسخ دهند.

وی با قدردانی از تلاش کادر درمان، نیروی انتظامی، شبکه قضایی و دیگر بخش‌های درگیر در اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا و نیز همکاری مطلوب مردم، نسبت به خطری که از جانب استانهای مجاور استان را تهدید می کند، هشدار داد و افزود: برخی از استانهای همجوار به تازگی موج سوم کرونا را آغاز کرده اند و فرمانداران استان موظف هستند در مورد تردد شهروندان به استان های همسایه تدابیری بیندیشند تا از سوی آنها مشکلی متوجه استان ما نشود.

با صادر کنندگان مجوزهای بی مورد تردد برخورد شود

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با انتقاد از آنچه که صدور مجوزهای تردد بی مورد توسط برخی دستگاههای استانی خواند، تاکید کرد: این کارت های تردد باید ضبط و با مراجع و دستگاه های صادر کننده آن با جدیت برخورد شود.

وی با اشاره به فعالیت برخی فروشگاه ها بعد از ساعت 21 علیرغم محدودیت های اعمال شده، گفت: وقتی مردم محدودیت تردد دارند و قرار نیست کسی به فروشگاهها مراجعه کند، نباید این فروشگاه ها باز باشند و باید در این مورد تصمیمات مناسبی گرفته شود.

ضرورت تعیین تکلیف آجیل فروشان

شجاعی افزود: در مورد نحوه فعالیت صنوفی مانند آجیل فروشی ها نیز که گفته می شود در ذیل هیچ صنفی قرار ندارند باید تصمیم گیری شود و اگر مشخص است ابلاغ شود تا وضعیت این صنف به لحاظ تعطیلی و محدودیت ها روشن شود.

استاندار خراسان شمالی از مسوولان مرتبط خواست تا شرایط فروش اینترنتی را برای فروشگاه هایی که باید تعطیل باشند، مهیا کنند و اظهار داشت: اگر زمینه خرید و فروش اینترنتی مهیا شود، فروشگاه هایی که در اعمال محدودیت ها بسته هستند می توانند فروش خود را ادامه داده و ضرر کمتری را متحمل شوند.

وی افزود: اکنون در آخرین روزهای اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا قرار داریم و اگر دانشگاه های علوم پزشکی استان نظر و پیشنهاد خاصی در مورد محدودیتها و شرایط شهرستان ها دارند اعلام کنند، تا به ستاد ملی کرونا منعکس شود.

گزارش ها از تاثیر مثبت محدودیت ها حکایت دارد

استاندار خراسان شمالی با قدردانی از مردم و اصناف در همکاری با اجرای طرح اعمال محدودیت های جدید کرونایی، از مردم خواست تا بیماری را جدی گرفته و با بروز اولین و ابتدایی ترین علامت های بیماری، به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند.

شجاعی اظهار داشت: گزارش های اولیه نشان می دهد وضعیت استان، پس از اعمال محدودیت های جدید کرونایی، از نظر میزان ابتلا و بستری ناشی از بیماری کووید 19 بهتر شده است اما علت برخی مرگ ها، مراجعه دیرهنگام بیماران به بیمارستان است.

باید ترس مردم از مراجعه به مراکز درمانی برطرف شود 

وی با بیان اینکه عده ای از مردم از مراجعه به بیمارستان ها ترس دارند، گفت: پزشکان باید از طریق رسانه ها، به ویژه صدا و سیمای استانی به مردم آگاهی داده و نگرانی آنان را از مراجعه به مراکز درمانی برطرف کنند و رسانه ها و صدا وسیما نیز اطلاع رسانی لازم را در این خصوص داشته باشند.

وی با تقدیر از همراهی اصناف استان در اجرای طرح اعمال محدودیت های هوشمند کرونایی در استان اظهار داشت: باید پرداخت تسهیلات به واحدهای صنفی تسهیل شود و علاوه بر تسهیلاتی که مصوب شده است و از سطح ملی پیگیری می شود، بانک ها نیز از منابع خود تسهیلات دیگری برای اصناف در نظر بگیرند.

فوتی های کرونا هنوز کاهش پیدا نکرده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: میزان مراجعه بیماران به مراکز درمانی استان کاهش چشمگیری یافته و از روزانه 300 نفر به 120 نفر رسیده است.

دکتر افشین دلشاد افزود: تعداد تست های مثبت کرونا نیز از 70 درصد به کمتر از 50 درصد کاهش یافته و این در حالی است که هنوز میزان مرگ و میرهای کرونایی کاهش چندانی نداشته است.

وی با بیان اینکه نتیجه اقدامات انجام شده در طرح مدیریت هوشمند کرونا 2 هفته دیگر کاملا آشکار خواهد شد، اظهار داشت: وضعیت استان به لحاظ این بیماری به طرز خاصی شکننده است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مورد وضعیت نوار شمالی کشور اعلام نگرانی کرده است.

دکتر دلشاد، وضعیت کووید 19 در استان های همجوار را بحرانی و در حال افزایش خواند و افزود: این استان ها اکنون با افزایش بیماران مواجهند و برای اینکه وضعیت استان به ثبات برسد باید علاوه بر رعایت مناسب محدودیت ها در داخل استان، ترددها با استان های همجوار که درگیر موج سوم کرونا شده اند، نیز کنترل شود تا اقدامات انجام شده در استان نتیجه بخش باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هم اکنون شهرستان شیروان به لحاظ جمعیت، بیشترین شمار بیماران کرونایی بستری شده و رازو جرگلان کمترین آنها را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در هر نقطه استان که تجمع جمعیتی بیشتر باشد این بیماری بیشتر است و تحلیل آمارها نیز نشان می دهد هر جا تراکم جمعیتی و تماس های اجتماعی بالاتر باشد میزان ابتلا افزایش می یابد.

