سه‌شنبه 3 مهر 1403

اول بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اول بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان ها - ایرنا - براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت موارد ابتلا به اومیکرون در هر 36 تا 72 ساعت 2 برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است.

سویه اومیکرون دارای 50 جهش ژنتیکی است که 37 جهش آن در پروتئین اسپایک است که برای چسبیدن و حمله به سلول استفاده می‌شود. این تعداد جهش غیرعادی است و می‌تواند توجیهی برای گسترش سریع این گونه باشد. این سویه، قادر به آلوده کردن افراد واکسینه شده و نیز بهبودیافتگان است. در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای 13 جهش ژنتیکی در پروتئین تاجدار خود است.

بررسی آمارهای کرونا در چند روز گذشته از روند افزایشی میزان مراجعه افراد دارای علائم مشکوک کرونا خبر می دهد و نتایج نمونه گیری های تشخیصی نیز نشان دهنده افزایش موارد ابتلا به کرونا است و این نشان دهنده این است که در هفته های آینده با خطر افزایش جدی شیوع کرونا و سویه جدید آن موسوم به اومیکرون مواجه خواهیم بود.

در کنار علائمی که پیش تر برای ابتلا به کووید19 مطرح می‌شود، به تازگی دانشمندان کشف کردند که سویه اومیکرون باعث بروز علائم منحصر به فرد دیگری در افراد شده که بصورت قطعی تایید نشده است. این علائم خارش گلو، سرفه خشک، خستگی شدید، درد عضلانی ملایم، تعریق شبانه هستند.

توصیه‌های پیشگیرانه و درمانی طب ایرانی در کووید 19

معاون درمان وزارت بهداشت، توصیه‌های پیشگیرانه و درمان کننده طب ایرانی در کووید 19 را به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کرد.

دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این ابلاغیه را با توجه به برگزاری جلسات کمیته علمی در خصوص نقش طب ایرانی در پیشگیری و درمان بیماری کووید 19 و اهتمام زیر کمیته طب ایرانی، به دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

وی در این ابلاغیه یاد آور شده است: توصیه‌های پیشگیرانه و درمان‌های کمک کننده طب ایرانی در کووید 19 یکی از ضمیمه‌های راهنمای تشخیص و درمان این بیماری در سطح خدمات سرپایی و بستری این بیماری است.

تازه ترین اخبار از وضعیت کرونایی استان‌ها 

آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی پس از 270 روز 2 رقمی شد که به گفته مسوولان دانشگاه در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی شمار مبتلایان افزایشی خواهد شد.

براساس آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی خراسان شمالی هم اکنون 96 بیمار در بیمارستان های این دانشگاه با علایم ویروس کرونا بستری و تحت درمان قرار دارند که 20 بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند و این استان در فصل سرما سیزدهمین روز بدون فوتی بیماران کووید 19 را در بیمارستان های خود پشت سر گذاشت.

براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت، طبق الگوی رنگ بندی کرونایی این خطه از شمال شرق کشور در وضعیت زرد و آبی کرونایی قرار دارد به گونه ای که هم اینک سه شهرستان اسفراین، گرمه و جاجرم در وضعیت زرد و شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، شیروان، فاروج و رازوجرگلان نیز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

از استان هرمزگان خبر رسیده که در شبانه روز گذشته، فوتی جدید کرونا در استان ثبت نشد و مجموع روزهای بدون فوتی کرونا در دیماه برای هرمزگان به 24 روز رسید.

از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تاکنون 2 هزار و 461 نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در هرمزگان جان خود را از دست دادند.

بستری شدن 94 نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان که از این شمار 45 نفر در شبانه روز گذشته بستری شدند که 10 نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند و حال پنج نفر آنها وخیم گزارش شده است.

متاسفانه برخی از شاخص ها حکایت از افزایش موارد ابتلا و بستری کرونا در هرمزگان دارد که بیشتر موارد نیز از نوع اومیکرون بوده و این زنگ خطری جدی برای سلامت استان است.

خبر دیگر اینکه هم اکنون 81 بیمار در بیمارستان‌های معین کرونایی کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد 9 بیمار مبتلای قطعی و 2 بیمار هم در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می کنند. از مجموع مبتلایان به کووید 19 در کهگیلویه و بویراحمد تا کنون 86 هزار و 474 نفر بهبود یافته اند. 326 نمونه تست پی سی آر دریافت شده از آزمایشگاه‌های سلولی و مولکولی یاسوج و دهدشت حدود 10 درصد موارد مثبت بودند و بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران ثبت شده است.

از ابتدای شیوع کرونا تا کنون یک هزارو 48 بیمار کرونایی جان خود را از دست داده اند.

از کرمانشاه خبر رسیده که آمار بیماران کرونایی بخش مراقبت‌های ویژه کرمانشاه به 33 نفر افزایش یافت و آمار بستری‌های کرونا در مراکز درمانی استان اکنون به 81 نفر رسیده است، که از این تعداد 33 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال 9 نفر آنها وخیم است.

در شبانه‌روز گذشته براثر ابتلای قطعی به کووید 19 در استان فوتی نداشتیم و مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 2 هزار و 937 نفر است.

23 نفر شامل پنج بیمار مثبت بستری و 18 سرپایی مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل 10 نفر کمتر است.

شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب و گیلانغرب در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت

در قزوین پس از پشت سرگذاشتن یک هفته بدون مرگ و میر کرونایی در قزوین، طی شبانه روز گذشته 2 مورد فوتی ناشی از این ویروس در استان گزارش شد.

