چهارشنبه 18 مهر 1403

استاندار کرمان: اظهارات و تحلیل‌های دانشجویی باید دانش محور باشد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار کرمان: اظهارات و تحلیل‌های دانشجویی باید دانش محور باشد

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت: از دانشجویان آزادیخواه، قانونمدار و مدافع ارزش های انقلاب و نظام انتظار می‌رود، پژوهش محورانه و براساس دیتاهای (ملاک‌های) درست موضوعات را تحلیل و مطرح کنند.

به گزارش ایرنا، علی زینی وند عصر شنبه در نشست مشترک با تشکل های دانشجویی استان کرمان در آستانه روز دانشجو افزود: شایسته نیست که دانشگاهیان و نخبگان بدون بررسی طرح ها درباره آنها نظر دهند زیرا صحبت های این قشر باید دانش محور، پژوهش محور و مبتنی بر دیتاهای درست باشد.

وی خاطرنشان کرد: نباید توقع داشت که به عنوان استاندار کرمان تخت تاثیر فضای سیاسی و فشار رسانه ای درباره موضوعی که در سطح استانی و ملی درباره آن بررسی های مختلف انجام شده و طرح در دست اجرا است، عقب نشینی کنم زیرا اینگونه عقب نشینی در قاموس من برخاسته از جنبش دانشجویی نمی گنجد.

استاندار کرمان با اشاره به صحبت های مطرح شده درباره طرح انتقال آب از هلیل رود، تصریح کرد: این طرح یک طرح عظیم ملی است وزارت نیرو زیر آن را امضا کرده و در دست اجرا است اما درباره این پروژه و سایر پروژه ها از جمله بام کرمان آمادگی بررسی منطقی و اصولی را داریم.

زینی وند افزود: پشت سر حرف اصولی و منطقی به هر قیمتی و به عنوان نفر اول اجرایی استان می ایستم و در مقابل اغراض نیز به هر قیمتی خواهم ایستاد.

وی با تاکید بر این مطلب که کرمان باید تبیین کننده مکتب مردبزرگی مانند سردار سلیمانی باشد، عنوان کرد: یکی از ویژگی های شهید سلیمانی این بود که مرعوب و تحت تاثیر فضای داخلی و بین المللی قرار نمی گرفت و با همه جناح ها ارتباط می گرفت.

زینی وند اظهارداشت: دانشجوی آزادی خواه، قانونمدار و مدافع ارزش های نظام و انقلاب باید بر اساس دیتاهای درست صحبت های خود را مطرح کند.

وی ادامه داد: در باره پروژه هلیل رود که در دست انجام است، آماده هستیم که با نخبگان و صاحب نظران و تمامی کسانی که دغدغه محیط زیستی دارند در قالب یک نشست در شان یک نظام 42 ساله الگو کار کارشناسی کنیم تا اقناع سازی لازم انجام شود.

 شناخت دقیق مسائل دانشگاه برابر با شنیدن حرف طیفهای مختلف جامعه است

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت روز تاریخی دانشجو گفت: هر مسئولی که شناخت دقیقی از مسائل دانشگاه داشته باشد باید حرف های طیف های مختلف دانشجویان را بشنود زیرا مطالبات این طیف ها، مطالبات اصلی جامعه به شمار می رود.

زینی وند افزود: کشور ما در بسیاری از مولفهها از جمله آرمان خواهی، عدالت خواهی، امنیت، سیاست و بسیاری از مولفه های دیگر در دنیا حرف برای گفتن دارد و سختی هایی که به این نظام تحمل می شود نیز به دلیل استقلال خواهی و آزادی خواهی ماست.

وی با اشاره به این مطلب که جنبش های دانشجویی آرمان های اصلی نظام را زنده نگه می دارند، ادامه داد: گروه های جهادی و علمی دانشجویی در هسته های مختلف در جامعه اثرگذار و منشاء خدمات موثری هستند و این قشر یاوران بی مزد و منت دولت و نظام به شمار می رود.

وی ضمن بیان این مطلب که من نیز برآمده از جنبش دانشجویی دهه 70 هستم، ادامه داد: جنبش دانشجویی یکی از پایه‌های پیروزی انقلاب بود و البته باید توجه داشت که جنبش های دانشجویی آن دهه رنگ و بوی بیشتر و جنسی اصیل تر از امروز داشت.

استاندار کرمان عنوان کرد: ماهیت اصلی جنبش دانشجویی استقلال است و یکی از ویژگی‌های اصلی دانشجو آزادیخواهی است و دانشجو باید هر آنچه را تشخیص داد که حق جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی است را بگوید.

زینی وند با تاکید بر اینکه دانشجو باید نشاط اجتماعی را به جامعه تزریق کند، گفت: استان کرمان، استانی با ظرفیت و پر استعداد است و معادن و استعدادهای خدادادی بی نظیری دارد اما تمرکز بر روی برخی از بخش ها موجب شده نگاه به سایر بخش ها کمتر باشد.

وی افزود: به عنوان مثال استان کرمان در حوزه دانش‌بنیان به تناسب وزن استان در حوزه های مختلف پیشرفت نداشته و در بخش کشاورزی نیز 90 درصد اداره امور کشاورزی به صورت سنتی انجام می شود.

استاندار کرمان یادآور شد: استان کرمان در حوزه مشاغل خرد و کوچک که می‌تواند زمینه اشتغال زیادی ایجاد کند نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته و دانشگاه ها می توانند با شناسایی این فرصت‌ها زمینه به فعلیت رساندن آنها را فراهم کنند.

