شنبه 8 اردیبهشت 1403

اقتصاد ایران گروگان چیست؟ به تصاویر هدیه‌های اردوغان به سران عرب را نگاه کنید

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
اقتصاد ایران گروگان چیست؟ به تصاویر هدیه‌های اردوغان به سران عرب را نگاه کنید

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: هدیه‌ای که اردوغان به امیر قطر و ولیعهد سعودی داد روشن می‌کند تحریم‌های ایران برای کدام کشور نعمت است و برای چه کسی بحران ایجاد کرده است.

در سفراخیر اردوغان، رییس جمهور ترکیه به کشورهای عربی، هدایایی از سوی اردوغان به مقامات این کشورها داده شد که بحث و جنجال‌های فراوانی را ایجاد کرده است. ترکیه حالا خودروی ملی‌ای دارد که آن را به عنوان هدیه به بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و امیر قطر تقدیم کرده است. خودرویی به نام توگ. رئیس‌جمهوری ترکیه که روز سه‌شنبه وارد قطر شد، قبل از مذاکرات دوجانبه با تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر، یک خودروی «توگ» آبی‌رنگ به وی هدیه داد. اردوغان در سفر به عربستان نیز یک خودروی «توگ» سفیدرنگ به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، هدیه داد. ویدئوی منتشرشده توسط رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که ولیعهد و رئیس‌جمهوری ترکیه به سمت خودروی برقی ترکیه از نوع «توگ» حرکت می‌کنند، در حالی که شاهزاده محمد بن سلمان خودرو را می‌راند و اردوغان در کنار او نشسته و آنها با هم از کاخ صلح در جده به اقامتگاه رئیس‌جمهوری ترکیه می‌روند.

در عین حال خبرگزاری آناتولی گزارش داد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی یک دستگاه خودروی ملی ترکیه «توگ» هدیه داد.

بر این اساس اردوغان در کاخ الوطن با آل نهیان دیدار کرد و پس از این دیدار، یک دستگاه خودروی توگ به رنگ سفید به وی اهدا کرد.

افسوسی برای یک فرصت از دست رفته

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در این خصوص می‌گوید: این خودرو باید در ایران تولید می‌شد اما حالا اردوغان آن را به مقامات کشورهای عربی هدیه می‌دهد. طراحی این خودرو توسط شرکت پنین فارینا ایتالیا انجام شده است. این شرکت در سال 98 قرار بود با شرکت ایران خودرو نسبت به طراحی پلت فرم و بدنه در قالب یک کنسرسیوم طراحی اقدام کند. در این راستا پیش‌بینی مشارکت قطعه‌سازان هم صورت گرفته بود تا بتوانیم از این پلت فرم مدل‌های متنوع با فیس‌لیفت های مختلف داشته باشیم.

او گفت: آن زمان هنوز خودروهای برقی به خودروهای روز بازار تبدیل نشده بودند اما صحبت‌هایی در خصوص تولید خودروهای برقی نیز صورت گرفت و موضوع تولید خودروی هیبرید و برقی نیز در این راستا دیده شد.

او گفت: متاسفانه پس از تغییرات مدیریت ایران خودرو در آن زمان و سپس خروج شرکت‌های خارجی از ایران عینا این طراحی آماده، توسط کشور ترکیه قرارداد شد و حالا محصول همان قرارداد تبدیل به اولین خودرو ملی این کشور شده است.

وی گفت: کسانی که معتقدند تحریم برای ایران نعمت است، باید با دقت این تصاویر را ببینند و پاسخ دهند نعمتی که از آن حرف می‌زنند کجاست؟

وی در توضیح این مطلب افزود: هنوز عده‌ای در داخل برجام را خسارت برای کشور معرفی می‌کنند در حالی که وقتی برجام امضا شد، ما در اتاق بازرگانی با سیل هیات‌های خارجی روبرو بودیم و بسیاری از این شرکت‌ها با علم به موقعیت ایران و منابع این سرزمین و امنیت موجود در کشور خواستار سرمایه‌گذاری در کشور بودند.

او گفت: هنوز مخالفان برجام بر عقیده خود هستند، در حالی که ثمره هکاری با جهان به عینه قابل مشاهده است.

او گفت: در جهان امروز آنچه زمینه را برای پیشیگری از تحریم مهیا می‌کند، بی‌تردید صادرات پیچیده از کشور است. صادراتی کالای صنعتی با تکنولوژی بالا اما متاسفانه ما در حال تلاش برای صادرات مواد خام و... هستیم و حتی هدایایمان نیز پیچیدگی صنعتی خاصی ندارد.

