سه‌شنبه 24 مهر 1403

اهمیت روز افزون روز جهانی قدس برای آزادی قدس شریف

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اهمیت روز افزون روز جهانی قدس برای آزادی قدس شریف

تهران - ایرنا - آزادسازی قدس شریف، آرمانی مردمی است که پایگاه محکم آن در دل مردم آزاده جهان است. با گذشت 72 سال از روز نکبت و اشغال مسجد الاقصی قبله اول مسلمانان از سوی آن رژیم، اهمیت آزادسازی قدس بیش از پیش نمایان شده است.

آزادسازی قدس شریف، آرمانی مردمی است که پایگاه محکم آن در دل مردم آزاده جهان است. با گذشت 72 سال از روز نکبت در 24 اردیبهشت 1327 (سالروز اعلام استقلال توسط رژیم نامشروع اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطین) و اشغال مسجد الاقصی قبله اول مسلمانان توسط آن رژیم، اهمیت آزادسازی قدس بیش از پیش نمایان شده است. بدون شک روز جهانی قدس در آخرین روز جمعه ی سال جاری (1399) و موضوع فلسطین در مقایسه با سال های قبل به واسطه برخی از حوادث و روندهای سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت دوچندانی یافته است. استکبار جهانی به سرکردگی رژیم تروریستی آمریکا با تمامی قوا و با رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن»، سیاستی را در پیش گرفته تا حقوق مردم فلسطین را بکلی پایمال کرده و مساله فلسطین را از اذهان افکار عمومی جهان پاک کند. طی سال گذشته آمریکا به جنایتی دست زد که بلاتردید یکی از اهداف آن ضربه به آرمان فلسطین و جلوگیری از سقوط رژیم صهیونستی است. سردار قاسم سلیمانی پرچمدار آزادی قدس به طور ناجوانمردانه‌ای با دستور مستقیم ترامپ در عراق ترور و شهید شد. آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدین عرب منطقه‌ای آن‌ها، تلاش جدی و بی وقفه‌ای را برای ایجاد بی ثباتی یا بی دولتی در کشورهای محور مقاومت (سوریه، عراق و لبنان)، داشته‌اند.

ریاض، ابوظبی، منامه و... آشکارتر از سال‌های قبل به دنبال خیانت به آرمان فلسطین و عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس و تلاش برای گسترش همکاری‌های فی مابین بوده‌اند که نمونه اخیر آن انجام اولین پرواز رسمی شرکت هواپیمایی امارات به سرزمین‌های اشغالی است. این کشورها و برخی کشورهای عربی دیگر به جای محکوم سازی معامله قرن، یا از آن استقبال کرده و یا با سکوت مرگبار، رضایت تلویحی خود را از آن به نمایش گذاشتند.

این در حالی است که آنها هم صدا با رژیم صهیونیستی به دشمنی با ایران برخاسته و با استقبال از تهدیدهای نظامی مقامات صهیونیستی علیه کشورمان، بدنبال بی ثباتی و فروپاشی ایران بوده اند. در سایه این گونه خیانت‌ها و همراهی ها با رژیم صهیونیستی، شاهد تحرکات آن رژیم برای الحاق قطعی بلندی‌های جولان و کرانه‌ی باختری رود اردن به سرزمینهای اشغالی هستیم. رژیم‌های مرتجع عرب منطقه در کنار کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی و در قالب مثلث شوم «غربی، عربی و عبری» از سویی به دنبال معرفی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عامل بحران در منطقه (به جای رژیم صهیونیستی) بوده و از سوی دیگر عملیات روانی و رسانه‌ای سنگینی را با هدف تخریب شخصیت‌های برجسته بیداری اسلامی و محور مقاومت، راه اندازی کرده‌اند. معرفی حزب الله لبنان به عنوان گروه تروریستی توسط دولت آلمان و استقبال همزمان آمریکا، رژیم صهیونیستی، ریاض و... از چنین اقدامی، نمونه‌ای از هماهنگی مثلث شوم غربی - عربی و عبری است. هر چند به واسطه حمایت گسترده رژیم آمریکا و همراهی‌های ریاض، ابوظبی و... رویکرد رژیم صهیونیستی تهاجمی تر از قبل شده است ولی نشانه‌هایی هم از ضعف این رژیم وجود دارد که توجه به آنها اهمیت دارد. بی ثباتی و تنش‌های داخلی، موجب برگزاری انتخابات چند دوره‌ای در سرزمین‌های اشغالی شد و برای تشکیل دولت مسیر سختی طی شد. پاندمی کرونا و آشکار شدن ضعف مفرط رژیم صهیونیستی و حامیان آن به ویژه رژیم آمریکا در مهار بحران به وجود آمده است به نوعی عامل شتاب برای نابودی رژیم اشغالگر قدس خواهد بود. به گروه‌ها و برخی از محافل جهانی ثابت شد که رژیم آمریکا هیچ اعتباری نداشته و نمی‌توان آن را بی طرف دانست و هرگونه امید و دلبستگی به رژیم آمریکا برای کمک به قضیه فلسطین پوچ است. این امر می‌تواند فرصتی را برای همبستگی، همدلی و حرکت واحد گروه‌های فلسطینی در مسیر مبارزه موثر با اشغالگران، ایجاد کند. هر چند به واسطه پاندمی کرونا، برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌های روز جهانی قدس در سال جاری با محدودیت مواجه است، ولی آرمان فلسطین فراموش شدنی نیست و آزادگان جهان با بهره گیری از ابزارهای مختلف از جمله فضای مجازی و برگزاری وبینار و ویدئو کنفرانس و... صدای مردم مظلوم فلسطین را به جهانیان خواهند رساند. روز جهانی قدس محور وحدت جهان اسلام و نمایش اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی در موضوع فلسطین و حمایت از آرمان قدس شریف به مثابه مساله اول جهان اسلام، به حساب می آید و می تواند برکات فراوانی را در پی داشته باشد.

بلاتردید مساله فلسطین زمانی قابل حل است که اصالت، هویت و حقوق مردم فلسطین در حاکمیت بر سرزمین‌های اشغالی به رسمیت شناخته شده و آن‌ها بتوانند آزادانه از حق تعیین سرنوشت خود بهره گیری کنند. در این راستا جمهوری اسلامی ایران برگزاری همه پرسی در سرزمین‌های اشغالی را تنها راه حل مساله فلسطین معرفی کرده و پیشنهاد داده است که این همه پرسی با مشارکت تمامی مردم فلسطین در نتیجه بازگشت تمامی پناهندگان و آوارگان فلسطینی در سایر کشورها به سرزمینشان برگزار شود.

*کارشناس مسائل بین الملل

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*