پنج‌شنبه 19 مهر 1403

افزایش قیمت و رکود بازار خودرو چالش هایی تکراری / سو مدیریت رویای ساماندهی خودرو را آشفته کرد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
افزایش قیمت و رکود بازار خودرو چالش هایی تکراری / سو مدیریت رویای ساماندهی خودرو را آشفته کرد

بازار خودرو همواره یکی از بازارهای پرچالش بوده که هم بر سایر بازارها اثرگذار است و هم خود تحت تاثیر دیگر بازارها به ویژه بازار ارز قرار گرفته که در نهایت زمینه سردرگمی و تشویش را برای مردم فراهم کرده است‌.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، این روزها شاهد نوسانات بازار ارز هستیم که با تاثیر بر سایر بازارها از جمله بازار خودرو سبب افزایش قیمت‌ها و رکودی گسترده شده؛ شرایطی که خبر خوش واردات خودرو را در هاله ای از ابهام قرار داد.

اگرچه تاثیر نوسانات ارز تنها به بازار خودرو محدود نمی شود اما فی نفسه این بازار با چالش هایی مواجه بوده که صرف نظر از انتقادات وارده به صنعت خودرو، سو تدبیر و اعمال سیاست های غلط این حوزه را با مشکلاتی مواجه کرده که در نهایت مردم چوب آن را خورده اند‌.

با توجه به وعده واردات خودرو و پیش بینی نوسانات قیمتی دلار انتظار می رود که این موضوع تحت تاثیر قرار نگیرد و به زودی شاهد تحقق وعده واردات خودرو و شکسته شدن انحصار بازار داخلی باشیم.

گره خوردن بازار به ارز از گرفتاری های کشور است

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: بخش خودرو متاثر از بازار ارز است و با نوسانات ارز قیمت آن نیز تحت تاثیر قرار می گیرد در واقع این یکی از گرفتاری های مملکت است که بسیاری از بازارها به ارز گره خورده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بازارهای خودرو، سکه و مسکن دستخوش نوسانات نرخ ارز هستند.

حجت الاسلام حسینی کیا به فرمایش رهبری مبنی بر ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی و تکیه به داشته ها اشاره و تصریح کرد: نباید نگاه ما به بیرون از مرزها باشد.

وی افزود: اگر اقتصاد ما مقاومتی و داخلی شود، تکانه هایی چون تغییرات دلار که در دنیا ایجاد می شود اقتصاد ما را دچار چالش نخواهد کرد برهین مبنا باید به سمت نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بخشی از نوسانات بازارهایی چون خودرو ناشی از التهابات جنگ روانی است که باید آن را مدیریت کنیم.

به گفته حجت الاسلام حسینی کیا یکی دیگر از گرفتاری های ما این است که در جنگ روانی، انجام تبلیغات تاثیراتی در داخل ایجاد می کند که باید ضرورت بی توجهی مردم به شایعات و فضاسازی ها فرهنگ سازی و نهادینه شود.

وی افزود: اکنون مشکل بازار خودرو با افزایش نرخ ارز بیشتر شده اگر واردات هم آزاد شود باز هم به دلیل افزایش ارز خودروهایی که وارد کشور خواهند شد، کاهش محسوسی بر بازار خودرو نمی گذارند.

حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: هرچند که واردات خودرو تلنگری برای خودروسازان است که کیفیت را افزایش دهند اما سرانجام چندان نمی تواند سایه سنگینی بر قیمت خودرو بیندازد.

وی افزود: متولیان امر درصدد انجام ثبت سفارش خودرو هستند و پس از آن حدود چهار ماه طول می کشد که خودرویی وارد کشور شود که پیش بینی می شود واردات خودرو تا اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده واردات انجام شود.

هیچ یک از سیاست‌های کاهش قیمت خودرو به درستی اجرا نمی شود

محمد بهمن نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در بحث خودرو کشور ما از سال‌های پیش با آن روبرو بوده وجود انحصار در بازار خودرو و نقش دولت در ایجاد این انحصار بوده است.

وی افزود: در همه اقتصادهای دنیا وقتی یک کالا مهم تلقی می شود برای بازه زمانی کوتاه پنج تا ده سال می تواند مشمول حمایت‌های دولتی باشد اما پس از آن باید وارد رقابتهای بین المللی شود تا بتواند کیفیت و قیمت خود را اصلاح کند چیزی که در صنعت خودرو ما اتفاق نیفتاد.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در کنار کیفیت پایین خودرو، رقیبی برای این محصولات وجود نداشت و وضع تعرفه های گمرکی بر واردات خودرو و ممنوعیت واردات باعث شد تقاضا افزایش یابد.

بهمن با بیان اینکه قیمت خودرو روز به روز صعودی می شود، گفت: خودرو در کشور ما از یک کالای مصرفی خارج و اکنون به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده در نتیجه افراد واسطه گر و دلال به این حوزه ورود کردند و قیمت‌ها خودرو را افزایش دادند.

وی افزود: سیاستهایی که در کشور برای کاهش قیمت خودرو اعمال می شود هیچ کدام به درستی اجرا نمی شود و همه با مشکلاتی مواجه می شوند.

بهمن تصریح کرد: امسال دو طرح در حوزه خودرو داشتیم که می توانست کمک حال وضعیت و قیمت خودرو باشد که هردو با یک کج سلیقگی با شکست مواجه می شود.

وی با اشاره به عرضه خودرو در بازار بورس، افزود: اگر واحدهای تولیدی یا مونتاژی روزانه یک هزار خودرو تولید کنند نهایتا ماهی یک بار با تعداد 100 یا 200 خودرو در بازار بورس عرضه می کنند که بسیار پایین تر از ظرفیت تولید آنها است.

مدیر تالار بورس منطقه ای کرمانشاه اذعان کرد: همچنین در این حوزه واسطه گران و دلالان با استفاده از کدهای ملی سایر افراد به خرید خودرو می پردازند و قیمت آن را افزایش می دهند تا به قیمت بازار نزدیک شود و رسالتی که بازار بورس کالا برای خود تعریف کرده مبنی بر کاهش قیمت خودرو و رسیدن خودرو بدست مصرف کننده دچار اشکال می شود.

بهمن تصریح کرد: واردات خودرو با قیمت های مصوب باعث شد با نگاه بهتری واردات انجام شود و افراد بیشتری در این دایره واردات قرار گیرند تا بخشی از خودروهای مورد نیاز تامین و قیمت خودرو هم تعدیل شود که البته باز با واگذاری واردات خودرو به بیشتر شرکتهای تولید کننده خودرو این موضوع هم نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

وی افزود: اگر می خواهیم بازار خودرو از نظر کیفیت و قیمت به وضعیتی برسد که مردم راضی باشند و مصرف کننده بتواند استفاده کند چاره ای نداریم جز اینکه خود را در معرض رقابت قرار دهیم و کیفیت خودروها را افزایش دهیم و تولیدات را افزایش دهیم.

به گزارش مرصادنیوز، تغییرات قیمت ارز و افزایش نرخ خودرو طی روزهای اخیر موجبات نگرانی مردم را فراهم آورده که انتظار می رود متولیان امر در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام /

افزایش قیمت و رکود بازار خودرو چالش هایی تکراری / سو مدیریت رویای ساماندهی خودرو را آشفته کرد 2
افزایش قیمت و رکود بازار خودرو چالش هایی تکراری / سو مدیریت رویای ساماندهی خودرو را آشفته کرد 3