یک‌شنبه 15 مهر 1403

اسرائیل بایدن را خلع سلاح کرد / بازی خطرناک نتانیاهو در خاورمیانه

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
اسرائیل بایدن را خلع سلاح کرد / بازی خطرناک نتانیاهو در خاورمیانه

اقتصادنیوز: به ادعای ناظران شهادت سیدحسن نصرالله، رهبر مقاومت لبنان توسط اسرائیل ایالات متحده را در شرایط دشواری قرار داد و همزمان مسیر تنش زدایی با غرب توسط ایران را با چالش‌هایی روبرو کرده است. این گروه مدعی‌اند که نتانیاهو بدین طریق معادلات خاورمیانه را برهم زده است.

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه گاردین با انتشار یادداشتی مدعی شد: روز جمعه وقتی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته بود که که روزهای آینده مسیر آینده خاورمیانه را مشخص خواهد کرد، نمی‌توانست پیش‌بینی کند که ایده برقراری آتش بس میان اسرائیل و حزب الله بدین شکل شکست بخورد. اسرائیل با ترور شهید سیدحسن نصرالله موجب شد تا منطقه از لبه پرتگاه عبور کرده و در یک قدمی رویارویی تمام عیار قرار بگیرد. بالاخص در شرایط کنونی که برای دومین بار منطقه شاهد حمله موشکی ایران به اسرائیل بود.

دوراهی سرنوشت ساز

نشریه گاردین در ادامه یادداشت ادعایی‌اش آورد، امروز همه نگاه‌ها متوجه پاسخ احتمالی اسرائیل است، پاسخی که می‌تواند برای این بازیگر پرهزینه باشد. این نشریه انگلیسی در ادامه مدعی شد، بعد از ترور سیدحسن نصرالله شرایط حاکم برای مسعود پزشکیان به چالشی جدی تبدیل تبدیل شد؛ همانی که خواهان تنش زدایی با غرب جهت عبور از تحریم‌هاست. سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه دولت چهاردهم، بعد از یک هفته حضور در نیویورک و دیدارهای دو و چندجانبه با سیاستمداران اروپایی مانند آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان و دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا این گروه از رهبران غربی را متقاعد کرده تا زمینه را برای احیای رایزنی‌ها در باب برنامه هسته‌ای ایران فراهم کنند؛ رایزنی‌هایی که در بازه‌ای از زمان برجام را رقم زد؛ توافقی که ترامپ سال 2018 به طور یکجانبه از آن خارج شد.

همزمان رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از شنیده‌های این جلسات متاثر شده و تاکید داشته: «فکر می‌کنم این لحظه‌ای است که می‌توان در مورد موضوع هسته‌ای کاری انجام داد. مزیت آقای عراقچی این است که همه چیز را در مورد این فرآیند می‌داند و به همین دلیل اجازه می‌دهد تا فرایند توافق سریعتر ممکن شود». با این همه به ادعای این نشریه انگلیسی، ترور سیدحسن نصر الله به مانعی جدی در مسیر توافق تبدیل شده و می‌تواند بار دیگر روابط تهران با غرب را وارد فاز تازه‌ای از تنش‌ها کند. پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، تهران برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها از رویکرد صبر استراتژیک پیروی کرد و به واسطه اصرار ایالات متحده مبنی بر تحقق آتش بس در غزه، تلاش داشت تا مانع از تشدید تنش‌ها شود. هرچند در نهایت ماجراجویی‌های اسرائیل موجب شد تا تهران در پاسخ به ترورهای چهره‌های مقاومت، رویاروی اسرائیل قرار گرفته و بازدارندگی را احیا و تثبیت کند.

بایدن خلع سلاح شد

به نوشته گاردین، ایران ادعای آمریکا مبنی بر بی‌اطلاعی از ترور سیدحسن نصرالله را باور ندارد؛ فرمان ترور رهبر مقاومت لبنان از قلب نیویورک صادر شد. بالاخص آن که گزارش‌ها می‌گویند اسرائیل برای بمباران مقر فرماندهی حزب‌الله از بمب‌های آمریکایی استفاده کرده است. البته ترور رهبر مقاومت برای واشنگتن، نوعی تحقیر دیپلماتیک و نمایش ناتوانی و امتناع از کنترل متحد دردسرسازش است. در این میان وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید به واسطه رایزنی با ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل و نتانیاهو، درک روشنی از تحولات منطقه داشته و براین باور بوده که تل‌آویو آتش‌بس 21 روزه را می‌پذیرد، با این همه نتانیاهو توافق را زیر پا گذاشت. از همین رو می‌توان گفت استراتژی ایالات متحده بعد از 12 ماه شکست خورده، بعد از حملات هفت اکتبر حماس، ایالات متحده بارها از اسرائیل خواسته تا در ارتباط با فرآیند غذارسانی به مردم غزه، حمله زمینی به رفح، شرایط آتش‌بس منعطف عمل کند.

با این حال هر بار نتانیاهو مواضع ایالات متحده را تصدیق کرد، اما در عمل واشنگتن را نادیده گرفت. به همین دلیل واشنگتن در باب استراتژی اسرائیل تردیدهایی جدی دارد اما ارسال مهمات به این بازیگر را متوقف نکرده است. با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و انفعال برخی کشورهای عربی در برابر ترور سید حسن نصر الله، به نظر می‌رسد ایالات متحده گزینه‌های کمی در دسترس دارد. بالاخص در شرایطی که رویارویی میان ایران و اسرائیل بار دیگر هراس در خاورمیانه را افزایش داده است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
اسرائیل بایدن را خلع سلاح کرد / بازی خطرناک نتانیاهو در خاورمیانه 2
اسرائیل بایدن را خلع سلاح کرد / بازی خطرناک نتانیاهو در خاورمیانه 3