یک‌شنبه 8 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - یک کاربر اینستاگرامی برای جذب دنبال‌کننده بیشتر و به اصطلاح شاخ شدن، با انتشار تصاویری از قسمت‌های سالم‌تر یک گور باستانی در منطقه تاسوکی واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان، اخلاق گردشگری و میراث‌بانی را زیر پاگذاشت که با واکنش مردم منطقه و دوستداران میراث فرهنگی مواجه شده است.

خبرگزاری ایسنا

در طول چند سال گذشته باستان‌شناسان ملی و بین‌المللی در نامه‌های جداگانه سعی کردند تا برای نجات چگاسفلی تاریخی در شوش، با ارائه‌ی راهکارهایی علمی از تخریب این محوطه‌ی تاریخی جلوگیری کنند؛ محوطه‌ای تاریخی که هر از چندگاهی با تهدید یا عملکرد شخص یا مسول شهری لرزه به تن باستان‌شناسان می‌اندازد.

خبرگزاری مهر

تعدادی از ستارگان ادب گرجی از جمله حاکمان این کشور بوده‌اند و مشخصه آنها ترجمه‌هایشان از زبان فارسی است. در این گزارش با شانزده تن از بزرگان ادبیات گرجستان از جمله سایات نووا آشنا می‌شوید.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - باستان‌شناسان اسپانیا بیش از 400 گور متعلق به مسلمانان را در شمال شرقی این کشور کشف کردند.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - خبرگزاری شینهوا از کشف انبارهای قدیمی غله در مرکز چین خبر داد و نوشت: باستان شناسان باقی مانده های 28 انبار غله که تاریخ آنها به چهار هزار سال قبل باز می گردد را در مرکز چین کشف کرده اند.

خبرگزاری ایرنا

تبریز - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از کشف کوزه سفالی مربوط به دوره قبل از میلاد در شهرستان بناب خبر داد.

خبرگزاری ایرنا

تبریز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: فاز اول استحکام بخشی و مرمت پل تاریخی شهرچای میانه آغاز شده است.

خبرگزاری ایسنا

سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از آغاز عملیات اجرایی پروژه دیجیتال کردن اسناد 90 ساله این اثر باستانی خبر داد و اعلام کرد که در مرحله بعد بازگردادن اسناد این میراث جهانی که در مرکز اسناد و کتابخانه ملی نگهداری می‌شود، قرار دارد.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - از مهمترین اخبار میراث فرهنگی می‌توان به دو خبر اشاره کرد؛ دادستان کاشان در پی مطالبه ایجاد شده در اعتراض به ساخت یک مجتمع در مجاورت خانه تاریخی بروجردی‌ها ورود کرد و خبر دیگر آنکه همچنان ترک مرمت شده گنبد شیخ لطف‌الله اصفهان حاشیه ساز است.

خبرگزاری مهر

خرم‌آباد - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از کشف یک سازه معماری مربوط به دوره پهلوی اول در حین فعالیت عمرانی در محور پلدختر - خرم‌آباد خبر داد.

خبرگزاری ایرنا

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: سازه معماری مربوط به دوران پهلوی اول در محور ارتباطی پلدختر - خرم‌آباد حین انجام فعالیت‌های عمرانی کشف شد.

خبرگزاری ایرنا

گنبدکاووس - ایرنا - شهر تاریخی و به خاک خفته "جرجان" در سه کیلومتری گنبد با نشانه‌های روشنی از دوران حکومت سامانیان، آل‌زیار و سلجوقیان که در سال 620 هجری بر اثر حمله مغول از بین رفت بدلیل استفاده بخشی از اراضی آن توسط اشخاص در گذشته و اکنون قرار گرفتن در طرح توسعه امامزاده یحیی کوچک‌تر می‌شود.

خبرگزاری ایرنا

قزوین - ایرنا - معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: محوطه‌های پیش از تاریخ سگزآباد از ارزش باستان شناسی بالایی برخوردار بوده و قابلیت معرفی را در سطح جهانی دارند.

خبرگزاری مهر

سرپرست مؤسسه باستان شناسی دانشگاه تهران گفت: در نظر داریم موزه باستان شناسی دانشگاه تهران را کنار مؤسسه دهخدا احداث کنیم.

خبرگزاری ایرنا

ساری - ایرنا - سرپرست کاوش باستان‌شناسی محوطه تخت‌رستم شهرستان نکاء در شرق مازندران از کشف بقایای دست‌ساخته‌های سنگی عصر پارینه‌سنگی در این محوطه تاریخی خبر داد.

خبرگزاری ایرنا

شیراز - ایرنا - ثبت جهانی سد بستان‌خانی به عنوان سازه ای آبی که روشن می‌کند شهرنشینی در ایران باستان و در دوران هخامنشی بسیار جامع بوده است همچنان درگیر اما و اگرها و چالش شایدها و باید ها است، این سازه باستانی نشان می دهد ایرانیان در دنیای قدیم در حوزه‌های مختلف مهندسی، پیشگام قنات سازی بوده اند.