زینی وند خاطر نشان کرد: اگر جمهوری اسلامی را یک نظام یکپارچه می دانیم هر دولت به عنوان برش‌هایی از آن باید اقدامات و برنامه‌های خوب دولت‌های قبل از خود را ادامه دهد و بد نامی برای دولتی است که از روی سیاست ورزی و کینه ورزی برنامه‌های خوب دولت قبل از خود را کنار بگذارد.

آب از مسائل اصلی استان کرمان است

استاندار کرمان با اشاره به این مطلب که این استان جزو پرمصرف ترین استان های کشور در حوزه آب به شمار می رود، گفت: سند سازگاری با کم آبی نوشته شده و در آن 13 میلیارد متر مکعب مدیریت منابع آب برنامه ریزی شده که 2 میلیارد متر مکعب آن سهم استان است و البته استان یک میلیارد مترمکعب آن را قبول کرده که در قالب یک برنامه پنج‌ساله باید به این مهم دست یافت.

زینی وند خاطر نشان کرد: لازم است که دانشگاه ها به کمک بیایند تا منابع آبی استان به شکل صحیح مدیریت شود زیرا در غیر این صورت بسیاری از مناطق خالی از سکنه خواهند شد.

وی با بیان این مطلب که سه خط انتقال آب در استان کرمان در دست مطالعه است، گفت: شایسته نیست دانشگاهیان و نخبگان بدون بررسی طرح ها نظر بدهند و باید حرف‌ها دانش محور، پژوهش محور و مبتنی بر دیتاهای درست باشد.

استاندار کرمان بر لزوم اجرای خطوط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان تاکید کرد و گفت اگر این خطوط را اجرا نکنیم در حوزه تامین آب با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی یادآور شد: دانشگاه‌ها با تولید ایده می توانند زمینه های حل مشکلات حوزه آب را فراهم کنند.

 تبعیض مثبت به نفع مناطق کمتر توسعه یافته استان را دنبال می‌کنیم

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این مطلب که تبعیض مثبت به نفع مناطق کمتر توسعه یافته استان را دنبال می‌کنیم، گفت: مروج ادبیات تفرقه افکنانه شمال و جنوب نیستیم اما با توجه به توسعه نامتوازن بخش‌هایی از استان، تبعیض مثبت به نفع مناطق کمتر توسعه یافته را با جدیت دنبال می‌کنیم.

زینی وند خاطرنشان کرد: به منظور مقابله با سیلاب، گرد و غبار و ریزگردها شرکت‌های بزرگ، نیروهای نظامی و سایر دست اندرکاران پای کار آمدند و اقدامات خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: برای توسعه گردشگری از جمله توسعه گردشگری معنوی با توجه به وجود مزار سردار سلیمانی در این استان، طرح هایی را داشته و برنامه‌هایی را دنبال می‌کنیم.

 آسیب های اجتماعی زخمی بر پیکر شهرهاست

استاندار کرمان در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که کشور ما از آسیب‌های اجتماعی و حاشیه نشینی زخم خورده و کشور ما تیر خورده این مسائل است، گفت: به دلیل بی توجهی های گذشته روستاها در حال تخلیه و حاشیه نشینی در حال گسترش است که باید با روش‌های مختلف از گشت گسترش آن جلوگیری کرد.

 تورم قوانین کشور را فلج کرده است

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که تورم قوانین کشور را فلج کرده و تفسیر شخصی در قوانین بیداد می‌کند، گفت: وجود مدیران باانگیزه و پاک می‌تواند در روند توسعه کشور را تسهیل کند.

زینی وند یادآور شد: اگر چشم مردم تنها به دولت باشد درست نیست و باید از تمامی امکانات و ظرفیت‌های کشور استفاده کرده و موانع موجود را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در راستای تامین زیرساخت های اینترنتی دانش آموزان پیگیری‌هایی با وزیر ارتباطات داشتیم که قرار شد برای استان های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان در حوزه زیرساخت های آب، برق، گاز و جاده عقب است، گفت: اگر طرح‌های توسعه در این بخش ها اجرایی نشود برای اجرای طرح‌های بزرگ استان با مشکل مواجه خواهیم شد.

زینی وند یادآور شد: به معاون عمرانی استانداری تاکید شده که برنامه تامین زیرساخت های جاده، آب، برق و گاز استان را در قالب برنامه 10 ساله تدوین کند.

هوادار سیاسی هیچکس نیستم

استاندار کرمان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه سمپات (هوادار) سیاسی هیچ کس نیستم، گفت: رفتار دولت و مخالفان دولت قابل نقد است زیرا مساله اول دولت در سال اول فعالیت، مدیریت بحران بوده است.

زینی وند با تاکید بر اینکه نظام ما عین مردم و مردم عین نظام هستند و این دو قابل تفکیک نخواهند بود، گفت: فقط نباید نقطه ضعف ها را دید و باید با نقد منصفانه آنچه به نفع نظام است را مطرح کنیم و هر مسئول در جایگاه خود باید برای نظام آبرو بیاورد.

وی بر نگاه منطقی به موضوع برجام نیز تاکید کرد و گفت: پس از برجام برای نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم، اروپا در مقابل آمریکا قرار گرفت و آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل تنها ماند و در این حوزه باید به تمامی جوانب مثبت و منفی موضوع توجه کرد.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: راه نجات کشور تمسک به ادبیات و راهبردهای رهبری است و باید فرمایشات ایشان را تحلیل محتوا کرده و بر مبنای آنها حرکت کرد.

*س_برچسب‌ها_س*