دلشاد افزود: اگرچه با اعمال محدودیت های جدید کرونایی از نظر تعداد بستری و ابتلا به بیماری کرونا در سیر نزولی قرار گرفته ایم اما مرگ و میرها کاهش محسوسی نداشته و باید در هفته های آینده منتظر نتایج موثر و مثبت اجرای این طرح باشیم.

وی تاکید کرد: رعایت نکردن پروتکل ها، کاهش حساسیت ها و بازگشت مردم به رفتارهای عادی سبب شیوع و اوج دوباره بیماری کرونا در استان می شود و متاسفانه نوع انتقال بیماری کرونا در استان به ابتلای خانوادگی تغییر یافته است.

دکتر دلشاد با اشاره به در پیش بودن شب یلدا، گفت: نگران تجمع های خانوادگی هستیم زیرا 70 درصد مرگ و میرهای کنونی ما مربوط به افراد مسن است و از مردم می خواهیم این مورد را رعایت کنند و مسوولان نیز تدابیری اتخاذ کنند که نتیجه اعمال محدودیت ها کمرنگ و خنثی نشود.

ادارات و سازمان ها تعطیل نیستند

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: قطع زنجیره انتقال و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، تاثیرگذارترین مولفه برای مدیریت بیماری کووید 19 است.

علی بیگ زاده افزود: ادارات و سازمان ها حق تعطیلی ندارند و باید بر اساس محدودیت های جدید کرونایی اقدام کنند.

وی اظهار داشت: اعمال مجازات ها به دلیل عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در ادارات به مدیران دستگاه های اجرایی تفویض شده است و نیازی به معرفی به هیات تخلفات اداری نیست اما ارائه خدمت به ارباب رجوعی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده است، تخلف و دارای مجازات است.

رییس کل دادگستری نیز در این نشست گفت: دستگاه قضا با توجه به نوع ماموریت خود نمی تواند با کاهش فعالیت هایی که ادارات دیگر باید رعایت کنند، کار کند و کارکنان این دستگاه باید بر سر کار خود باشند تا کار مردم عقب نماند.

حجت الاسلام اسدالله جعفری افزود: تمام مصوبات ستاد کرونا و پروتکل های بهداشتی رعایت می شود اما نمی توان کار مردم را معطل گذاشت و به همین دلیل ممکن است فعالیت حوزه قضا را برنامه ریزی کرده و به نوبت های صبح و بعد از ظهر تقسیم کنیم.

183 برگ جریمه یک میلیون تومانی

فرمانده انتظامی خراسان شمالی نیز گفت: از ابتدای آذرماه و با اعمال محدودیت 2 هفته‌ای تا کنون 183 برگه جریمه یک میلیون تومانی برای خودروهای متخلف در استان صادر شده است.

سردار علیرضا مظاهری اظهار داشت: در مجموع تردد در محورهای مواصلاتی استان 46 درصد کاهش یافته و بیش از 24 هزار خودرو نیز تذکر گرفته اند و چهار هزار و 747 خودرو نیز به مبدا بازگردانده شده اند.

وی افزود: برگه جرایم صادر شده در این روزها، هزار و 180 فقره بوده که از این تعداد 163 فقره جریمه 500 هزار تومانی و 183 مورد نیز یک میلیون تومانی بوده است.

فرمانده انتظامی خراسان شمالی، تعداد بازرسی های انجام شده از صنوف را هزار و 964 فقره اعلام و بیان کرد: 53 واحد صنفی به علت تخلف و نادیده گرفتن ضوابط کرونایی پلمب شده است.

مظاهری با اشاره به برخی نابسامانی ها در صدور کارت های تردد در استان گفت: بعضا مجوزهایی صادر شده است که به لحاظ موضوع باید بررسی و در آن تجدید نظر شود.

وی با اشاره به فعالیت های شبانه روزی نیروی انتظامی در زمینه اجرای محدودیت های هوشمند کرونایی گفت: نیروهای انتظامی در معرض بیشترین خطر کرونا هستند و باید تمهیداتی در این مورد و در مورد تهیه اقلام بهداشتی برای ماموران درگیر اندیشیده شود.

مدیرکل دفتر بازرسی استانداری خراسان شمالی نیز گفت: از آغاز اجرای طرح تا کنون 6 هزار و 50 مورد بازرسی در بجنورد و 2 هزار و 721 بازرسی در اسفراین انجام شده است.

مهدی کرامتی افزود: بر اساس بررسی و پایش صورت گرفته 94 درصد صاحبان مشاغل، 96 درصد ادارات و 98 درصد مردم به محدودیت ها پایبند بوده و پروتکل ها را رعایت کرده اند.

وی گفت: بانک ها به اصناف از حوزه منابع داخلی 420 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می کنند و تا کنون به مشاغل آسیب دیده از کرونا نیز 637 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی در مورد جذب منابع ودیعه مسکن نیز اظهار داشت: از 900 میلیارد ریال منابع این بخش در استان تا کنون 830 میلیارد ریال آن تایید و 370 میلیارد ریال نیز پرداخت شده است.

استان خراسان شمالی از ابتدای مردادماه در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*