یک‌شنبه 8 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری مهر

ادامه تعطیلی موزه ها در تهران، یافته های جدید در تخت جمشید، شوک شرکت های هواپیمایی به آژانس های مسافرتی و درگذشت کارمندان وزارت میراث فرهنگی از جمله خبرهای میراث فرهنگی در این هفته بود.

خبرگزاری ایسنا

مدیرکل موزه ملی ایران که در طول 20 سال گذشته یار غار و یکی از نزدیکان صادق ملک شهمیرزادی بوده، او را «ملک پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران» می‌داند و از دل‌نگرانی او برای نبود «اطلس باستان‌شناسی ایران» می‌گوید؛ دغدغه‌ای که جانشین شایسته عزت‌الله نگهبان نتوانست برطرف شدنش را به چشم ببیند.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - کتاب «مساله ظروف تزیینی زرین و سیمین فرهنگ کاسپی» آخرین اثر مرحوم صادق ملک‌شهمیرزادی که روز گذشته (21 مهر) درگذشت، توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری موزه ملی ایران چاپ و منتشر شد.

خبرگزاری ایرنا

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت: کار مرمت باغ سالار کلانتر کرمان که از یک سال قبل آغاز شده، تا پایان امسال با حصارکشی و محوطه سازی به اتمام می رسد.

خبرگزاری ایسنا

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از آغاز فصل هشتم کاوش در تپه باستانی ریوی (شهر هخامنشی خراسان شمالی) بدون باستان شناسان آلمانی خبر داد.

وب‌گاه عصر ایران

وقتی که یک مقایسه ساده می‌کنیم از برنامه‌های سینمایی دکتر عالمی در تلویزیون و برنامه‌های کنونی مثل برنامه «هفت» پی می‌بریم چه روند رو به افولی داشته‌ایم.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر روز شنبه از 59 تابوت تازه کشف شده باستانی رونمایی کرد.

خبرگزاری ایرنا

زاهدان - ایرنا - سیستان و بلوچستان مهد تمدن و فرهنگ ایران اسلامی با مردمی خونگرم و مهمان نواز دارای زبان، گویش‌ها و لهجه‌های خاصی است که همچنان این استان را از سایر استان‌های کشور متمایز می‌کند.

خبرگزاری ایرنا

همدان - ایرنا - گنبدعلویان همدان شاهکاری از هنر و معماری اسلامی و یادمانی از عصر سلجوقی است که اسناد کهن و پژوهش‌های باستان شناسی خط بطلانی بر فرضیه مسجد بودنش کشیده و این بنا را آرامگاهی می‌داند به سبک رازی که توسط چیره دست‌ترین استادکاران ایران بر مزار سران خاندان علوی ساخته شده است؛ آرامگاهی که از عهد قدیم امامزاده بودنش برای مردم این دیار ملموس‌تر بود.

خبرگزاری ایسنا

کاوش سد «بستانخانی دیدگان» از شاهکارهای مهندسی دوران هخامنشی، با کارکرد آبادانی و با هدف افزایش دانش باستان‌شناسان درباره روش‌ها و شگردهای سدسازی و سازه معماری موجود در این سد به عنوان یکی از بی‌همتاترین سازه‌های آبی هخامنشی، آغاز شد.

خبرگزاری ایسنا

پروژه تعیین عرصه و حریم محوطه‌های شمال استان آذربایجان‌غربی، با هدف توقف دخل و تصرف و تخریب هرچه بیشتر به تپه‌ها انجام می‌شود، تا وضعیت استقرارهای این منطقه روشن تر شده. زمینه ساز مطالعات تکمیلی در آینده باشد.

خبرگزاری ایرنا

بجنورد - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: بنیاد علوی برای حفاظت از بناهای تاریخی شهرستان مانه و سملقان 10 میلیارد در قالب تسهیلات هزینه می‌کند.

خبرگزاری ایسنا

سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه اشرف، در حالی از اتمام فصل هفتم کاوش در این محوطه، بدون هیچ برنامه‌ریزی‌ای برای تداوم کار یا گسترش محدوده مورد کاوش خبر داده که رئیس پیشین پژوهشکده باستان شناسی کشور می‌گوید: آثار کشف‌شده در این تپه، سرنخ‌های بسیار مهمی برای پی جویی دقیق‌تر تاریخ گذشته اصفهان داده است.

خبرگزاری ایرنا

اهواز - ایرنا - رییس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور گفت: کاوش نجات‌بخشی در محوطه باستانی جوبجی رامهرمز و انجام بررسی باستان‌شناسی در محدوده‌ای که قرار است انتقال آب به آنها صورت گیرد، از سر گرفته شده است.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - مقامات محلی استان ننگرهار در افغانستان اعلام کردند، باستان شناسان در این منطقه یک زندان دوره بودیزم با سابقه 2500 ساله را کشف کرده اند.

خبرگزاری ایرنا

قزوین - ایرنا - یک سرمایه‌گذار بومی متقاضی ساخت سایت موزه در تپه زاغه و محوطه‌های پیش از تاریخ سگزآباد شهرستان بوئین زهرا شد و برای اجرای این طرح فرهنگی اعلام آمادگی کرد.