چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، امروز یکشنبه 16 مردادماه در ایران اسلامی روز تاسوعای حسینی است و در جای‌جای کشورمان از صبح امروز مجالس عزاداری برپا شده است. محرم امسال با کاهش کرونا مجدداً جلسات عزاداری رونق بیشتری گرفته است و مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روز تاسوعای حسینی به خیابان‌ها آمدند و به عزاداری پرداختند.

فیلمی از برگزاری مراسم عزاداری روز تاسوعا در سراسر کشور

تشییع پیکر شهید رحیم کابلی در بهشهر

در شهر بهشهر استان مازندارن مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر پاک سردار شهید حاج رحیم کابلی همزمان با روز تاسوعای حسینی برگزار شد و پیکر این شهید از بیمارستان امام خمینی (ره) بهشهر تا پارک‌ملت تشییع و در بهشت فاطمه (س) بهشهر خاکسپاری شد.

این مراسم با حضور گسترده مردم غیرتمند بهشهر برگزار شد تا قدردانی از تلاش و زحمات این رزمنده مدافع حرم داشته باشند.

مراسم وداع با سردار شهید حاج رحیم کابلی شهید تازه تفحص شده خان‌طومان سوریه که بعد از 6 سال شناسایی و به زادگاهشان برگشت با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی، خانواده شهدا و مردم ولایتمدار بهشهر همراه با عزاداری، نوحه خوانی و سینه زنی در جوار شهدا گمنام مصلای بزرگ بهشهر برگزار شد.

عزاداری یزدی‌ها با نوحه‌های مشهورشان

مراسم یزد در قالب هیأت عزاداری نینوا صفائیه در مسجد روضه محمدیه در روز تاسوعا گردهم آمدند. یزدی‌ها در این مراسم این نوحه را همخوانی می‌کردند.

صدا می‌زد ای مردم نوای نینوا جاریست اذان سرخ عاشورا، بهار سبز بیداری است در آن صحرای خون افشان، غریب و بی‌کس و تنها دو دست خود برآورد و صدا زد یوسف زهرا خون خدا زد فریاد کاخ ستم ویران باد

بارها مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان از اشعار و نوحه‌های سنتی یزد به دلیل مفاهیم و مضامین والا تجلیل و تقدیر کردند.

عزاداری کرمانی‌ها کنار مزار حاج قاسم سلیمانی

در کرمان مجالس عزاداری مهم در روز تاسوعا در گلزار شهداء، تکیه قائم (عج)، تکیه فاطمیه (س)، تکیه میدان قلعه، صفه عزاخانه، میدان شهداء، تکیه عباسعلی و امام زاده محمد برگزار می‌شود.

کرمانی‌ها در میدان امام خمینی (ره) شهرستان بم گردهم آمدند و فریاد زدند ای ابوالفضل مدد و زنجیرزنی کردند. در این مراسم عزاداران در صفوف منظمی کنار هم ایستاده بودند و با نوا و مرثیه‌خوانی‌های مداحان اهل بیت (ع) زنجیرزنی می‌کردند.

دیگر مراسم عزاداری روز تاسوعا مردم کرمان در گلزار شهدای این شهر و کنار مزار حاج قاسم سلیمانی برگزار شد و مردم در کنار مزار این سردار رشید اسلام ندا سردادند که «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد»

برپایی دسته عزاداری هیأت میثاق با شهدا در تهران

در روز تاسوعای حسینی دسته عزاداری هیأت میثاق با شهدا در غرب تهران به راه افتاد. مسیر این دسته عزاداری از مسجد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، بلوار دریا، مقبرهالشهدا مسجدقدس، چهارراه هرمزان، خیابان مهستان، خیابان ایران زمین، ورود به دانشگاه از درب ایران زمین بود. در این مراسم میثم مطیعی مداح اهل بیت (ع) به مرثیه‌خوانی پرداخت.

شکوه یو‌العباس در زنجان

روز گذشته مراسم عزاداری یوم‌العباس در استان زنجان برگزار شد. امسال بعد از دو سال از برگزار نشدن مراسم هشتم محرم به دلیل شیوع ویروس کرونا، مردم پایتخت شور و شعور حسینی به صحنه آمدند تا در هشتمین روز از ماه محرم و روز یوم‌العباس به عزاداری بپردازند. مراسم هشتم محرم زنجانی‌ها با عنوان یوم‌العباس هر سال به یاد رشادت‌های حضرت ابوالفضل (ع) و با حضور هزاران نفر از عاشقان اباعبدالله از مقابل مسجد حسینیه اعظم برگزار می‌شود.

صدها هزار عزادار در روز هشتم محرم سینه زنان مسیر حسینیه اعظم زنجان تا امامزاده سید ابراهیم (ع) را طی کرده و به عزاداری می‌پردازند.

مراسم هشتم محرم در زنجان یکی از باشکوه‌ترین عزاداری‌های مردمی در رثای سرور و سالار شهیدان و به یاد حضرت ابوالفضل (ع) است که به یوم‌العباس مشهور شده است که یکی از باشکوه‌ترین عزاداری‌های حسینی در کشور و شاید در جهان تشیع است به عنوان دهمین میراث معنوی در یونسکو به ثبت رسیده است.

فیلمی از عزاداری روز یوم‌العباس در زنجان

عزاداری هیأت‌ها در شب تاسوعا

همچنین شب گذشته نیز در هیأت‌های عزاداری همزمان با شب تاسوعای حسینی به عزاداری برای علمدار دشت کربلا پرداخته شد. در شب نهم ماه محرم در دهه اول، مرسوم است که هیأت‌ها برای شهادت حضرت عباس (ع) عزاداری می‌کنند. امسال محمود کریمی پویشی راه‌انداخت و از مداحان دعوت کرد تا در این شب نوحه‌ای با نام عمو قاسم برای حاج قاسم سلیمانی بخوانند.

نوحه عمو قاسم محمود کریمی

ادامه دارد...

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

قاسم سلیمانی

کرونا

میثم مطیعی

محشر

روز تاسوعا ماه محرم هیأت میثاق با شهدا یوم العباس زنجان محمود کریمی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم 2
ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم 3
ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم 4
ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم 5
ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم 6
ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم 7
ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم 8
ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم 9
ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم 10
ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم 11