سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

آموزشی خبرگزاری ایرنا

آموزشی خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - روز جهانی نجوم با هدف آشنایی عموم با رخدادها و تحرکات اجرام آسمانی از پنج دهه قبل همه ساله در فصل بهار و پس از آن از سال 2006 میلادی برای بار دوم در فصل پاییز با برنامه‌های متنوع از جمله رصد آسمان، نشست‌ها و سخنرانی‌های علمی در سرار دنیا گرامی داشته می‌شود.

تهران - ایرنا - یک تحقیق علمی جدید حاکی است که بیش از 3 میلیون متر مربع از گستره تاریخی زیستگاههای فیل آسیایی در سه قرن گذشته از دست رفته که این امر ممکن است از عوامل مناقشه دوران حاضر بین فیلها و انسانها باشد.

تهران - ایرنا - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عدم انسجام نباید در حوزه‌های دانشگاهی کشور وجود داشته باشد. دانشگاه‌ها باید نماد شبکه‌سازی علمی باشند و از ظرفیت‌های هم استفاده کنند.

شهرقدس - ایرنا - رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهرقدس گفت: زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی شهرستان قدس متناسب با جمعیت این شهرستان نیست و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

تهران - ایرنا - پیش‌بینی دقیق زمان و مکان وقوع زلزله در حال حاضر ناممکن است، اما دانشمندان راه‌هایی برای تخمین احتمال وقوع و تأثیرات زلزله‌های آینده ابداع کرده‌اند.

مشهد - ایرنا - قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: اهتمام ویژه دولت سیزدهم تنوع‌بخشی و توجه به حوزه نخبگان است، به طوریکه در ماه‌های آغازین فعالیت این دولت و بعد از 11 سال جلسه هیات امنای بنیاد ملی نخبگان تشکیل شد.

تهران - ایرنا - اولین هفته از اردیبهشت ماه برای آموزش عالی با اخبار متنوع و مهمی سپری شد، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این هفته با خبرنگاران نشست خبری برگزار کرد و به سوالات آنان پاسخ داد، معاون آموزشی وزارت علوم هم بخشنامه‌ای صادر و راهکارهایی را برای تسهیل تحصیل دانشجویان مادر و باردار را در آن تشریح کرد.

سنندج - ایرنا - سواد یکی از عوامل اصلی توسعه و پیشرفت جوامع به شمار می رود و بسیاری از عقب ماندگی‌های موجود در کشورهای مختلف ریشه در بی سوادی دارد لذا تلاش برای ریشه‌کنی این معضل در جامعه ضروری و نیازمند عزمی همگانی است.

مسکو - ایرنا - دانشگاه لومونوسف به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی روسیه میزبان ششمین اجلاس روسای برتر دانشگاه های این کشور و جمهوری اسلامی ایران است. روایت تصویری خبرنگار ایرنا از آیین آغاز به کار این اجلاس در مسکو را ببینید.

مسکو - ایرنا - وزیر علوم و آموزش عالی روسیه با اشاره به تحصیل حدود 6 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های این کشور گفت: روسیه در سال تحصیلی جدید، 300 بورسیه جدید به دانشجویان ایرانی اعطا می کند.

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: با توجه به عضویت ایران در پیمان شانگهای و همچنین تجربه موفق اجلاسیه دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه، پیشنهاد می‌شود که اتحادیه دانشگاه‌های سازمان همکاری شانگهای تشکیل شود و دانشگاه تهران آمادگی دارد تا دبیرخانه این اتحادیه را ایجاد کند.

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه تهران در دیدار با رئیس دانشگاه لومونوسف مسکو، گفت: یک گام برای گسترش همکاری‌ها این است که دانشجویان فارسی زبان دانشگاه مسکو و دانشجویان روس زبان دانشگاه تهران بتوانند به اندازه حداقل یک نیمسال در دانشگاه یکدیگر مهمان شوند.

مسکو - ایرنا - ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه پنجشنبه هفتم اردیبهشت 1402 به میزبانی دانشگاه لومونوسف مسکو بزرگترین دانشگاه دولتی این کشور آغاز به کار کرد.

تهران - ایرنا - روز جهانی نجوم در ایران همزمان با دیگر کشورها (جمعه هشتم اردیبهشت) با هدف آشنایی مردم با این علم، با حضور گروه‌های نجومی در تهران در دو مجموعه گنبد مینا (آسمان‌نما) و عمارت مسعودیه برگزار می‌شود.

تهران - ایرنا - رییس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: بسیج اساتید باید برای مقابله با تحلیل‌های عوام فریبانه موضع بگیرد و شورای تبیین مواضع را فعال کند.

تهران - ایرنا - مهندسان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) یک سامانه دوجزئی طراحی کرده‌اند که می‌تواند به درون بدن تزریق شود و به ایجاد لخته خون (برای توقف خونریزی) در ناحیه جراحت داخلی در بدن کمک کند.