یک‌شنبه 8 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری ایرنا

بوشهر - ایرنا - معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: نخستین مرحله کار کد گذاری و ساماندهی اطلاعات اشیا تاریخی بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر از سوی کارشناسان و باستان شناسان آغاز شد.

خبرگزاری ایرنا

بجنورد - ایرنا - سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی محوطه ویران‌شهر فاروج خراسان شمالی گفت: فصل دوم از فعالیت‌های مشترک باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی در این محوطه تاریخی که از ابتدای آبان ماه جاری آغاز شده بود، امروز (سه شنبه) پایان یافت.

خبرگزاری ایرنا

ساری - ایرنا - در حالی که میراث فرهنگی و اشیای بر جای مانده از تاریخ کهن مازندران مهم ترین اسناد پیوند مردم با گذشته محسوب می‌شوند، این اقلام حتی پس از رهایی از دست سارقان فرهنگی، توسط متولیان به جای موزه، روانه انبارهای تاریک می‌شود تا همچنان بی‌فایده، خاک بخورد.

خبرگزاری ایرنا

زاهدان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان وبلوچستان گفت: حضور خیران در حوزه میراث فرهنگی علاوه‌بر تقویت زساخت‌های گردشگری این استان کمبود سرانه فضاها، زیرساخت‌ها، آثار نیازمند مرمت و بازارچه‌های صنایع دستی و مواد اولیه را کاهش می‌دهد.

خبرگزاری ایرنا

کرج - ایرنا - دکتر حسین عسکری نویسنده و البرز پژوه با اشاره به برخی آثار تاریخی به دست آمده از تپه های باستانی استان البرز در دهه های اخیر، معتقد است که باید کاسه 9 هزار ساله کشف شده در «یان تپه» نظرآباد به عنوان سند دانش کهن زیست شناسی و زنجیره غذایی به ثبت جهانی برسد.

خبرگزاری ایرنا

بجنورد - ایرنا - معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: دومین فصل کاوش و گمانه‌زنی باستان‌شناسی در محوطه «ویران‌شهر فاروج» این استان به کشف بقایای معماری دوره اشکانی منجر شد.

خبرگزاری ایسنا

سرپرست هیات کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان در غرب خراسان شمالی از کشف بقایای یک دژ تاریخی مربوط به دوره هخامنشی در این محوطه خبر داد.

خبرگزاری ایرنا

بجنورد - ایرنا - سرپرست هیات کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان در غرب خراسان شمالی از کشف بقایای یک دژ تاریخی مربوط به دوره هخامنشی در این محوطه خبر داد.

خبرگزاری ایرنا

خرم‌آباد - ایرنا - لرستان سرزمینی بهره مند از منابع طبیعی، آبشارها و رودخانه‌های همیشه خروشان است، که ظرفیت و پتانسیل خوبی برای رونق گردشگری و توریسم محسوب می شود.

خبرگزاری ایرنا

ایرنا - بهشهر - مجموعه میراث جهانی باغ عباس آباد یکی از 9باغ ایرانی است که در فهرست آثار جهانی درسال 2011 میلادی قرار گرفت. این مجموعه زیبا و کم نظیر حوالی سال 1021قمری به دستور شاه عباس یکم با کاربری تفرجگاه و خلوتگاه سلطنتی احداث شد. با گذشت زمان و سقوط سلسله صفویال این باغ به دست فراموشی سپرده شد و در دل جنگلهای انبوه مدفون شد تا اینکه با تلاش باستان شناسان بخشی از محوطه و آثار آن...

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - شماره نخست «سالنامه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه؛ مجموعه مطالعات باستان شناسی حفاظت و مرمت، مستندنگاری معرفی و آموزش و گردشگری» منتشر شد.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - در حالی که دولت درصدد تقویت گردشگری است ایرلاین‌های ایرانی نرخ بلیت هواپیما را گران کردند؛ خبر دیگر اینکه وزیر گردشگری ایران به ترکیه رفته تا ببیند ترکیه در دوران شیوع گردشگری، این صنعت را چگونه تعطیل نکرده است.

خبرگزاری ایرنا

بجنورد - ایرنا - سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی محوطه ویران‌شهر فاروج گفت: فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی «ویران‌شهر فاروج» با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و با مشارکت دانشگاه تهران و موزه لوور پاریس بزودی از سر گرفته می‌شود.

خبرگزاری ایرنا

سرانجام ایران برنده ماراتن نفس گیر تولید گاز شد، آمریکا در جایگاهی نیست که به ما یا سایرین بگوید چه کنیم و چه نکنیم، نشست کمیته مشترک تجارت مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، پروازها از اول آبان‌ماه با 60 درصد ظرفیت انجام می‌شود، کرایه اتوبوس و مترو گران نمی‌شود،، 6 هزار پرستار مبتلا به کرونا، ساخت اولین نمونه نسل سوم واکسن کرونا در کشور،، بی‌علاقگی در سالمندان نشانه زوال عقل است،...

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - قرچک، آخرین شهرستان استان تهران است که در آذرماه سال 1391 از ورامین منفک و به عنوان شهرستانی مستقل فعالیت خود را آغاز کرد، شهرستانی که از ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف برخوردار است و توجه ویژه دولت تدبیر و امید به این منطقه، رشد آن را با سرعت بیشتری همراه ساخته است.

خبرگزاری ایسنا

«فقدان صادق ملک شهمیرزادی، خسارتی عظیم به ذخایر علمی کشور وارد کرد و باستان‌شناسی ایران را از یکی از سرمایه‌ها و پشتوانه‌های علمی و برجسته خود محروم کرد؛ جایگاه رفیع او در باستان‌شناسی ایران دست نیافتنی و فقدانش غیر قابل جبران است.»