شنبه 14 مهر 1403

اسرائیل پیام اول اکتبر را گرفت؟

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
اسرائیل پیام اول اکتبر را گرفت؟

عملیات وعده صادق 2 در اولین روز اکتبر و اولین روز سال عبری، پیامی واضح را برای صهیونیست‌ها ارسال کرد، خاورمیانه جدید و نظم نوین منطقه متولد شده است ولی با اراده مقاومت و با آتش موشک های ایرانی.

به گزارش مشرق؛ عملیات وعده صادق 2، بار دیگر اکتبر را برای صهیونیست‌ها تبدیل به یک ماه تلخ و کابوس‌بار کرد.

حمله موشکی ترسناک ایران به عمق سرزمین های اشغالی یک واقعیت جدید روبروی رژیم صهیونیستی قرار داده و صفحه جدیدی در منازعه تهران - تل‌آویو گشود. اول اکتبر 2024 درس‌های تاریخی در دل خود داشت.

عملیات وعده صادق 2 را باید در چه چارچوبی تحلیل و توصیف کرد؟ تهاجم ایران طیفی از پیام‌ها را با خود حمل کرده و تغییرات میدان جنگ غزه را بازتعریف می‌کند.

حمله مستقیم ایران به عمق سرزمین‌های اشغالی برای دومین بار در تاریخ و در کمتر از 6 ماه سطحی از دستورکارهای جدید نظامی - امنیتی را تولید می‌کند. هر چه بود، پاسخ انتقام‌جویانه ایران، نسبت به عملیات آپریل (وعده. صادق 1- فروردین امسال) پیام قدرتمندتری صادر کرد.

پیام اشتباه نتانیاهو

از پیام ویدئویی گستاخانه نتانیاهو خطاب به دولت - ملت ایران و اعتماد به نفس نخست‌وزیر اسرائیل در این پیام تصویری، تا لرزش دستان او هنگام خواندن بیانیه‌ای بعد از اصابت موفق موشک‌های ایران، کمتر از 24 ساعت طول کشید، در این فاصله کوتاه و لحظاتی که سران اسرائیل در عمق پناهگاه بودند، خاورمیانه جدیدی متولد شد.

بی‌بی باید می‌آموخت که مراقب باشد چه پیامی به مردم و حکومت ایران و در چه زمانی صادر می‌کند. دومین درس از دومین وعده صادق برای نخست وزیر تحت تعقیب صهیونیست‌ها این بود که هیچگاه نباید مغرور شده و قبل از سوت پایان بازی سرود پیروزی بخواند! گاهی پیروزی، پلی به سوی شکست است.

نتانیاهو تصور می‌کرد با ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان همه چیز پایان یافته است و می‌تواند جلوی دوربین بنشیند و ایران را تهدید کند. اما عملیاتی شدن وعده صادق 2 در کمترین زمان ممکن این پیام را داشت که برخلاف چیزی که رهبر لیکود فکر می‌کند ترور ضاحیه تازه آغاز ماجرا است؛ پرونده‌ای که مفتوح است.

نتانیاهو تصور می‌کرد با ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان همه چیز پایان یافته است و می‌تواند جلوی دوربین بنشیند و ایران را تهدید کند. اما عملیاتی شدن وعده صادق 2 در کمترین زمان ممکن این پیام را داشت که برخلاف چیزی که رهبر لیکود فکر می‌کند ترور ضاحیه تازه آغاز ماجرا است؛ پرونده‌ای که مفتوح است.

کابینه جنگی اسرائیل با تکیه بر عملیات‌های سه گانه خود در لبنان: انفجار پیجرها، انفجار مقر حزب‌الله و ترور جمعی از فرماندهان مقاومت نظیر ابراهیم عقیل و در نهایت عملیات ترور شهید سید حسن نصرالله، تلاش داشت تا قبل از سالگرد 7 اکتبر، تکلیف جنگ غزه را یکسره کرده و ده‌ها هزار شهرک نشین آواره در شمال به خانه‌های خود بازگردند.