در مدت یاد شده 69 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان قزوین شناسایی و 37 نفر نیز در بیمارستان ها بستری شدند. در حال حاضر مجموع بیماران بستری در سطح بیمارستان‌های استان قزوین به 98 نفر رسیده است، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 2 هزار و 687 نفر در استان قزوین جان خود را از دست داده اند.

در همین حال بستری روزانه بیماران کووید_ 19 در استان اردبیل در شبانه روز گذشته به 14 نفر کاهش یافت که با ترخیص هشت بیمار کووید -19 در شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در استان اردبیل به 82 نفر افزایش یافت.

در این مدت با صفر شدن دوباره فوت مبتلایان کرونا برای چهارمین روز متوالی، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید.19 در این استان در رقم 2 هزار و 626 نفر باقی ماند.

هم اکنون شیوع بیماری کووید.19 در این استان در وضعیت آبی قرار دارد ولی با توجه به شناسایی شماری مبتلا به سویه اومیکرون کرونا در منطقه، بیم شیوع موج ششم کووید.19 در این استان افزایش یافته است.

خبر دیگر اینکه آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 در استان همدان برای چندمین روز متوالی صفر شده به نحوی که در 24 ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش نشده است.

آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و 166 نفر رسیده است. همچنین با شناسایی 22 بیمار جدید مبتلا به کرونا طی 24 ساعت گذشته در استان، مجموع بیماران بستری مثبت به 31 هزار و 198 و بیماران سرپایی مثبت به 100 هزار و 352 نفر رسید.

در استان ایلام یک فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان به یک هزار و 176 نفر رسید. 16 بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان 42 نفر است که 6 نفر مربوط به ایلام، یک نفر آبدانان، سه نفر ایوان، یک نفر بدره، 2 نفر چرداول، سه نفر دره شهر و یک نفر نیز مربوط به مهران است.

شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد هستند.

از سویی دیگر 84 ابتلای جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در استان لرستان شناسایی شد و شمار مبتلایان به 197 هزار و 903 نفر رسید که 90 بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی این استان بستری هستند.

طی شبانه روز گذشته هیچ مورد مرگ و میر به دلیل کرونا در استان ثبت نشده و شمار جانباختگان هم اکنون 2 هزار و 686نفر است. اکنون تمامی شهرهای استان لرستان در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

تداوم واکسیناسیون عمومی در کشور 

اکنون 60 میلیون و 447 هزار و 659 نفر دُز اول، 53 میلیون و 461 هزار و 941 نفر دُز دوم و 14 میلیون و 13 هزار و 465 نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 127 میلیون و 923 هزار و 65 دُز رسید.

در شبانه روز گذشته 235 هزار و 257 دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

130هزار نفر در کهگیلویه و بویراحمد دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند. بیش از یک میلیون دز واکسن کرونا از ابتدای طرح واکسیناسیون تا کنون تزریق شده که از این تعداد 521 هزار و 922 نفر دز اول، 465 هزار و 935 نفر دز دوم و بیش از 130 هزار نفر دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

بیش از 70 درصد مراجعه کنندگان در مراکز واکسیناسیون در کهگیلویه و بویراحمد متقاضی تزریق دُز سوم واکسن کرونا هستند.

در شهرستان گیلانغرب 95 درصد جمعیت هدف این شهرستان در مرحله اول علیه ویروس کرونا واکسینه شدند. تاکنون 92 درصد دُز دوم و 35 درصد جمعیت هدف نیز دُز سوم واکسن را دریافت کرده اند. همچنین در نوبت اول واکسیناسیون دانش آموزان نیز در نوبت اول 100درصد و در نوبت دوم تاکنون به 92 درصد جمعیت دانش آموزی واکسن کرونا تزریق شده است.

خبر دیگر اینکه در هرمزگان مجموع واکسن تزریق شده در استان برای پیشگیری از کرونا را 2 میلیون و 943 هزار و 699 دز اعلام کرد و گفت: از این میزان یک میلیون و 234 هزار و 483 دُز برای نوبت دوم و 327 هزار و 309 دُز برای نوبت سوم تزریق شده است.

در استان خراسان شمالی حدود یک میلیون و 417 هزار دُز واکسن کرونا تاکنون در این استان تزریق شده است که از این میزان 838 هزار و 549 دُز در مرحله اول، 481 هزار در مرحله دوم و بیش از 97 هزار دُز نیز در مرحله سوم واکسیناسیون عمومی تزریق شده است به این ترتیب 94 درصد جمعیت استان دُز اول، 82 درصد دُز دوم و حدود 25 درصد نیز دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

همچنین تزریق 2 دُز واکسن برای بیش از 80 درصد جمعیت هدف ساکن در استان اردبیل صورت گرفته که تاکنون 913 هزار و 300 دُز واکسن نوبت اول و 799 هزار و920 دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است.

تاکنون برای176 هزار و 407نفر از گروه‌های سنی واجد شرایط در استان اردبیل، دُز سوم واکسن کرونا تزریق شده است.

آخرین اطلاعات درباره وضعیت کرونایی کشور / فوت 20 هموطن

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 20 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 132 هزار و 172 نفر رسید.

از پنجشنبه دیروز تا امروز اول بهمن ماه 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 5 هزار و 276 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 383 نفر از آنها بستری شدند.

از دیروز تا امروز 1 بهمن ماه 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 5 هزار و 276 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 383 نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید19 در کشور به 6 میلیون و 241 هزار و 843 نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون 6 میلیون 75 هزار و 730 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

یک هزار و 228 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون 43 میلیون و 865 هزار و 395 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

برچسب‌ها

پرونده خبری

اول بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 2
اول بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 3