یک‌شنبه 8 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری ایسنا

شهردار بندر بوشهر گفت: سایت موزه گورستان عیلامیان در محله شغاب این شهر به عنوان یک مرجع مشهور جهانی در دانش باستان شناسی احداث می‌شود.

خبرگزاری دانا

طارمی گفت: قدمت غار قلعه کرد و کشفیات اخیر در آن، موجب پربحث‌تر شدن این مکان تاریخی شده است، اما دغدغه‌ای که این روزها از سوی غارشناسان مطرح می‌شود بحث پلمب شدن ورودی غار توسط میراث فرهنگی است که مورد گلایه این قشر قرار گرفته است.

خبرگزاری دانا

محمدعلی ابراهیمی گفت: سیستان و بلوچستان دارای هزار و هشتصد محوطه و بنای تاریخی از دوره های مختلف ثبت شده در فهرست آثار ملی بوده و این محل از مهمترین کانونهای شکلگیری تمدن در فلات ایران است.

وب‌گاه فرارو

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: براساس گزارش سرپرست هیئت تمامی بخش‌های اصلی جمجمه کودک خردسال با رنگ قرمز و با گل اخرا رنگ آمیزی شده و دور تا دور گردن آن نیز با گردنبندی که به نظر می‌رسد دو بار به دور گردن آن پیچیده شده به خاک سپرده شده بود.

خبرگزاری دانا

محمدعلی ابراهیمی گفت: بافت ها، محوطه ها و میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان به دلیل وجود مصادیق شاخص میراث فرهنگی یکی از پایه ها و ستون های اصلی هویت ایرانی اسلامی ما را که در واقع نماد وحدت اقوام و مذاهب نیز است، تشکیل می دهد.

خبرگزاری مهر

شیراز - «دروازه تخت جمشید» بعد از یک دهه کاوش باستان شناسی به روی گردشگران گشوده شد تا به عنوان جاذبه جدید گردشگری فارس در فهرست جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ایران قرار گیرد.

خبرگزاری دانا

سیستان و بلوچستان سرزمین ناشناخته هاست و شهر سوخته آن دارای اولین های زیادی است، تا به حال تنها پنج درصد آن کاوش شده و برای کاوش 95 درصد باقیمانده به 300 سال حفاری و کاوش شبانه روزی توسط باستان شناسان نیاز است.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - شاهنامه پنج سده پس از تخریب شهری که از آن توصیف شد، سروده شد و محتوای آن از دهنامه‌هایی که به زبان پهلوی بوده و در بین بزرگان و مکان های مقدس نگهداری می‌شده، نشات گرفته شده است.

خبرگزاری دانا

علیرضا جلالزایی گفت: ثبت آسبادهای سیستان به عنوان چهارمین اثر جهانی منطقه گردشگران زیادی را به این خطه جذب می کند، به علاوه دنیا خواهد دانست که آسبادها مربوط به سیستان و بلوچستان است و با این محوریت در فهرست آثار جهانی ثبت می شود.

خبرگزاری ایرنا

خرم‌آباد - ایرنا - شهر خرم‌آباد با قدمت 54 هزار سال در دره ای به درازای 15 و پهنای 10 کیلومتر بین کوه‌های آهکی که به موازات هم کشیده شده‌اند و در ارتفاع یک هزار و 170 متر از سطح دریا واقع شده است و از نخستین سکونت گاه‌های مردم ایران به شمار می‌رود.

خبرگزاری ایسنا

باستان شناسان بقایای 9 نئاندرتال را در غاری در نزدیکی شهر رم ایتالیا کشف کردند.

خبرگزاری ایرنا

کرمانشاه - ایرنا - «سارگن دوم» شاه قدرتمند آشوری که 2 هزار و 700 سال قبل در غرب آسیا حکمرانی می‌کرد، این روزها برای نمایان شدن آثار حکومتش در «قباق تپه» کرمانشاه گرفتار کمبود اعتبار شده است.

وب‌گاه عصر ایران

خبرگزاری ایسنا

باستان شناسان موفق به کشف سر مجسمه مرمرین آگوستیس نخستین امپراتور روم در منطقه مولیزه ایتالیا شدند.

خبرگزاری ایرنا

ساری - ایرنا - ساخت پارک پایداری مازندران که قرار است در آن نمادهای فرهنگی و المان‌های تاریخی استان به صورت یکجا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد، از امروز شنبه در حاشیه رودخانه تجن ساری آغاز شد.

خبرگزاری ایسنا