پیغام فتاح در چنین فضایی، عملیات تنبیهی ایران، رژیم صهیونیستی را ده‌ها گام به عقب پرتاب کرد. تهران در ورژن آپدیت شده وعده صادق، سطح عملیات و تقابل را ارتقا داد. تصاویر هدف قرار دادن سرزمین‌های اشغالی با موشک هایپرسونیک (مافوق صوت) فتاح که به صورت زنده از شبکه‌های خبری جهان در حال پخش بود آنقدر واضح و شفاف بود که جایی برای انکار و پنهان‌کاری مقامات صهیونیستی درباره موفقیت آمیز بودن این عملیات باقی نگذاشت.

ایران، بعد از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، به دیپلماسی فرصت داد و از نقض حاکمیت سرزمینی خود چشم پوشید تا آنطور که رئیس جمهور ایران فاش کرد، در ازای آن، ایالات متحده و برخی از متحدان غربی، طبق قولی که به کشورمان می‌دهند به دولت یاغی تل‌آویو لگام زده و نتانیاهو را وادار به پذیرش آتش‌بس کنند. با محرز شدن این نکته که آتش بسی در کار نیست و نتیجه خویشتنداری ایران، صرفا خرید زمان برای کابینه افراطی رژیم صهیونیستی است. اینجا جایی است که رئالیست‌ها در روابط بین‌الملل پرچم‌شان را می‌کوبند. آنها می‌توانند دوباره فریاد بزنند در فضای آنارشیک جهان، جایی برای قول شفاهی و اعتماد نیست. وعده صادق 2 در چنین لحظه‌ای خلق شد. در خاورمیانه حسن نیت، حسن نیت نمی‌آورد!

خواب گنبد آهنین ترسناک‌ترین پیام وعده صادق 2 اما، به مرخصی فرستادن سامانه های دفاع هوایی اسرائیل نظیر گنبد آهنین توسط ایران بود. این دقیقا همان موضوعی بود که ارتعاش را وارد بدن و دستان نتانیاهو هنگام بیانیه خوانی کرده و مقامات نظامی اسرائیل را در بهت و شوک فرو برد به طوری که تا چند ساعت آنها را قادر به موضع‌گیری نکرد. آسمان سرزمین‌های اشغالی تا حالا به این شکل بی دفاع نشده بود.

تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه هوایی نواتیم، (جایی که یکبار نتانیاهو در آنجا مقابل یک جنگنده F-35 ایستاد و ایران را تهدید کرد) بعد از حملات موشکی سپاه پاسداران، این را به خوبی نشان می‌دهد. گزارش‌ها از تخریب یک مقر سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) در تل‌آویو از همین امر حکایت می‌کند.

رونن برگمن، روزنامه‌نگار نزدیک به نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی و نویسنده کتاب «برخیز و تو اول بکش» که برای روزنامه نیویورک تایمز آمریکا می‌نویسد درباره عملیات اول اکتبر ایران می‌گوید: من یک سری انفجارهای مهیبی را در نزدیکی خانه‌ام در شمال تل‌آویو، نزدیک به مقر موساد، آژانس اطلاعات خارجی و واحد 8200، احساس کردم. تمام خانه می لرزید.

پیام ایران قاطعانه بود: اگر تقابل ایران و اسرائیل به مرحله دوم و سوم برسد، آسمان رژیم صهیونیستی برای ایران، شبیه آسمان غزه برای اسرائیل خواهد شد. نتانیاهو ایران را تهدید می‌کند که دستان اسرائیل به هرکجا خواهد رسید اما سه شنبه شب، این دستان دشمنش بود که به هرجایی از فلسطین اشغالی رسید.

