یک‌شنبه 8 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - علی سامی یکی از پرکارترین محققان باستان‌شناسی به شمار می‌رود که علاقه ویژه‌ای به فرهنگ و تاریخ ایران باستان داشت و در این عرصه کارنامه پربار علمی و فرهنگی از خود برجای گذاشت به طوری که امروزه تألیفات وی در زمره کتاب‌های مأخذ باستان‌شناسی هستند.

خبرگزاری ایرنا

رشت - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: ماموران فرماندهی انتظامی بخش خورگام با هماهنگی مقام قضایی حین تفتیش منزل فرد متهم، موفق به کشف و ضبط تعداد 28 عدد سکه تاریخی و دستگیری یک نفر شدند.

خبرگزاری ایرنا

اصفهان - ایرنا - سرپرست هیات کاوش تپه اشرف اصفهان از کشف اسکلت دختر نوجوان اشکانی در این تپه تاریخی خبر داد و گفت: شواهدی از یک سکو، بقایای یک کوزه و ستون فقرات یک اسب نشان از معماری قبری دارد که پیرو آیین مهر در این گورستان طراحی شده است.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی گفت: مرحله نخست فعالیت‌های میدانی پروژه ساماندهی کالبدی و اطلاعاتی بقایای پارچه‌های کربونیزه به دست آمده از اولین کاوش‌های علمی باستان شناسی انجام گرفته در تخت جمشید با جداسازی 219 قطعه از بقایای این پارچه‌ها به پایان رسید.

خبرگزاری ایرنا

شیراز - ایرنا - رییس پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: مرمت و استحکام‌بخشی برج سنگی هخامنشیان در پاسارگاد که به دلیل عوامل طبیعی و انسانی آسیب دیده آغاز شد.

خبرگزاری ایرنا

کاشان - ایرنا - سرپرست پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک کاشان گفت: برای آزادسازی عرصه محوطه باستانی سیلک به میزان 30 هکتار، بر اساس برآورد سال گذشته مبلغ 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خبرگزاری مهر

جامعه باستان شناسان کشور اقدام رژه کاروان‌های حفاران غیرمجاز و گنج یاب را با انتشار بیانیه ای محکوم کرد.

خبرگزاری ایرنا

کرمانشاه - ایرنا - پروفسور «مسعود گلزاری» که حدود 20 سال از عمر خود را صرف تحقیقات باستان‌شناسی در استان‌های کرمانشاه و کردستان کرد، روز یکشنبه در بیمارستان شریعتی تهران چشم از جهان فرو بست.

خبرگزاری ایسنا

بیستمین مجمع عمومی و سمپوزیوم علمی شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی (ایکوموس) تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد.

خبرگزاری ایرنا

زاهدان - ایرنا - رج به رج که تار و پودهای گیاهی در هم آمیخته می‌شود اثری را خلق می کند که آن را حصیر بافی می‌نامند چه حصیر از برگ درخت خرما (تگرد) و چه از نی‌های نیزار هامون باشد از ذهن و درون هنرمندی تراوش می کند که این هنر ارزشمند نسل به نسل از پدران به فرزندان آموخته شده و همچنان تا به امروز تداوم داشته و این هنر ذاتی از نسلی به نسل بعدی به اشتراک گذاشته شده است.

خبرگزاری ایسنا

تا همین یکی دو روز قبل همه دل‌نگرانی‌ها به تبلیغ و فروش فلزیاب و سایت‌هایی فعال در این زمینه ختم می‌شد، به فعالیت کسانی که کاغذهای مچاله و قدیمی به نام نقشه گنج می‌فروختند و دل‌شان خوش بود به چگونگی یافتن گنج در فضای مجازی؛ آن‌هم در شرایطی که یکی از مهمترین دغدغه‌های باستان‌شناسان و فعالان میراثی تخریب محوطه‌های تاریخی با کنلگ همین قاچاقچیان بود. حالا اما سر و کله کسانی پیدا شده است...

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - سال‌ها است گردشگری ایران با وجود توسعه و پیشرفت‌ها از داشتن برنامه کلان محروم بود، حالا با تدوین و ابلاغ سند توسعه گردشگری کشور می‌توان روزهای بهتری برای آن متصور شد.

خبرگزاری مهر

پیوند دست سرباز هخامنشی، تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری، برگزاری تور 500 نفره آموزش گنج یابی، یکسان سازی قبور تاریخی ابن بابویه، از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری ایرنا

بروجرد - ایرنا - هنوز هم وقتی از دل شلوغی شهر و رفت وآمدهای از سرشتاب روزمره از بازارچه صنایع دستی بروجرد عبور می‌کنی، صدای ظریف چکش یکنواخت و موزونی به گوش می‌رسد که بیانگر احیای میراث کهن این دیار است.

خبرگزاری مهر

یکی از مدعیان باستان شناسی که ادعا کرده بود تور آموزش گنج یابی با حضور 540 نفر و 140 خودرو در اصفهان برگزار کرده، متواری شده با این حال، یگان حفاظت از میراث فرهنگی قول دستگیری وی را داد.

خبرگزاری ایرنا

اصفهان - ایرنا - گمانه زنیهای شمال تپه تاریخی اشرف پرده از تاریخ مبهم اصفهان برداشت اما ادامه کاوش باستان‌شناسی در کف خیابان مشتاق همجوار این تپه، مطالبه جدی برای روشن شدن ابعاد تاریک تاریخ اصفهان و فلات مرکزی ایران است که تحقق این مهم نیازمند همکاری و مشارکت اداره‌کل میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان است.