شنبه 8 اردیبهشت 1403

بازار سهام همچنان چشم انتظار نقدینگی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
بازار سهام همچنان چشم انتظار نقدینگی

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، امروز دوشنبه 30 خرداد ماه 1401 شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش 1286 واحدی به یک میلیون و 547 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با افزایش 1223 واحدی عدد 426 هزار و 584 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالی با 370 واحد افزایش به رقم یک میلیون و 174 هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 4361 واحد افزایش، به عدد 2میلیون و 989 هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز 5 میلیارد و 817 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در 417 هزار و 982 نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر 3 هزار و 793 میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با 27 واحد افزایش به رقم 20 هزار و 986 واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری 4 میلیارد و 733 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از 127 هزار و 927 میلیارد تومان معامله شد که از این رقم مبلغ 125 هزار میلیارد تومان ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار بدهی بود.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای "حکشتی" با 489 واحد، "خودرو" با 411 واحد و "خساپا" با 370 واحد افزایش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی "شپدیس" با 404 واحد، "فملی" با 302 واحد و "اخابر" با 287 واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

بازار سهام امروز اگر چه با انگیزه بیشتری معاملات خود را در شیب صعودی شاخص کل بورس آغاز کرد اما پس از گذشت حدود یک ساعت از آغاز معاملات دوباره با عقب نشینی خریداران شاهد تضعیف روند کلی معاملات در شیب نزولی بود.

در بازار امروز دوباره شاهد تحریک علائم حیاتی بازار با گفتار درمانی در قالب نامه نگاری‌های پر طمطراق و سیگنالی رئیس فعلی سازمان خصوصی سازی بودیم که به نظر می‌رسد در حیطه تبلیغات پفکی تجارب خوبی دارد. مثل تجربه عرضه اولیه سهام دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس که البته حرف و حدیث‌ها پس از واگذاری این دو سهم همچنان در بازار وجود دارد.

در دور جدید این نامه نگاری‌ها، رئیس سازمان خصوصی سازی پیگیر عرضه بلوکی سهام جاده مخصوصی های خودروساز از سوی دولت است که البته بازار امروز، این خبر را فرصتی برای فروش سهام دانست.

این در حالی است که چشم‌های بازار فقط به یک نقطه در تابلوی معاملات دوخته شده که گویای حجم و ارزش معاملات بازار بر اساس نقدینگی موجود در بازار است.

بدیهی است در صورت عدم تقویت نقدینگی بازار همچنان درجا زدن معاملات سهام و گرایش معامله گران کوتاه مدت نگر به سمت نقد کردن سهام و جایگزینی با سایر ابزارها از جمله سکه‌های یکروزه در بورس کالا وجود خواهد داشت.