او با تقدیر از قالیبافان و بافندگان هنرمند در ایران گفت: فرش هدیه گران‌بها و محترمی است، اما وقتی می‌بینیم نقش‌های فرش ما را افغانستان برده است و دیگران در حال کپی هستند، طبیعی است احساس خطر کنیم. ما قدرت تولید صنعتی در ایران را داشته و داریم اما از این قدرت و از این فرصت‌ها هیچ گاه بهره درستی نبردیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: همان زمان، در دوره اجرای برجام بحث بر سر این بود که ایران به هاب تولید دارو، قطعه، خورو و... بدل شود اما متاسفانه با کوچ دوباره شرکتی‌های خارجی، کشورهای اطراف این موقعیت‌ها را از آن خود کردند و ما می‌بینیم آذربایجان و ترکمنستان و... در صدد تبدیل شدن به هاب تولید قطعه هستند و پاکستان و دیگر کشورها تلاش دارند به هاب تولید دارو بدل شوند.

هدیه اردوغان به سران کشورهای عربی محصول به هم خوردن برجام بود / آن‌ها که برجام را خسارت می‌دانند پاسخ دهند

از بلایی که سر خودروسازان آمد عبرت بگیریم

شریعتی تاکید کرد: دائم می‌گویند صنایع باید از فرصت تحریم استفاده کنند، ببینید چه بالایی بر سر صنعت خودروسازی ایران امد. همان مسیر در صنعت لوازم خانگی در حال طی شدن است. این‌ها اتفاقات مهمی است که باید در نظر گرفته شوند.

او گفت: به محض انتقاد می‌گویند نیروی کار و اشتغال موجود چه می‌شود و باید از این‌ها حمایت کرد. نیروی کار طبیعتا شغلش در صادرات کالای صنعتی به خارج از کشور تضمین بیشتری دارد.

وی به سخنان اخیر نماینده تهران، میرسلیم اشاره کرد و گفت: خوشحالم فرد مانند اقای میرسلیم صراحتا نظرش را می‌گوید اما ایشان و همفکرانش باید توضیح دهند چرا به اسم حمایت از تولید داخل درهای صنعت خودرو را بسته‌اند. آیا این خودروی ترکیه نیز فرقی را خودروی ایرانی ندارد، آیا صادرات این خودروی ترکیه‌ای با صادرات پراید یکی است؟ چطور است امروز ترکیه خیز برداشته است نسبت به صادرات خودرو اقدام کند، آن وقت ما هنوز در صدد این هستیم ببینیم کدام خودروی خارجی امکان ورود به ایران را دارد یا ندارد.

او گفت: موضوع صحبت این است که باید روابطمان را با جهان احیا کنیم. دل ما می‌خواست آقای رییسی امروز این هدیه را به سران کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس می‌داد. در این صورت سفر ایشان به افریقا نیز واجد ارزش می‌شد.

وی گفت: مگر چند شرکت در جهان امکان تولید و طراحی خودرو را دارند، این شرکت ایتالیایی یکی از همین‌ها بود که به ایران آمد و خواست کار کند اما همان طور که وزیر سابق امور خارجه، آقای ظریف اشاره کردند، ما در آن دوران به اشتباه وارد بازی ایران هراسی شدیم و اجماع جهانی علیه ما شکل گرفت.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: اقتصاد ایران در خبرهای مرتبط با ارز و دلار و طلا و مسکن خلاصه شده است و فرصت‌های به این بزرگی در این کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

او در توضیح این مطلب ادامه داد: هرگاه خبر از آزادسازی منابع ایران در عراق منتشر می‌شود، ولو اندک، قیمت‌ها در بازار ارز کاهش می‌یابد و نکته اینجاست با فروکش قیمت ارز حتی اجاره خانه نیز ارزان‌تر می‌شود. این وابستگی عجیب به دلار جز با حرکت چرخ‌های تولید در کشور از میان نمی‌رود و این چیزی است که دولتمردان ما باید دریابند.

منبع: منبع خبر آنلاین - زهرا علی اکبری هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

اقتصاد ایران گروگان چیست؟ به تصاویر هدیه‌های اردوغان به سران عرب را نگاه کنید 2
اقتصاد ایران گروگان چیست؟ به تصاویر هدیه‌های اردوغان به سران عرب را نگاه کنید 3