پیام ایران قاطعانه بود: اگر تقابل ایران و اسرائیل به مرحله دوم و سوم برسد، آسمان رژیم صهیونیستی برای ایران، شبیه آسمان غزه برای اسرائیل خواهد شد. نتانیاهو ایران را تهدید می‌کند که دستان اسرائیل به هرکجا خواهد رسید اما سه شنبه شب، این دستان دشمنش بود که به هرجایی از فلسطین اشغالی رسید.

جنگ پیام‌ها منازعه تهران - تل‌آویو بعد از «جنگ در سایه» به «جنگ اراده‌ها» و حالا به «جنگ پیام‌ها» رسیده است.

سران اسرائیلی صراحتا ادعا کرده‌اند که پاسخ حمله ایران را خواهند داد. در 72 ساعت گذشته رسانه‌ها، گزارش‌های مختلفی از کیفیت پاسخ اسرائیل و هماهنگی‌های تل‌آویو با واشنگتن در این رابطه منتشر کرده‌اند. تا جایی که جو بایدن رییس جمهور آمریکا، اقدام اسرائیل علیه تاسیسات نفتی ایران را نفی نکرده و اعلام کرد دولتش در این خصوص مشغول رایزنی با اسراییل است.

در طرف مقابل، تهران از همان دقیقه ابتدایی بعد از عملیات وعده صادق 2، اعلام کرد اگر رژیم صهیونیستی پاسخ این عملیات را بدهد، حمله بعدی ایران کوبنده تر خواهد شد و اینبار تمام زیرساخت‌های رژیم را هدف قرار خواهد داد. این تهدید هم از سوی سرلشگر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، مطرح شد و هم عباس عراقچی وزیر امور خارجه در گفت‌و گوی تلفنی با همتایان خود از انگلستان، فرانسه و هلند آن را تکرار کرد. مجید تخت روانچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در نشست توجیهی برای سفرا و نمایندگان خارجی در تهران، عواقب مقابله به مثل تل‌آویو را برای آنها تشریح کرد.

و در نهایت، رئیس جمهور پزشکیان در قطر، کشوری که همواره کانال واسطه‌ای ارسال پیام میان تهران و واشنگتن در دیپلماسی «بک چنل» بوده است، تصریح کرد هرگونه پاسخ رژیم به ایران با پاسخ محکم‌تر کشورمان روبرو خواهد شد.

همزمان با حضور رئیس جمهور ایران در دوحه، شبکه الجزیره قطر گزارش داد یک منبع ایرانی به این رسانه گفته ایران در پیام غیرمستقیم خود به واشنگتن تأکید کرده که مرحله خویشتنداری یکجانبه تهران به پایان رسیده و هرگونه حمله اسرائیل با پاسخی نامتعارف از جمله به زیرساخت‌ها مواجه خواهد شد.

شاید بعد از پیام غیرمستقیم بود که بایدن گفت آمریکا مخالف هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران است. کاخ سفید به خوبی از عواقب حمله به این تاسیسات و تغییر دکترین هسته‌ای ایران به سمت بازدارندگی کامل هسته‌ای آگاه است.

در آخرین تحول، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گفت باید پاسخ حساب شده به ایران بدهیم اما خواستار جنگ با این کشور نیستیم. همچنین برخی از مقامات آمریکایی به واشنگتن پست گفته اند اسرائیل به ما گفته است که احساس نمی‌کند نیاز به پاسخ فوری و گسترده به ایران دارد. این مقامات می گویند ایالات متحده و اروپا نگرانند که اسرائیل به اهداف اقتصادی در ایران حمله کند و واکنش اسرائیل به تشدید جدی [تنش ها] منجر شود. واشنگتن پست به نقل از یک مقام ارشد اروپایی نوشته است که تهران حملات به صنعت نفت و گازش را خط قرمز خود می‌داند.

زمان در منطقه غرب آسیا به کندی می‌گذرد. برای اسرائیل، فشردن ماشه علیه ایران، می‌تواند بقایش را به خطر اندازد. آیا تل‌آویو خود را برای یک دیوانگی آماده می‌کند؟

منبع: ایرنا